Inwestycje w tabor i infrastrukturę, lepsze zarządzanie, wzrost bezpieczeństwa i podniesienie komfortu podróży - to podstawy reformy kolei – pisze na blogu na stronie premier.gov.pl Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Wierzę, że zmiana kolei jest możliwa, że kolej może być nowoczesną firmą, sprawnie zarządzaną, posiadającą zadowolonych klientów oraz zaangażowanych i zmotywowanych pracowników. To jest credo zmian na kolei. Kolejarze wiele razy udowodnili, że stać ich na poświęcenie i dobrą organizację. Widziałem to zarówno w trakcie Euro 2012, jak i w dziesiątkach innych sytuacji w ciągu ostatniego roku.
Euro 2012 było wielkim wyzwaniem organizacyjnym. Dziękuję wszystkim pracownikom kolei za ich zaangażowanie przy tym projekcie. Realizowali go pomimo braku nowoczesnego taboru, z infrastrukturą, która co prawda modernizowana, ale wciąż jest w niezadowalającym stanie.
Nadzorując pracę kolei wiem nie tylko o bieżących problemach, lecz także o szansach. Chcę, żeby do końca tej kadencji szanse te zostały maksymalnie wykorzystane. Dlatego wprowadzany jest program "Twoja kolej!" składający się z czterech filarów: usprawniania zarządzania, unowocześniania infrastruktury, wzrostu bezpieczeństwa i podniesienia komfortu podróży. Pasażer, inwestycje, bezpieczeństwo i optymalizacja zarządzania - to podstawy reformy kolei.
W sumie zależy nam na tym samym: czystych, punktualnych i bezpiecznych pociągach. Na tym, aby podróż pociągiem, obojętnie czy w celach prywatnych czy zawodowych, nie była uciążliwa i przykra. Żeby nie wiązała się ze stresem i złymi wspomnieniami. Dlatego kolej kupuje nowy tabor i również po to wprowadza nowe usługi: program lojalnościowy, możliwość płacenia kartą, tańsze bilety kupowane w przedsprzedaży, czy np. wi-fi w pociągach spółki Intercity.
Zmiany muszą przebiegać równolegle - zarówno w obsłudze pasażera, jak i w modernizacji linii. Na modernizacje linii kolejowych do 2015 roku chcemy przeznaczyć około 26 mld zł. To, co już widzą pasażerowie, to coraz więcej wyremontowanych dworców w Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu i wielu innych miejscowościach w Polsce. Planujemy, że do 2015 wyremontowanych zostanie kolejnych 60 dworców.
Inwestycje i zmiany organizacyjne na kolei podporządkowane są poprawie bezpieczeństwa. Obok programów modernizacji przejazdów kolejowych i rozjazdów kładziemy nacisk na szkolenie i edukację. Będziemy szkolić maszynistów i dyżurnych ruchu, m.in. z wykorzystaniem symulatorów. Po tragicznym wypadku pod Szczekocinami w marcu tego roku ponad 10 tys. pracowników kolei wzięło udział w dodatkowych szkoleniach przeznaczonych dla dyżurnych ruchu i maszynistów. Instytucje nadzorujące działalność kolei przeprowadziły kilkaset kontroli związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Wyciągamy wnioski z naszych doświadczeń, również tych tragicznych.
W ostatnich dniach zdecydowanie wypowiadałem się w temacie planowanych akcji strajkowych na kolei, ich zwiastunem było ogłaszanie przez związki zawodowe referendów strajkowych. Żaden strajk sytuacji kolei i kolejarzy nie poprawi, pogorszy jedynie teraz już trudną sytuację przedsiębiorstw kolejowych oraz uderzy w wizerunek kolei. Groźba ewentualnego strajku wynika moim zdaniem z obawy przed koniecznymi zmianami w obszarach organizacji kolei i jej zarządzania, w tym regulacji kwestii przywilejów. Cieszę się z ostatnich deklaracji związkowców, że wycofują się z planowanych akcji strajkowych w okresie świąteczno-noworocznym. To dobra wiadomość dla pasażerów.
Zmiany proponowane w programie "Twoja kolej!" łączymy z zaangażowaniem i potencjałem leżącym w polskich kolejach i kolejarzach. Polacy zasługują na bezpieczne i nowoczesne koleje. Tak samo kolejarze zasługują na bezpieczne, stabilne miejsce pracy w dobrze prosperujących i nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstwach. Wielki proces zmian może się udać tylko razem. Wierzę, że nam się uda.