– W tym roku Track Tec zakończył prace nad logistyką związaną z blokową technologią zabudowy rozjazdów. Pociąg PZR jest od grudnia z promocyjną ofertą na rynku. To nasza odpowiedź na zapowiedziane przez PKP PLK wdrożenie tej technologii na polskich torach – podsumowuje rok w Grupie Track Tec wiceprezes Krzysztof Niemiec.
Kontynuujemy nasz cykl podsumowujący rok 2015 z punktu widzenia spółek sektora kolejowego. W imieniu Grupy Track Tec rok podsumował wiceprezes Krzysztof Niemiec:
W strategię spółek z Grupy Track Tec wpisany jest ciągły rozwój. W praktyce Grupa osiągała dwucyfrowy przyrost przychodów w każdym z ostatnich lat. Podstawowe przychody, ok. 70%, pozyskiwane są ze sprzedaży wyrobów i usług na rynek krajowy. Sytuacja w 2015 roku była tu specyficzna, gdyż przyspieszono prace końcowe w poszczególnych projektach z I perspektywy UE, związane z potrzebą ich rozliczenia do końca grudnia.
To wykańczanie inwestycji wymagało mniejszego zapotrzebowania na materiały i wyroby dla infrastruktury kolejowej. Stąd nieco niższe, niż oczekiwaliśmy, zamówienia na nasze produkty. Zaszła więc potrzeba szerszej kooperacji zakładów Grupy w Polsce z dwoma zakładami Track Tec w Niemczech. To ważny dla nas obszar działalności, umożliwiający efektywny rozwój obecności na rynkach międzynarodowych.
KPK wymaga weryfikacji
To kolejny rok zwiększonych wydatków PKP PLK na inwestycje do poziomu 7,7 mld zł. Z konieczności wystąpiło skupienie sił na zagospodarowaniu środków finansowych z puli na lata 2007-2013, kosztem istotnych już opóźnień w przetargach na kolejną. Kontynuowana była próba dialogu inwestora z wykonawcami, producentami, dość oszczędnie przekładająca się na rzeczywistość, ale trzeba docenić fakt nawiązania kontaktu.
Przyjęty został we wrześniu, przez Rząd, Krajowy Program Kolejowy, jednak jego zapisy wymagają pilnej weryfikacji z uwagi na planowaną wielkość wydatków PKP PLK w poszczególnych latach. Nie może być tak, że na 2016 rok wynoszą one tylko 5,4 mld zł a w 2019 ponad 16 mld.
Sukcesy na Trako
W tym roku Track Tec zakończył prace nad logistyką związaną z blokową technologią zabudowy rozjazdów. Pociąg PZR jest od grudnia z promocyjną ofertą na rynku. To nasza odpowiedź na zapowiedziane przez PKP PLK wdrożenie tej technologii na polskich torach.
Na Trako zaprezentowaliśmy nowatorski system indukcyjnego ogrzewania rozjazdów i pracujemy nad przygotowaniem go do wdrożenia. W zakładzie KolTram został zaprojektowany i wykonany innowacyjny rozjazd podwójny krzyżowy.
Te i inne osiągnięcia docenione zostały przez branżę. Dużą satysfakcję dały nam kolejne nagrody, w tym na wspomnianych targach Trako.
Wyzwania i projekty w 2016 roku
Dużym wyzwaniem dla Grupy Track Tec, w przyszłym roku, będzie osiągnięcie przyjętego tempa wzrostu. Oczekujemy na weryfikację zamierzeń PKP PLK dotyczących wydatków w 2016 roku i ustalenie ich na poziomie nie niższym niż w roku obecnym. Niezależnie od planowanych inwestycji istnieje szereg projektów możliwych do wdrożenia w krótkim okresie, np. pilne ogłoszenie przetargu na wymianę w latach 2016-2017 min. 1000 rozjazdów. Da to możliwość wykorzystania mocy produkcyjnych wszystkich polskich producentów.
Niezależnie od rynku polskiego zamierzamy rozwijać eksport wyrobów ze znakiem Track Tec do krajów, w których mamy ugruntowaną pozycję – poza Europą to Kanada, Malezja, jak i do nowych odbiorców, spośród których ważnymi będą kraje arabskie i Brazylia.