Zarządca infrastruktury rozpisał przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej (studium wykonalności) dla rewitalizacji linii kolejowej nr 288 na odcinku Nysa – Brzeg. Inwestycja będzie prowadzona w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020.
Obecnie autobusy szynowe uruchamiane między Brzegiem a Nysą przez Przewozy Regionalne jeżdżą po linii 288 z prędkością od 40 do 80 kilometrów na godzinę, co sprawia, że podróż trwa aż godzinę. Konstrukcyjna prędkość linii to jednak 120 km/h i taka ma zostać przywrócona na większości odcinków. Dzięki temu podróż ma skrócić się niemal o połowę.
Wiadomo już, że w ramach prac, które mają być zakończone do 2020 roku, będzie trzeba naprawić most między Nysą a Chróściną, wymienić podkłady i szyny kolejowe, a także zmodernizować przejazdy kolejowe, poprawiając widoczność na nich. PLK prawdopodobnie zabuduje też nowy system sterowania ruchem kolejowym, ponieważ obecny identyfikuje jako „przestarzały i o skomplikowanej obsłudze”. Zwraca też uwagę na niedostosowanie lokalizacji przystanków do siedzib ludzkich.
Na pytanie, w jakim standardzie będzie zaprojektowana i przebudowana linię konkretną odpowiedź da studium wykonalności. Oferty na jej wykonanie będą oceniane z uwzględnieniem kryterium ceny (80%) i wykonania analizy kosztów i korzyści (20%). Termin składania ofert w przetargu upłynie z ostatnim dniem stycznia.
Więcej na temat inwestycji na Opolszczyźnie można przeczytać
tutaj.