PKP Polskie Linie Kolejowe, jako inwestor, podpiszą 9 września umowę ze spółką budowlaną Skanska na realizację Dworca Gdańskiego w Warszawie. Wartość kontraktu wynosi 129 mln zł brutto.
Prace mają być zrealizowane w ciągu 13 miesięcy i będą przebiegać dwuetapowo. Pierwszy etap przewiduje budowę bezpośredniego przejście z budynku dworca kolejowego na stację metra oraz modernizację dwóch peronów. Drugi etap prac obejmie wykonanie dwóch zadaszonych peronów. Projekt przewiduje, że Skanska będzie odpowiedzialna m.in. za sporządzenie projektów wykonawczych, prace torowe, ziemne i odwodnieniowe oraz rozbiórkę i budowę obiektów małej architektury. Ponadto wykona elektryczne ogrzewanie rozjazdów, instalację elektryczną i odgromową w budynku nastawni, przebudujemy sieć telekomunikacyjną i elektroenergetycznych oraz wybudujemy obiekty inżynieryjne i podziemne przejście dla pieszych.
Dworzec Gdański jest dziś jedyny w Warszawskim Węźle Kolejowym, który nie posiada typowych, wysokich na 96 cm peronów, a co za tym idzie - nie może obsługiwać niektórych typów pociągów podmiejskich. W latach 70. zaczął tracić na znaczeniu, kiedy po wybudowaniu dworca Warszawa Centralna zyskał charakter podmiejski. Dzięki modernizacji linii, zwiększy się jej przepustowość, a pociągi będą mogły jeździć 80 km/h (obecnie z 40 km/h), co znacznie skróci czas podróży.
Skanska posiada duże doświadczenie w budownictwie kolejowym. Zmodernizowała już stacje kolejowe w Bednarach, Strzałkowie, Mińsku Mazowieckim, Miłosnej i Mrozach, a modernizuje kolejne linie i stacje kolejowe, wykonuje prace torowe, inżynieryjne i teletechniczne. Była odpowiedzialna m.in. za modernizację i elektryfikację 12-kilometrowego odcinka linii kolejowej Międzylesie - granica państwa. Na linii kolejowej E-20 Mińsk Mazowiecki - Siedlce oraz E-30 Węgliniec - zachodnia granica Polski wykonała roboty teletechniczne.
Skanska jest też jedną z największych firm budownictwa drogowego w Polsce. Obecnie buduje północną Obwodnicę Śródmiejską Wrocławia i przebudowuje drogę krajową nr 4 między Pilznem i Ropczycami. W październiku 2008 roku oddała do ruchu obwodnicę Biecza (woj. małopolskie) oraz 65-kilometrowy odcinek autostrady A1 między Swarożynem i Nowymi Marzami.

*Fot. Albi23, wikimedia.org
GFDL
Więcej
