Ułożony z myślą o pociągach PKP Intercity rozkład da się mocno we znaki mieszkańcom Małopolski. Na możliwość powrotu pociągiem z pracy lub szkoły pociągiem z Krakowa w kierunku Kozłowa będzie trzeba czekać nawet dwie godziny.
W piątek opublikowaliśmy informację, że Pendolino będzie opóźniać pociągi PR w woj. pomorskim. Dwa składy regionalne będą oczekiwać na przepuszczenie Pendolino (w Pszczółkach i Pruszczu Gd.). Jak się jednak okazuje, znacznie większe problemy z konstruowaniem rozkładu w związku z uruchomieniem Pendolino występują w Małopolsce, przede wszystkim linii nr 8 (odc. Kraków-Kozłów/Sędziszów).
75% więcej pociągów na linii nr 8
– Przedłużający się proces realizacji prac modernizacyjnych i naprawczych na terenie województwa małopolskiego w istotny sposób utrudnia konstrukcję oferty rozkładu jazdy 2014/15. Skutki prowadzonych prac są w szczególny sposób odczuwalne na liniach 91 [trasa w kierunku Tarnowa – red.] i 133 [w kierunku Katowic – red.], ale również rzutują na linie jednotorowe, tj. linię „zakopiańską” i „krynicką”, powodując tym samym wydłużanie czasów przejazdu pociągów do niebotycznych rozmiarów. Natomiast, dodatkowe utrudnienia w konstrukcji nowego rozkładu 2014/15 pojawiły się na linii nr 8, które nie są związane z realizacją prac modernizacyjnych, lecz są skutkiem przyjęcia do konstrukcji nowego rozkładu 2014/15 o 75% więcej tras w stosunku do rozkładu 2013/14 – mówi w rozmowie z „RK” Sylwia Spychała, rzecznik małopolskiego oddziału PR.
Spychała informuje, że nowe trasy w RJ 2014/15 zostały zamówione przez następujących przewoźników:
-
PKP Intercity: zamówiło o 40 tras więcej niż obecnie (w tym, naturalnie, uruchomienie Pendolono), co daje sumę 74 pociągów;
-
Przewozy Regionalne – zamówiły o 2 trasy więcej pociągów IR oraz identyczną liczbę pociągów Regio (w sumie 24 pociągi).
– Propozycje rozkładowe przedstawiane przez PKP PLK, jako możliwe do przeprowadzenia konstrukcyjnego na wykresie, nie mogą być zaakceptowane przez nasz oddział, ponieważ nie spełniają roli przewozowej założonej w ofercie – mówi Sylwia Spychała.
Rzeczniczka dodaje, że w porannym szczycie, pociągi kursujące w relacji do Krakowa zostały wytrasowane poprawnie, to zdecydowanie inna sytuacja ma miejsce jeśli chodzi o pociągi w popołudniowym szczycie wyjeżdżające z Krakowa.
Propozycja PLK: 15.32, 17.19, 17.33…
Wnioski PR w zakresie pociągów z Krakowa w kierunku Kozłowa w popołudniowym szczycie były następujące: 13.45, 14.45, 15.45, 16.59, 17.59, 19.30. Natomiast wg. konstrukcji PLK, odjazdy ze stacji Kraków Gł. zostały opracowane następująco: 13.37, 14.29, 15.32, 17.19, 17.33, 19.35. Sylwia Spychała dodaje, że z propozycji PLK do zaakceptowania są tylko odjazdy o godz. 13.37 i 19.35.
– Sprawa prawidłowego ułożenia oferty na linii nr 8 nie znalazła pozytywnego rozstrzygnięcia z uwagi na to, iż w sposób priorytetowy trasowane są pociągi PKP Intercity, a pociągi Przewozów Regionalne wykazywane są jako kolidujące na trasie. Natomiast w naszej ocenie to pociągi PR winny mieć priorytet pierwszeństwa przejazdu z uwagi na fakt, iż są pociągami funkcjonującymi na linii od wielu lat i spełniają ważną rolę społeczną. a nie tylko biznesową. Mam tu oczywiście na myśli codzienne dowozy i odwozy pracownicze, szkolne i akademickie. Nasi pasażerowie często nie posiadają komunikacji alternatywnej – argumentuje Sylwia Spychała.
PR-y „wciskane” pomiędzy IC
Jej zdaniem, dodatkowym argumentem przemawiającym za udzieleniem priorytetu dla pociągów PR jest fakt, iż znaczna grupa nowych pociągów wniesionych do rozkładu 2014/15 na linię nr 8 przez spółkę PKP IC została przeniesiona z linii 133, na której w początkowej fazie konstrukcji RJ 2014/15 zakładany był ruch jednotorowy na odc. Kraków Gł. Towarowy – Sosnowiec Jęzor, natomiast aktualnie konstrukcja na tej linii odbywa się w oparciu o ruch dwutorowy i nie ma przeszkód, aby pociągi z linii nr 8 powróciły na linię 133.
– W naszej ocenie nie można zaakceptować sytuacji, w której wszystkie pociągi PKP IC są honorowane na linii z pierwszą kolejnością trasowania, nawet te, które kursują tylko kilka lub kilkanaście dni w całym okresie obowiązywania rozkładu, natomiast pociągi PR funkcjonujące na linii od wielu lat w niezmienionej ich ilości oraz stałym układzie czasowym są „wciskane” w wolne przepustowości linii – mówi Sylwia Spychała.
Muszą przepuścić pociągi jeżdżące kilkadziesiąt dni w roku
Rzeczniczka małopolskiego PR, na dowód swoich słów, przedstawiła wykaz odjazdów z Krakowa w kierunku Kozłowa, zaplanowane w porze popołudniowej:
-
15.32, poc. PR 32308 rel. Kraków Gł. – Sędziszów (kursuje codziennie oprócz sobót),
-
16.05, poc. IC 3510 rel. Kraków Gł. – Gdynia (kursuje codziennie),
-
16.16 poc. IC 37100 rel. Kraków Płaszów – Poznań (kursuje codziennie oprócz sobót),
-
16.40 poc. IC 3610 rel. Przemyśl – Wrocław (kursuje codziennie),
-
16.51 poc. IC 32100 rel. Kraków Płaszów – Lublin (kursuje codziennie oprócz sobót),
-
17.04 poc. IC 3102 rel. Kraków Gł. – Warszawa (kursuje codziennie oprócz sobót),
-
17.13 poc. IC 3132 rel. Zakopane – Warszawa (kursuje 24 dni w całym RJ),
-
17.19 poc. PR 32310 rel. Kraków Gł. – Ostrowiec Świętokrzyski (kursuje codziennie),
-
17.33 poc. PR 32312 rel. Kraków Gł. – Sędziszów (kursuje w dni robocze – zestawienie 1xEN57 do dnia 31.01.2015 r.),
-
17.40 poc. PR 32300 rel. Kraków Gł. – Sędziszów (kursuje w dni robocze – zestawienie 1EN96 od dnia 01.02.2015 r.),
-
18.06 poc. IC 3512 rel. Kraków Gł. – Gdynia (kursuje codziennie),
-
18.14 poc. IC 38202 rel. Kraków Płaszów – Kołobrzeg (kursuje od 26.06 – 29.08.2015 r.),
-
18.16 poc. IC 38202 rel. Kraków Płaszów – Kołobrzeg (kursuje poza okresem wakacji),
-
18.42 poc. IC 3616 rel. Kraków Płaszów – Wrocław (kursuje codziennie oprócz sobót),
-
19.01 poc. IC 3130 rel. Zakopane – Warszawa (kursuje w soboty, niedziele i święta),
-
19.03 poc. IC 3104 rel. Kraków Gł. – Warszawa (kursuje w pozostałych terminach),
-
19.13 poc. IC 38252 rel. Kraków Płaszów – Kołobrzeg (kursuje od 26.06 – 29.08.2015 r.),
-
19.17 poc. IC 31110 rel. Kraków Płaszów – Łódź (kursuje w piątki i niedziele poza okresem kursowania poc. 38252),
-
19.26 poc. IR 31120/31124 rel. Kraków Gł. – Warszawa (kursuje codziennie oprócz sobót),
-
19.35 poc. PR 32314 rel. Kraków Gł. – Kielce (kursuje codziennie).
– W naszej ocenie, przedstawione wyżej dane wskazują na nierówne traktowanie przewoźników – konkluduje Sylwia Spychała.