Jak ustalił „Rynek Kolejowy", zapowiedzi dotyczące skrócenia czasów przejazdu pociągów Pendolino zostaną wypełnione. Prawie – zabraknie dwóch, trzech minut. Jednak skrócenie czasu i tak jest znaczące, biorąc pod uwagę, że nie zostanie podniesiona prędkość maksymalna na kolejnych odcinkach.
We wrześniu Grupa PKP przedstawiła założenia nowego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich. Jednak już wówczas było wiadomo, że czasy przejazdu nie są jeszcze ostateczne. Szacowaliśmy wówczas, że czasy przejazdu pociągami Pendolino skrócą się ale mniej, niż zapowiadano.
„Rynek Kolejowy" ustalił ostateczne czasy przejazdu najszybszych pociągów Pendolino od grudnia 2015 roku. Jak się okazuje, zapowiedzi z 2014 roku zostaną praktycznie spełnione – nowe czasy przejazdu zgadzają się z zapowiadanymi z tolerancją do trzech minut. Pokazuje to poniższa tabela.
Dobre czasy przejazdu, które uzyskają kursy EIP w nowym rozkładzie są o tyle godne podkreślenia, że jak już informowaliśmy, jeszcze przez długi czas nie przybędzie odcinków z dozwoloną prędkością 200 km/h. Obecnie jest to możliwe tylko na ok. 80 kilometrach Centralnej Magistrali Kolejowej. Prędkość na kolejnych odcinkach na CMK zostanie podniesiona prawdopodobnie za dwa lata, a kiedy uda się to na odcinku Warszawa – Gdańsk – jeszcze nie wiadomo. Skrócenie czasu przejazdu możliwe jest zatem tylko dzięki zakończeniu bieżących inwestycji oraz optymalizacji parametrów technicznych infrastruktury.
Czasy przejazdów Pendolino vs zapowiedzi
TRASA |
PAŹDZIERNIK 2015 |
GRUDZIEŃ 2015 |
ZAPOWIEDZI Z 2014r. |
Warszawa C. - Gdańsk Gł. |
2:53 |
2:37 |
2:37 |
Warszawa C. - Kraków |
2:26 |
2:15 |
2:12 |
Warszawa C. - Katowice |
2:26 |
2:19 |
2:19 |
Warszawa C. Wrocław Gł. |
3:39 |
3:28 |
3:26 |
Co ciekawe, czasy mogłoby być nawet lepsze. Jednak jak nieoficjalnie tłumaczą nam osoby związane z konstrukcją rozkładu przejazd wydluża konieczność dodatkowych zatrzymań pociągów EIP, którą wymusiła Komisja Europejska w zamian za przyznanie dofinansowania zakupu. Z tego powodu podróż z Warszawy do Katowic jest dłuższa o ok. 4 minuty.
Przypomnijmy, że prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz, przepytywany przez nas podczas Kongresu Transportu Publicznego, zdradził że nowy rozkład PKP Intercity obejmie pracę eksploatacyjną na poziomie 57 mln pociągokilometrów. Więcej na ten temat tutaj.