Firma Alstom ma już gotowy montaż finansowy dla wartego 4 mld euro kontraktu na dostawę 600 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi trafią do Republiki Południowej Afryki do tamtejszego operatora kolejowego - firmy Passenger Rail Agency of South Africa (PRASA).
Domknięcie montażu finansowego to kolejny ważny krok w kontrakcie, który został podpisany 14 października minionego roku na dostawę 600 pociągów X'Ttrapolis Mega. Kontrakt ma zostać zrealizowany w ciągu najbliższych 10 lat. Pierwszych 20 pociągów o rozstawie kół 1067 mm zostanie wyprodukowanych w fabryce Alstomu w Brazylii. Wszystkie kolejne składy mają być już produkowane na terenie RPA. Pociągi mają powstawać w miejscowości Dunnottar, niedaleko Johannesburga.
W kontrakcie na dostawę pociągu znajduje się zapis o znaczącym udziale lokalnych podmiotów w produkcji pociągów. Części do pojazdów będą jednak powstawały również poza RPA - w Ornans, Tarbes, Le Creusot, Reichshoffen, Villeurbanne and Saint-Ouen na terenie Francji, w Sesto na terenie Włoch i w Charleroi (Belgia).
Firma Alstom jest liderem joint venture Gibela, w skład której wchodzą lokalne podmioty: Ubumbano Rail oraz New Africa Rail. Joint venture zajmie się utrzymaniem pociągów przez kolejnych 18 lat. Pociągi będą w stanie osiągać prędkość 120 km/h z możliwością podwyższenia maksymalnej prędkości do 160 km/h. Każdy z pociągów składa się z sześciu wagonów i może przewozić ponad 1 300 pasażerów. Dzięki modularnej konstrukcji pociągów X’Trapolis, PRASA będzie w stanie dostosowywać konfigurację składów zależnie od liczby podróżujących (od 4 do 6 wagonów z możliwością łączenia składów). Pociągi będą wyposażone w klimatyzację, ergonomiczne siedzenia, informację pokładową podawaną w czasie rzeczywistym oraz dostęp do internetu za pomocą sieci Wi-Fi.