Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rozjazdy robią tu od stu lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
01-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rozjazdy robią tu od stu lat
Zakład Track Tec KolTram obchodzi w tym roku stulecie swojej działalności. Położony jest na terenach przemysłowych dawnej Huty Andrzej w Zawadzkiem. Rozjazdy kolejowe produkuje się tu od 1914 r.

Zwiedzanie zakładu TrackTec Koltram rozpoczęliśmy od hali obróbki. Przeszklona hala sprawia wrażenie nowej, mimo że pochodzi z lat 40. XX wieku. Nic w tym dziwnego – przed dwoma laty przeszła gruntowny remont. Wrażenie robią duże, przeszklone przestrzenie dachu, dzięki czemu wewnątrz jest bardzo jasno – można spodziewać się, że zakład oszczędza dzięki temu sporo energii elektrycznej.

Przestronne wnętrze wypełnione jest specjalistycznym sprzętem. Pierwsza z maszyn służy do gięcia szyn w temperaturze 300 stopni – co ważne, bez ich rozhartowania. Świadczy o tym kontrola twardości dokonywana co metr bieżący. Kontrolowany jest również profil szyny poprzez liniały, zgodnie z przepisami standaryzowane co roku. Nie ma tu zresztą miejsca na niedoróbki – kontrola jakości dotyczy każdego etapu prac nad rozjazdem. Inne właściwości mają znajdujące się obok krzyżownice. Staliwo manganowe, z których zostały wykonane, utwardzają same przejazdy pociągów. Znacząco wydłuża to czas ich eksploatacji, choć muszą podlegać szlifowaniu przez pierwsze pół roku– później interwały pomiędzy szlifowaniem są coraz dłuższe.

Jak się okazuje, problemem dla nowoczesnych technologii stosowanych w zakresie szyn może być zły stan taboru kolejowego. Zdarza się, że zestawy kołowe pojazdów niektórych przewoźników przekraczają normy w zakresie kształtu, przez co dosłownie „frezują” szynę. W efekcie po pewnym czasie szyna również traci odpowiedni kształt – producent musi wskazać wtedy na przyczynę, czyli właśnie niespełniający norm tabor.

W hali obróbki Track Tec Koltram od dwóch i pół roku stosuje cyfrowe maszyny, które zapewniają precyzję i powtarzalność wykonania. Co ciekawe, nawet drobne różnice w zamówieniu powodują konieczność zastosowania nowego programu dla maszyn – w ich banku są już setki tego typu programów. Dla wykwalifikowanego pracownika obsługa tych urządzeń nie jest jednak kłopotliwa – wystarczy do tego jedna osoba. Standardowo przygotowanie do realizacji nowego zamówienia trwa w zakładzie około miesiąca, ale zależy to od specyfiki zamówienia. Jeśli zachodzi konieczność uwzględnienia wymagań danego rynku, dłużej trwa zwykle przygotowanie produkcji na eksport.

Duże zainteresowanie wzbudza kolejny przystanek – na hali montowany jest rozjazd o promieniu 1200 metrów. Pozwoli on pociągom przejechać z prędkością aż 250 km/h w kierunku zasadniczym oraz z prędkością 100 km/h w kierunku zwrotnym. Dzięki krzyżownicy z ruchomym dziobem koło jest cały czas podparte, co umożliwia osiąganie wysokich prędkości przejazdu. Dla tego projektu zamówione zostały specjalne wagonyprzechylne, które – dzięki możliwości obrócenia rozjazdu – mogą przewieźć cały rozjazd w warunkach zachowania skrajni wagonu. W ogromnym stopniu przyspiesza to montaż, a co za tym idzie – wielokrotnie skraca się czas koniecznego zamknięcia torowego. Zmniejszają się także wymagania dotyczące kalibracji rozjazdu „na gruncie”. Odbiór gotowego rozjazdu wraz z podrozjazdnicami odbywa się jeszcze w fabryce. W Track Tec KolTram produkowany jest też rozjazd o nawet większym promieniu – 2500 m, który można pokonać z prędkością 200 km/h w kierunku zasadniczym oraz z prędkością aż 130 km/h w kierunku zwrotnym.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5