Partnerzy serwisu:
Prawo

Skąd brać pieniądze na tabor kolejowy?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-03-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Skąd brać pieniądze na tabor kolejowy?
Zapotrzebowanie na wymianę zdezelowanego taboru kolejowego jest ciągle bardzo wysokie. Skąd jednak czerpać fundusze na zakup nowych jednostek i modernizację starych zespołów trakcyjnych lub lokomotyw? Rozwiązaniem mogą być narzędzia finansowe – leasing finansowy, operacyjny, a nawet zwrotny. Jednak świadomość możliwości ich wykorzystania w branży kolejowej jest wciąż niska – twierdzą przedstawiciele firm leasingowych.

- Używając narzędzi leasingowych, można kupić więcej niż za gotówkę. Jeśli przeznaczyć część środków na formułę leasingu, klientów stać na więcej aktywów za niższą cenę – ocenił Jacek Lemiesz, zastępca dyrektora Departamentu Corporate Leasing w Europejskim  Funduszu Leasingowym, podczas konferencji „Rynku Kolejowego” poświęconej perspektywom rynku lokomotyw.

Leasing operacyjny, finansowy i zwrotny

Leasing operacyjny zakłada przekazanie w użytkowanie dobra inwestycyjnego, np. taboru kolejowego. Okres tego użytkowania jest krótszy niż czas „życia” technicznego rzeczy leasingowanej. Leasingobiorca może wykorzystać zapis z umowy z leasingodawcą, zakładający zakup tego przedmiotu po zakończeniu wspomnianego okresu. Przed jego upłynięciem uiszczane są raty leasingowe, będące dla leasingobiorcy kosztem uzyskania przychodów. Ważne jest to, iż przedmiot leasingu nie podlega u niego amortyzacji.  Ponadto do kosztów uzyskania przychodu wliczane są przez leasingobiorcę wszystkie opłaty, ponoszone na rzecz finansującego, takie jak opłata wstępna czy raty leasingowe, a do każdej płatności doliczany jest podatek VAT.

W przypadku leasingu finansowego jest nieco inaczej. Przy korzystaniu z tego narzędzia, do kosztów uzyskania przychodu zalicza się tylko odpisy amortyzacyjne, określane specjalnymi przepisami. Inną różnicą pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym jest to, że w tym drugim przypadku, leasingobiorca musi zapłacić cały VAT z góry, wraz z odbiorem towaru. Leasing operacyjny traktowany jest więc jako usługa, a finansowy – jako dostawa towarów.

- To, czy wybór pada na leasing operacyjny, czy finansowy, zależy od tego, czy rozmawiamy z przewoźnikiem komercyjnym, czy np. z samorządowym. Jak dotąd 80 proc. umów to leasing operacyjny. To wydaje się być najkorzystniejszym rozwiązaniem, bo można np. ratę leasingu wliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Leasing finansowy jest natomiast ciekawą formą w połączeniu z dotacjami unijnymi – tłumaczyła Aneta Eichler, regionalny dyrektor sprzedaży w Millenium Leasing.

Jeśli chcemy pozyskać pieniądze na inwestycje w tabor, w grę może wchodzić również leasing zwrotny. Jeżeli dany przewoźnik posiada liczne środki trwałe – np. jednostki taborowe, których nie może sprzedać, ponieważ potrzebuje je dla bieżącej działalności, może oddać je firmie leasingowej w zamian za gotówkę. Następnym krokiem jest wzięcie ich w leasing. Takie przedsięwzięcie oznacza spory „zastrzyk” gotówki dla przedsiębiorstwa.  - Dzięki temu środki „zamrożone” w taborze kolejowym mogą zostać uwolnione i zainwestowane w innych sferach działalności przedsiębiorstwa – zaznaczyła Aneta Eichler.

- Bardzo wymierną korzyścią w przypadku leasingu zwrotnego jest na pewno „odmrożenie” środków. Pozwala to w szybki i prosty sposób zapewnić płynność finansową, bazując na aktywach, które znajdują się w posiadaniu danej spółki. W odróżnieniu kredytu charakteryzuje się to tym, że nie wymaga określenia celu inwestycyjnego, na jaki przeznacza się środki w ten sposób pozyskane. Można je przeznaczyć np. na zakup nowego taboru – dodał Mateusz Skubiszewski, członek zarządu, dyrektor pionu handlowego w ING Lease.

Leasing wciąż (szerzej) nieznany

Jak podkreślają przedstawiciele firm leasingowych, świadomość tego, jakie są możliwości pozyskania kapitału, jest w branży kolejowej wciąż stosunkowo niska. – Obawy sektora być może wynikają z nie do końca rozeznanej specyfiki leasingu. Ten rynek oceniamy jako bardzo korzystny i chcemy na nim jak najszerzej działać – stwierdził Bartłomiej Olszewski, Korporacyjny Doradca Leasingowy, BZ WBK Finanse & Leasing SA.

- Możemy pochwalić się sfinansowaniem pozyskania zarówno lokomotywy spalinowej, jak i elektrycznej, tak nowej, jak i używanej. Pracuję na rynku leasingowym 18 lat i mimo wszystko uważam, że leasing jako forma finansowania jest mało spopularyzowana, a wiedza na ten temat  wciąż mało znana – wskazał Jacek Lemiesz.

Z tego powodu przedstawiciele firm leasingowych przewidują, że w nadchodzących latach wspomniane narzędzia finansowe będą na kolei wykorzystywane w szerszym zakresie. - Liczba przetargów w których leasing jest dopuszczalną formą pozyskania taboru, z roku na rok się zwiększa – zaznaczyła Eichler. - Nie mam obaw o przyszłość leasingu jako narzędzia finansowego umożliwiającego pozyskiwanie taboru kolejowego. Inwestycje w tej sferze są niezwykle kapitałochłonne – powiedział Mateusz Skubiszewski.

- Leasing w przyszłości będzie bardzo ważny jeśli chodzi o finansowanie rozwoju rynku kolejowego. Bez tego narzędzia, jego modernizacja nie będzie możliwa w odpowiednim stopniu – zaznaczył Lemiesz.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

LOT: Boeing musi ujawnić wszystkie dokumenty o B737 MAX

Prawo i polityka

LOT: Boeing musi ujawnić wszystkie dokumenty o B737 MAX

Mateusz Kieruzal 20 marca 2023

Enter Air leasinguje od Electra Airways dwa airbusy A320

Tabor i technika

Jak wprowadzić konkurencję do Eurotunelu?

Infrastruktura

Jak wprowadzić konkurencję do Eurotunelu?

Przemysław Farsewicz 10 kwietnia 2022

Lubelskie weźmie 5 ezetów w leasing

Biznes

Lubelskie weźmie 5 ezetów w leasing

jm, Rynek Kolejowy, 31 stycznia 2011 31 stycznia 2011

Lubelskie: Otwarcie ofert na leasing 5 ezt znów przełożone

Przetargi

Lubelskie: Otwarcie ofert na leasing 5 ezt znów przełożone

jm, Rynek Kolejowy, 31 marca 2011 31 marca 2011

Zobacz również:

LOT: Boeing musi ujawnić wszystkie dokumenty o B737 MAX

Prawo i polityka

LOT: Boeing musi ujawnić wszystkie dokumenty o B737 MAX

Mateusz Kieruzal 20 marca 2023

Enter Air leasinguje od Electra Airways dwa airbusy A320

Tabor i technika

Jak wprowadzić konkurencję do Eurotunelu?

Infrastruktura

Jak wprowadzić konkurencję do Eurotunelu?

Przemysław Farsewicz 10 kwietnia 2022

Lubelskie weźmie 5 ezetów w leasing

Biznes

Lubelskie weźmie 5 ezetów w leasing

jm, Rynek Kolejowy, 31 stycznia 2011 31 stycznia 2011

Lubelskie: Otwarcie ofert na leasing 5 ezt znów przełożone

Przetargi

Lubelskie: Otwarcie ofert na leasing 5 ezt znów przełożone

jm, Rynek Kolejowy, 31 marca 2011 31 marca 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5