UE realizuje wiele inicjatyw, które mają wspierać nowe formy transportu, a dwa z nich bezpośrednio powiązane są z rozwojem transportu intermodalnego. Rośnie zatem szansa na większe jego znaczenie także w Polsce - ocenia Grzegorz Misiąg, prezes zarządu Uboat Line.
Przypomina on, że działanie 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego” Priorytetu VII PO Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 zakłada przeznaczenie łącznie ponad 111 mln euro na wsparcie budowy centrów logistycznych, terminali kontenerowych oraz zakup specjalistycznych urządzeń i wagonów dla transportu intermodalnego. Zrealizowanie zadań pozwoli przełamać jedną z podstawowych barier rozwoju dla alternatywnych form transportu, jaką jest nie najlepszy stan infrastruktury oraz stosunkowo niska jej przepustowość.
Innym przykładem jest projekt Marco Polo 2, dysponujący budżetem 450 mln euro. Program zakłada zmniejszanie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko.
Zdaniem Misiąga, prowadzone projekty modernizacyjne pozwolą usprawnić polski rynek kolejowy oraz zwiększyć rolę transportu intermodalnego, który w 2010 roku miał 3,8-proc. udział w pracy przewozowej (w tono-km; średnia w krajach UE - 17,3 proc.).
Więcej
