W nowym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w grudniu 2014 r., w ofercie SKM Warszawa nie zajdą znaczące zmiany. Pewnym odstępstwem od tej reguły będzie trasa do Wieliszewa.
– Niewielką modyfikacją będzie powrót do obsługi odcinka Legionowo Piaski-Wieliszew za pomocą linii S9 w dni robocze. Stanowi to wyjście naprzeciw artykułowanym w ostatnim okresie postulatom władz gminy Wieliszew oraz części pasażerów. Zależy nam również na tym, aby na w miarę możliwości „odsunąć” od siebie pociągi linii S3 i S9, aby na odcinku Legionowo-Warszawa Praga nie jechały w bezpośrednim sąsiedztwie – mówi „RK” Igor Krajnow, rzecznik ZTM Warszawa.
Linia S3 (Warszawa Lotnisko Chopina – Legionowo/Legionowo Piaski) w nowym rozkładzie zostanie zatem, w soboty, niedziele i święta, wydłużona do Wieliszewa (wzmocniona będzie też obsługa Legionowa Piasków. Linia S9 (Warszawa Zachodnia peron 8 – Legionowo Piaski/Wieliszew) kursować będzie natomiast tylko w dni powszednie. Na pozostałych trasach zmiany w ofercie nie są planowane.
– Stworzone przez SKM i ZTM założenia odnośnie rozkładu jazdy SKM nie przynoszą żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Nasza uwaga skupiała się przede wszystkim na utrzymaniu oferty na stabilnym poziomie. Rozkład SKM jest uzależniony od wielu czynników: przede wszystkim, od ruchu pociągów dalekobieżnych i wspólnej obsługi części linii z Kolejami Mazowieckimi. W związku z tym, iż PKP IC nie zamierza dokonywać rewolucyjnych zmian w układzie cykli swoich pociągów w Warszawskim Węźle Kolejowym, jest duża szansa, iż trzon oferty uda się utrzymać w postaci zbliżonej do podstawowego rozkładu jazdy. Na etapie projektowania założeń rozkładu miała miejsce ścisła współpraca z Kolejami Mazowieckimi, tym bardziej, że układ pociągów KM również w znaczącym stopniu determinuje możliwości kształtowania oferty SKM – dodaje Igor Krajnow.
Rzecznik ZTM zwrócił również uwagę, że rozwój oferty SKM w obecnych uwarunkowaniach technicznych i organizacyjnych będzie możliwy dopiero za kilka lat, po zrealizowaniu przez zarządcę infrastruktury niezbędnych inwestycji w Warszawskim Węźle Kolejowym (– Trwają obecnie rozmowy w tej sprawie z PKP PLK – przypomina Krajnow). Realne szanse w najbliższych latach są na reaktywację stacji Warszawa Główna, jak i na adaptacje dla ruchu pasażerskiego linii 509, która łączy stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Główna Towarowa, wraz z budową na niej trzech przystanków pasażerskich: Fort Wola, Wola Park i Powązkowska.