Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, aż o sześć procent spadła rok do roku masa przewiezionych towarów przez wszystkich przewoźników kolejowych. Wzrósł za to średni dystans przewozów.
W pierwszym kwartale 2015 roku operatorzy towarowi na kolei przewieźli 50,4 mln ton towarów. W analogicznym okresie ubiegłego roku liczba ta wyniosła 53,6 mln ton, co oznacza spadek o 5,9 procent. Jednocześnie wykonana praca przewozowa pozostała prawie bez zmian i wyniosła 11,3 mln tonokilometrów, w stosunku do 11,4 mln w I kwartale ubiegłego roku (spadek o 0,9 proc.), co oznacza wzrost średniej odległości przewozu.
Spadki przewiezionej masy zanotowali wszyscy przewoźnicy poza operatorami z grup paliwowych – Lotos Kolej i Orlen Koltrans (wzrosły również przewozy w kategorii „pozostali operatorzy”, ponieważ znalazło się tam PKP Cargo Service). Pod względem pracy przewozowej niewielki wzrost zanotowała również Rail Polska.
Warto podkreślić bardzo duże wzrosty operatora Lotos Kolej. W I kwartale może się on pochwalić wzrostem przewiezionej masy aż o 30,1 procent (do 2,88 mln ton) i wzrostem pracy przewozowej o 22,3 procent – do 1,12 mld tonokilometrów. To jedyny poza PKP Cargo przewoźnik, który przekroczył w I kwartale tego roku miliard tonokilometrów, co pozwoliło mu zwiększyć swoją przewagę na rynku – pod tym względem ma już 9,93 procent udziałów. Pierwsze jest PKP Cargo z 55,72 procent udziałów, a PKP LHS i CTL mają po niecałe 7 procent. W najbliższym numerze "Rynku Kolejowego" ukaże się wywiad z prezesem Lotos Kolej, Henrykiem Grucą.
Pełna analiza wyników przewozowych, tabele oraz wykresy - na portalu MONITOR