Do Parowozowni Skierniewice dotarł kolejny eksponat: parowóz Ok1-266 z 1921 r. Zabytek został ustawiony na torze ekspozycyjnym. - Skierniewice z serią Ok1 są związane od niemal stu lat - mówi przewodnicząca Zarządu Głównego PSMK Judyta Kurowska-Ciechańska.
Według zachowanych źródeł maszyny te były obsługiwane przy skierniewickiej stacji jeszcze w okresie I wojny światowej. - Jako P8 pod szyldem pruskiej MGD Warschau zajeżdżały do pełniącej wtedy rolę parowozowni, nieistniejącej dzisiaj hali wagonowej. Po odzyskaniu niepodległości polskie już Ok1, co jest potwierdzone zdjęciami, dymiły i parowały na skierniewickim wachlarzu - kontynuuje przedstawicielka stowarzyszenia. Stacjonowanie Ok1 w mieście nad Rawką zakończyło się dopiero w połowie lat 70. ubiegłego wieku.
Sprowadzony egzemplarz nie ma jednak w swojej dotychczasowej historii skierniewickiego epizodu. Parowóz wyprodukowała elbląska fabryka Schichau. Do zakończenia II wojny światowej lokomotywa służyła na kolejach niemieckich. Po przejściu na stan PKP i otrzymaniu obecnego numeru stacjonowała w Malborku, Tczewie, Olsztynie, Szczytnie i Grudziądzu. Decyzja o skreśleniu z inwentarza (1978 r.) zastała maszynę w Ostrołęce. Po kilku latach została ustawiona jako pomnik, a następnie przetransportowana do ówczesnego skansenu w Ełku. Stan parowozu przez cały czas się pogarszał. W 2004 r. pojazd odkupiło od kolei PSMK, jednak dopiero w ostatnich tygodniach udało się zorganizować i sfinansować jej transport do siedziby stowarzyszenia.
- Była to najbardziej pracochłonna i skomplikowana akcja transportowa w dziejach PSMK, wymagająca dużych środków finansowych oraz dobrego przygotowania merytorycznego - mówi J. Kurowska - Ciechańska. Stowarzyszenie musiało pokonać różnorakie kłopoty nie tylko natury technicznej. W końcu, po 10 latach od zakupu, udało się pozystać wsparcie od prywatnego przewoźnika towarowego. - Transport eksponatu nastąpił dzięki przekazanej na ten cel darowiźnie Freightliner Polska w kwocie 27 625 zł. Firma ta okazała się jedynym przedsiębiorstwem kolejowym, które wyasygnowało wymaganą opracowanym kosztorysem sumę, za którą dało się opłacić specjalistyczny transport samochodowy (trzy lawety) i dźwigi - wylicza przewodnicząca.
Z uwagi na stan techniczny niekonserwowanego przez lata parowozu jego transport musiał odbywać się w częściach. Z podwozia, nie bez trudności, zdemontowano kocioł wraz z budką, które - podobnie jak tender - dojechały do Skierniewic osobnymi lawetami samochodowymi. Tam kocioł i podwozie zostały ponownie połączone. - W kolejny weekend (4 października) wykonano ostatnie manewry, łącząc parowóz z tendrem, a następnie ustawiając na jednym z torów ekspozycyjnych Parowozowni Skierniewice - wspomina przewodnicząca. Sama operacja podziału parowozu na części zajęła członkom stowarzyszenia i wspierającym ich specjalistom 5 dni.
Kolekcja pojazdów zgromadzonych przez PSMK w Parowozowni Skierniewice liczy prawie 100 jednostek taborowych i jest trzecią co do wielkości w Polsce po zbiorach grupy PKP i Muzeum Kolejnictwa.
2014-10-16 15:31:24 Autor: wojtus
---.183.128.117.dsl.dynamic.t-mobile.pl
I znów zapewne po chwili zobaczymy zdjęcia pociętego parowozu na żyletki.
2014-10-16 16:08:37 Autor: Ariel Ciechanski
---.48.2.101
W odpowiedzi na post wojtus:
"I znów zapewne po chwili zobaczymy zdjęcia pociętego parowozu na żyletki."
Panie Wojtuś - jakoś kilkunastu parowozom, które przyjechały do Skierniewic uprzednio włos z głowy nie spadł, więc takie pomówienia mogą być dość kosztowne...
2014-10-16 16:59:55 Autor: wdr
---.emea.ibm.com
wdr @wojtus
chyba tam nigdy nie byłeś. Skierniewice to bardzo prężne środowisko, byłem tam z synem na dniach otwartych i było super. polecam wszystkim.
2014-10-16 17:00:27 Autor: fgk
---.103.10.161
widać, że gimbaza jeszcze w Skierniewicach nie była, nawet pewnie nie wie, gdzie to jest...
2014-10-16 17:10:25 Autor: ...
---.adsl.inetia.pl
@ wojtus
Jeśli masz choć trochę godności to teraz przeproś.
2014-10-16 17:22:24 Autor: wojtus
---.183.128.117.dsl.dynamic.t-mobile.pl
W odpowiedzi na post ...:
"@ wojtus
Jeśli masz choć trochę godności to teraz przeproś."
za co? jakoś Ok1-258 kupiło Muzeum Komunikacji i jakoś parowozu nie ma, a ty2-1169 jest właśnie cięty przez nowego właściciela. I niby tez parowóz był demontowany do transportu, tutaj tez widzimy opis rozbierania parowozu. Po ostatnim wydarzeniu niczego nie można być pewnym.
2014-10-16 17:30:25 Autor: Ariel Ciechanski
---.48.2.101
No cóż wydawca będzie chyba zmuszony wydać na IP pana Wojtusia, wtedy się przekona, że pomawiając w sieci nie jest się anonimowym. Parę kafli się przyda, zwłaszcza że PSMK nie było ani właścicielem Ok1-258, ani Ty2-1176, więc... Ok1-266 stoi na torze 57 w Skierniewicach i ma się całkiem nieźle...
2014-10-16 17:35:14 Autor: wojtus
---.183.128.117.dsl.dynamic.t-mobile.pl
dobra, przeczytałem stronę PSMK i trochę się dowiedziałem o kolekcji tamtejszego stowarzyszenia. wiec oficjalne przepraszam za pomówienia, początkowo mi to źle wyglądało, przyznam ze nigdy nie słyszałem o o tym stowarzyszeniu, teraz żałuję tego bardzo
2014-10-16 17:47:26 Autor: wojtus
---.183.128.117.dsl.dynamic.t-mobile.pl
tu jest dokładne omówiony transport ok1-266
http://www.psmk.org.pl/ok1-266-w-skierniewicach/
2014-10-16 19:26:35 Autor: Cowiek Maupa
---.dynamic.gprs.plus.pl
Cowiek Maupa @wojtus
No i ja pytam się człowieku dumny Ty jesteś z siebie, zdajesz sobie sprawę z tego co robisz? Masz Ty w ogóle Rozum i Godność Człowieka? Ja nie wiem, ale żałosny typek z Ciebie, chyba nie pomyślałeś co robisz i kogo obrażasz. Możesz obrażać sobie tych, co na to zasłużyli, ale nie PSMK.
2014-10-16 20:40:21 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@Ariel Ciechański/CAR
No cóż, to już nie pierwszy wyskok @wojtusia. Najpierw pomawiał Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych, bo nie podobała mu się obsługa z SKPL pociągów pasażerskich z Kętrzyna do Węgorzewa lokomotywą 409Da i wagonami 49A. Teraz wjeżdża na PSMK. Oj @wojtuś kręcisz na siebie dziadowskiego bicza. Panie Arielu, proszę nie przejmować się trollem.
2014-10-16 21:59:09 Autor: wojtus
---.183.128.117.dsl.dynamic.t-mobile.pl
kciuk w dol dla szkol
2014-10-17 09:38:24 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
Oj
2014-10-17 09:39:35 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
W odpowiedzi na post wojtus:
"I znów zapewne po chwili zobaczymy zdjęcia pociętego parowozu na żyletki."
Oj Wojtuś, z samym CArem zadzierasz. W dodatku trafiłeś jak chory w kubeł.
2014-10-17 12:46:59 Autor: peron7
---.play-internet.pl
do-Autor:wojtus
mądrzejszy od radia,a w du...pie był,i gu...vno widział
2014-10-17 15:37:45 Autor: wojtus
---.183.128.51.dsl.dynamic.t-mobile.pl
W odpowiedzi na post peron7:
"do-Autor:wojtus
mądrzejszy od radia,a w du...pie był,i gu...vno widział"
mówisz o siobe
2014-10-17 15:38:31 Autor: wojtus
---.183.128.51.dsl.dynamic.t-mobile.pl
W odpowiedzi na post Tomek Janiszewski:
"Oj Wojtuś, z samym CArem zadzierasz. W dodatku trafiłeś jak chory w kubeł."
przejedziesz się turkolem
2014-10-17 15:38:59 Autor: wojtus
---.183.128.51.dsl.dynamic.t-mobile.pl
kciuk w dol dla szkol
2014-10-27 11:59:00 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
W odpowiedzi na post wojtus:
"przejedziesz się turkolem"
Oczywiście najlepiej po linii remontowanej a raczej zaoranej przez Torpol.
2014-10-27 13:49:56 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
@scorpio: a co znowu nie podobało się wojtusiowi na linii Kętrzyn - Węgorzewo? Że zamiast rumuna z bipą podstawiono manewrówkę 401Da z dwoma dwuosiowymi ryflakami 94A?