Torpol, spółka z grupy Polimex-Mostostal, i włoska firma budowlana Astaldi złożyły wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczący wydania zgody na powołanie spółki celowej do realizacji budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja po wyburzeniu starego budynku dworca i uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych wchodzi właśnie w fazę budowy.
– Złożyliśmy wniosek od UOKiK o wydanie zgody na rejestrację spółki celowej, która byłaby jednym z podstawowych wykonawców dla konsorcjum realizującego kontrakt dotyczący budowy dworca Łódź Fabryczna – powiedział serwisowi „rynekinfrastruktury.pl” Tomasz Sweklej, prezes Torpolu. – Jest to związane z kwestiami realizacyjnymi, typowo budowlanymi dotyczącymi tego kontraktu. Nad powołaniem takiej spółki myśleliśmy już od jakiegoś czasu – dodał szef spółki z grupy Polimex-Mostostal specjalizującej się w budownictwie kolejowym.
Umowa z konsorcjum firm Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów na budowę podziemnego dworca Łódź Fabryczna została podpisana w sierpniu ubiegłego roku. Inwestycja o wartości ok. 1,76 mld zł w samym centrum Łodzi ma zostać zrealizowana do 2014 r.
Zlecenie zakłada wykonanie dokumentacji projektowej, budowę tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, budowę stacji kolejowej i dworca kolejowego Łódź Fabryczna, jako stacji podziemnej dla czterech peronów i ośmiu torów. Tory i perony nowego dworca Łódź Fabryczna zlokalizowane będą 16,5 metra pod ziemią, a 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Część nadziemną stanowić będą hotele, biurowce i obiekty handlowe oraz apartamenty mieszkalne.
Realizacja kontraktu właśnie przechodzi z fazy przygotowawczej w czysto realizacyjną. Wkrótce rozpocznie się drążenie ścian szczelinowych pod podziemny dworzec oraz budowa komory startowej, z której wyruszy maszyna drążąca tunel. Według szacunków, z placu budowy trzeba będzie wywieźć około 2 mln metrów sześciennych ziemi. Najintensywniej prace będą prowadzone w roku 2013. Inwestycja ma być realizowana do początku 2015 roku. Stacja ma znajdować się 16 metrów pod ziemią.