Partnerzy serwisu:
Prawo

Ruta: Ustawodawca nie przewidział kolei miejskich

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
19-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Ruta: Ustawodawca nie przewidział kolei miejskich
Nasz system transportowy nie jest spójny - ustawodawca w regulacjach nie poświęcił miejsca kwestii kolei aglomeracyjnej i roli, jaką mogą pełnić autobusy w przejazdach regionalnych. Brak woli realizacji założeń ustawy nie sprzyja integracji - to najważniejsze wnioski z debaty zorganizowanej przez TOR Wydawnictwo w ramach kieleckich targów Transexpo.

W stronę regulowanej konkurencji

Tematem przewodnim wczorajszej (18 września) debaty "Czy system transportu publicznego w Polsce jest spójny" była kwestia integracji systemów komunikacyjnych. Spotkanie było okazją do podsumowania efektów obowiązującej od dwóch lat ustawy o transporcie zbiorowym. - W pierwszych latach mieliśmy zachłyśnięcie się konkurencją. Panowało przeświadczenie, że wszystko załatwi niewidzialna ręka rynku. Teraz za sprawą UE idziemy w stronę konkurencji regulowanej - stwierdził Bogusław Kowalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który moderował spotkanie.

Swoimi doświadczeniami dzielił się m.in. przedstawiciel Kolei Wielkopolskich. - Nareszcie został powstrzymany dziki pęd do konkurencji. Zmienia się rola organizatora i podejście władz do projektowania inwestycji transportowych. Co raz częściej marszałek rozmawia z gminą czy powiatem. Integracja jest odczuwalna - powiedział Marek Nitkowski, członek zarządu Kolei Wielkopolskich.

Nieuwzględniony potencjał kolei

Zaczynają być doceniane możliwości kolei w obsłudze miast i aglomeracji. - Kolej musi wejść do miast. Co raz więcej ludzi chce mieszkać poza miastem. Szybciej niż koleją do centrum nie dojadą - wskazał Nitkowski. Jak wyliczył, kolej może włączyć się do przewozów miejskich w ok. 70 miejscowościach. Jest miejsce dla 20 kolei aglomeracyjnych.

Wykorzystanie potencjału kolei w miastach nie jest jednak proste. - Nie ma odpowiednich instrumentów prawnych. Ustawodawca nie przewidział kolei miejskich. Jest pustka między samorządem wojewódzkim a miastami, powiaty są słabe. A marszałkowie inaczej patrzą na bogate aglomeracje - dzielił się doświadczeniami Leszek Ruta, były dyrektor ZTM-u w Warszawie. Przypomniał tutaj niewykorzystany potencjał kolei na Śląsku czy brak zaangażowania Łodzi w projekt kolei aglomeracyjnej, tworzonej przez marszałka.

Zdaniem dyskutantów ogólnie brakuje wsparcia dla aglomeracji. Jest też znany w wielu miejscach problem organizacji przewozów na liniach stykowych

Autobusy uzupełnią kolej?

W ustawie nie znalazło się też miejsce dla ponadlokalnej komunikacji autobusowej, która mogłaby wydatnie uzupełniać kolej. - Sama kolej to kręgosłup, muszą być elementy uzupełniające - przekonywał Leszek Ruta. Autobus może bowiem dowozić pasażerów z rejonów pozbawionych komunikacji szynowej. W tym kierunku zdaje się iść Arriva, która kupiła Veolię. - Uzupełnienie przewozów kolejowych autobusami jest warte rozważania, zwłaszcza wobec przekształceń PKS-ów –powiedział Nitkowski. Wskazał jednak na problem uzyskania licencji na przewozy czy ulg kolejowych.

Więcej


Zapraszamy na nowy portal "Trasnport Publiczny"

www.transport-publiczny.pl

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy Jork: Otwarcie Grand Central Madison! Opóźniona i droga inwestycja

Zintegrowany transport

Nowy Jork: Otwarcie Grand Central Madison! Opóźniona i droga inwestycja

Rafał Dybiński 05 lutego 2023

Kolej miejska w Pradze będzie większa

Zintegrowany transport

Kolej miejska w Pradze będzie większa

Michał Szymajda 29 kwietnia 2021

O krok bliżej do kolei miejskiej w Olsztynie

Zintegrowany transport

O krok bliżej do kolei miejskiej w Olsztynie

Martyn Janduła 06 lutego 2017

Temat kolei miejskiej w Olsztynie wraca jak bumerang

Zintegrowany transport

Temat kolei miejskiej w Olsztynie wraca jak bumerang

Olsztyn Okiem Ekonomisty 20 kwietnia 2012

Toruń chce mieć miejską kolej. Będzie studium

Infrastruktura

Toruń chce mieć miejską kolej. Będzie studium

pr, Rynek Kolejowy 28 lipca 2014

Zobacz również:

Nowy Jork: Otwarcie Grand Central Madison! Opóźniona i droga inwestycja

Zintegrowany transport

Nowy Jork: Otwarcie Grand Central Madison! Opóźniona i droga inwestycja

Rafał Dybiński 05 lutego 2023

Kolej miejska w Pradze będzie większa

Zintegrowany transport

Kolej miejska w Pradze będzie większa

Michał Szymajda 29 kwietnia 2021

O krok bliżej do kolei miejskiej w Olsztynie

Zintegrowany transport

O krok bliżej do kolei miejskiej w Olsztynie

Martyn Janduła 06 lutego 2017

Temat kolei miejskiej w Olsztynie wraca jak bumerang

Zintegrowany transport

Temat kolei miejskiej w Olsztynie wraca jak bumerang

Olsztyn Okiem Ekonomisty 20 kwietnia 2012

Toruń chce mieć miejską kolej. Będzie studium

Infrastruktura

Toruń chce mieć miejską kolej. Będzie studium

pr, Rynek Kolejowy 28 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5