Partnerzy serwisu:
Pasażer

Sowa: Mamy gwarancję na kolejne piętnaście pociągów dla małopolskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Sowa: Mamy gwarancję na kolejne piętnaście pociągów dla małopolskiego
– Mamy niemal stuprocentową gwarancję na nawet piętnaście sztuk nowego taboru kolejowego dla potrzeb województwa małopolskiego – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Marek Sowa, Marszałek Województwa Małopolskiego. W rozmowie z portalem marszałek Sowa podsumował dotychczasowe przygotowania do uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Od 14 grudnia Koleje Małopolskie przejmą fragment ruchu aglomeracyjnego na odcinku Kraków Główny – Wieliczka w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W przyszłym roku, po zakończeniu prac związanych z budową nowej linii kolejowej do Balic, ta linia zostanie wydłużona. Połączenia do Wieliczki będą obsługiwane nowoczesnym taborem, który prezentowaliśmy tutaj. Już teraz pociągami operują Przewozy Regionalne m.in. na trasie Kraków – Tarnów – Krynica.

– W przyszłym roku będziemy mieli aglomeracyjne połączenie Balice – Kraków Główny – Wieliczka, więc główny „nerw” układu aglomeracyjnego. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowych, linie SKA będą stopniowo rozbudowywane. Prawdopodobnie za rok czasu takim odcinkiem będzie linia Kraków – Tarnów. Z perspektyw i danych, które posiadamy, bardzo obiecująco wyglądać będą połączenia na całej osi wschód – zachód. Bardzo ważnym elementem jest zarówno skrócenie czasu dojazdu jak również komfortowy tabor. Na koniec roku będziemy dysponowali 31 jednostkami a w planach, również z funduszy europejskich, chcemy zakupić kolejne 30 pociągów, by dysponować nowoczesną flotą – powiedział Marek Sowa.

Gwarancja dla piętnastu sztuk

Województwo Małopolskie ma ambitne plany taborowe na najbliższe lata. Z wielu wypowiedzi przedstawicieli władz wynika, że do końca obecnej perspektywy finansowej UE, cały regionalny ruch kolejowy w województwie ma być obsługiwany nowoczesnym taborem. Do takich potrzeb brakuje co najmniej trzydziestu sztuk jednostek.

– Co do dziesięciu, czy nawet piętnastu pociągów, mogę odpowiedzieć twierdząco, ponieważ mamy takie zapisy w Regionalnym Programie Operacyjnym, które dają nam niemal stuprocentową gwarancję na ich pozyskanie. Na pozostałe pociągi środki będą musiały pochodzić z POIiŚ. Tutaj ważnym elementem będzie konkurencja z innymi regionami, które również będą chciały korzystać z finansowania. Niemniej jednak doświadczenia z tego modelu finansowania są pozytywne. Z 31 sztuk, które zakupiono do tej pory, 21 zostało pozyskanych w ostatnich trzech latach za sumę blisko 300 mln zł. To pokazuj z jednej strony determinację samorządu i województwa do kompletowania własnej floty, a z drugiej strony, że możliwości wsparcia takich projektów są duże – tłumaczy Marek Sowa.

Kolejne linie SKA w 2015 roku

Modernizacja linii kolejowych prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe w chwili obecnej ogranicza możliwości rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jest tak przede wszystkim na odcinku Kraków – Tarnów czy Kraków – Katowice. Również do Skawiny SKA pojedzie wyłącznie po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej w okolicach przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.

– Pierwszy etap wdrażania SKA obejmuje relację Kraków Główny – Wieliczka. Drugi etap opierać się będzie o relację Tarnów – Kraków – Trzebinia z przedłużeniem do Katowic. Trzeci etap to Miechów – Skawina a czwartym element będzie odcinek Trzebinia – Oświęcim. Gdyby powstała linia Podłęże – Piekiełko, zamykającym cały szkielet połączeń kolejowych w Małopolsce byłaby linia Kraków – Nowy Sącz/Zakopane, z większą częstotliwością na odcinku Szczyrzyc – Kraków. W tamtych okolicach mógłby powstać parking Park&Ride, by stworzyć centralny punkt przesiadkowy, węzeł bardzo ważny dla południowej części województwa małopolskiego.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Małopolska: Marszałek zlikwiduje część pociągów

Pasażer

Małopolska: Marszałek zlikwiduje część pociągów

kk, Rynek Kolejowy/Dziennik Polski 03 listopada 2011

Powstały Koleje Małopolskie

Biznes

Powstały Koleje Małopolskie

dl, Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Sowa: Nie obawiam się stanowiska KE w sprawie linii do Piekiełka

Infrastruktura

Zobacz również:

Małopolska: Marszałek zlikwiduje część pociągów

Pasażer

Małopolska: Marszałek zlikwiduje część pociągów

kk, Rynek Kolejowy/Dziennik Polski 03 listopada 2011

Powstały Koleje Małopolskie

Biznes

Powstały Koleje Małopolskie

dl, Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Sowa: Nie obawiam się stanowiska KE w sprawie linii do Piekiełka

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5