Rząd przyjął dziś zmiany w Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych. Dzięki nim spółka PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze w tym roku zgłosi sześć projektów do pierwszego konkursu w ramach nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Są warte 10,2 mld złotych.
Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015 zawiera listę projektów infrastrukturalnych do zrealizowania przez PKP PLK. Przyjmuje go Rada Ministrów, ale przygotowuje minister właściwy ds. kolei, czyli Zbigniew Klepacki. Na dzisiejszym posiedzeniu Rady Ministrów zostały przyjęte zmiany, które zatwierdzają zgłoszenie 6 przygotowanych przez PKP PLK projektów do konkursu finansowanego w ramach nowego mechanizmu Unii Europejskiej - Connecting Europe Facility (Łącząc Europę). Do Programu dodano załącznik nr 2, którym zawarto listę projektów.
Będą to inwestycje prowadzone na: linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław-Poznań, etap IV, odcinek granica woj. dolnośląskiego-Czempiń; linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa-Poznań, odcinek Sochaczew-Swarzędz; linii kolejowej Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447); linii obwodowej w Warszawie (odcinek Warszawa Gołąbki - Warszawa Zachodnia-Warszawa Gdańska); linii E75 na odcinku Sadowne-Białystok oraz pozostałe prace na odcinku Warszawa Rembertów-Sadowne, a także prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie. Więcej na ich temat piszemy tutaj.
Po ogłoszeniu wyników konkursu, załącznik nr 2 będzie podlegać aktualizacji. Przewidziano, że środki akcyzowe nie będą mogły być wykorzystane do współfinansowania projektów finansowanych przez CEF. Na realizację projektów ujętych w załączniku nr 2 przewiduje się 10,2 mld zł, z czego 7,4 mld ze środków Unii Europejskiej, 1,3 mld zł ze środków krajowych oraz 1,5 mld zł ze środków własnych PKP PLK SA pochodzących z kredytu EBI.
Z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach unijnej polityki spójności. Na kolej ma zostać skierowanych 10,2 mld euro, na drogi - 15 mld euro.
Na zatwierdzenie czeka druga aktualizacja WPIK - przesunięcia w harmonogramach realizacji głównych projektów inwestycyjnych ujętych w tym Programie. PKP PLK poprzez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zgłosiła konieczność wprowadzenia poprawek. Czekamy na informację, o które projekty chodzi.