Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

SD80. Czy dla unikalnego pojazdu jest jeszcze ratunek?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
24-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Szymajda, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
SD80. Czy dla unikalnego pojazdu jest jeszcze ratunek?
Zwiedzający Muzeum Kolejnictwa z pewnością zastanawiają się, co też znajduje się pod pokaźnej wielkości plandeką, pomiędzy peronami dawnego Dworca Głównego a miejscem, gdzie wystawiane są parowozy. Otóż znajduje się tam jeden z najbardziej intrygujących pojazdów, jakie poruszały się po polskiej sieci kolejowej. Niestety, wagon motorowy SD80 trudno będzie ocalić przed zniszczeniem.

Wagon motorowy SD80 to pojazd, który w latach 50. i 60. był powiewem nowoczesności na polskich torach. Dzięki nim udało się uruchomić szybkie połączenia pomiędzy Warszawą a Trójmiastem i pomiędzy Warszawą a Świnoujściem. Jeżeli dodamy do tego fakt, że SD80 wyprodukowano we Włoszech, podobnie jak Pendolino, analogie będą całkiem spore. Nie życzymy jednak Pendolino, by za lat 50 skończyły podobnie jak poprzednicy.

Włoski kontrakt

Cztery lata po II wojnie światowej Polskie Koleje Państwowe, wiedząc o niewielkiej kompetencji polskich fabryk taboru w kwestii produkcji wagonów silnikowych, zdecydowały się na zamówienie we włoskiej fabryce Officine Meccaniche (do dziś na czole pojazdów widnieje symbol OM) trzech pojazdów Aln772. Wagony, mogące rozwijać prędkość 130 km/h, wyposażone w spalinowy silnik Saurera, miały dość dobrą markę we Włoszech i były produkowane od 1940 do 1957 r. W Polsce pojazdy miały stać się obiektem badań głównie poznańskiej fabryki lokomotyw Cegielskiego, która w przyszłości chciała uruchomić produkcję podobnych pojazdów (do tego jednak nie doszło). Włosi wyprodukowali wagony motorowe w 1949 r., w Polsce zostały oznaczone jako seria MsBx, a od 1959 jeździły pod bardziej znanym oznaczeniem SD80. W stosunku do włoskich odpowiedników wprowadzono w nich modyfikacje polegające na przeniesieniu stanowiska maszynisty z lewej strony na prawą i wyposażono wagony w kocioł grzewczy. Co ciekawe – posiadały gniazda sterowania wielokrotnego, dzięki czemu możliwe było łączenie ich w dwuwagonowe zestawy trakcyjne.

Szok na torach

Pasażerowie, którzy pierwszy raz zobaczyli włoski wagon, musieli być w szoku. Futurystyczna bryła pojazdu, staranne wykończenie i trakcja spalinowa była na początku lat 50. zupełną nowością. Na dodatek pojazd pomalowano na odbiegający od standardów kolor niebieski. Przedział pasażerski mieścił 72 osoby. Po obu stronach korytarza znajdowały się miękkie kanapy. Miejsce na bagaż znajdowało się pod fotelami oraz na półkach zamontowanych nad oknami wzdłuż wagonu. Podłoga przedziału pasażerskiego wykonana była z aluminiowej blachy falistej, pokrytej płytami korkowymi i wyłożona linoleum.

Trzy wagony motorowe SD80 stacjonowały głównie w stolicy. Od 1953 do1956 r. obsługiwały połączenie z Warszawy do Trójmiasta, od 1959 r. jeździły do Poznania i Bydgoszczy, od 1960 r. prowadziły najszybszy sezonowy pociąg Warszawa – Świnoujście, który na wielu odcinkach osiągał prędkość rozkładową 115 km/h, co przy kilku stacjach pośrednich czyniło go najszybszym pociągiem w latach 60. W 1962 r. SD80 obsługiwały jeszcze ekspres „Lech” relacji Warszawa – Poznań Gł., gdzie jeździły ze średnią prędkością 90 km/h. W 1963 r. SD80 przekazane zostały do Gdańska, gdzie zostały przeznaczone do jazd inspekcyjnych. Ostatni z pojazdów, który przechowuje Muzeum Kolejnictwa, został skreślony ze stanu pojazdów liniowych w roku 1974.

Jaka będzie przyszłość zabytku?

Przez lata pojazd przeznaczony do renowacji nie doczekał się jej, błąkał się po rozmaitych miejscach w okolicach Warszawy, gdzie ulegał stopniowej dewastacji. W grudniu 2009 r. staraniem Muzeum Kolejnictwa został ustawiony na terenach wystawowych instytucji przy dawnym Dworcu Głównym i zabezpieczony przed dalszą dewastacją. Niestety, wciąż nie udało się zebrać środków na jego odbudowę, a jego stan, poprzez wystawienie na działanie czynników atmosferycznych nadal się pogarsza.

– Muzeum Kolejnictwa dobrze wie, jakie należy podjąć prace konserwatorskie i w jakim zakresie. Brakuje natomiast pieniędzy. Ten wagon motorowy trzeba odbudować w zasadzie od podstaw. Jest to olbrzymia, wielomiesięczna i kosztowna praca. Mając do dyspozycji określone środki finansowe, zawsze trzeba zadać sobie pytanie, co remontować w pierwszej kolejności? Czy parowozy zgodnie z harmonogramem prac konserwatorskich, czy zainwestować wszystko, co mamy, w ratowanie SD80? Mamy jednak nadzieję, że okazja do przenosin Muzeum na Odolany będzie też okazją do odbudowy tego ciekawego egzemplarza. Może też znajdzie się sponsor i będziemy mogli zająć się nim wcześniej – mówi dyrektor Muzeum Kolejnictwa, Cezary Karpiński.

Nowa „Stacja Muzeum” ma powstać w ciągu następnych pięciu lat na Odolanach. PKP SA i miasto Warszawa podkreślały, że w związku z oddaleniem placówki od centrum miasta rozważany jest pomysł uruchomienia historycznego pociągi, który dowoziłby zwiedzających do muzeum. Z racji kosztów i konieczności czasochłonnego oblotu składów na bardzo obciążonych ruchem warszawskich stacjach odpada raczej pomysł uruchomienia połączenia trakcją parową, ale niewielki, dwukierunkowy SD80 do dowozu zwiedzających nadawałby się idealnie... Czy PKP SA i partnerzy projektu podniosą rękawicę?

Tekst pochodzi z miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 12 2015

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5