Partnerzy serwisu:
Biznes

Resort transportu wciąż tłumaczy się Brukseli

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
19-04-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Resort transportu wciąż tłumaczy się Brukseli
Przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej utrzymują stały kontakt z urzędnikami Komisji Europejskiej w sprawie projektu zakupu 20 składów typu Pendolino dla PKP Intercity. Wątpliwości Brukseli wciąż jednak nie zostały rozwiane.

– Jesteśmy cały czas w kontakcie z Komisją Europejską, wymieniamy się informacjami i doprecyzowujemy rozwiązanie, które będzie akceptowalne zarówno dla beneficjenta, jak i Komisji Europejskiej – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Massel, wiceminister transportu. - Zapewniam, że dosłownie co kilka dni takie kontakty się odbywają – dodał.

Jak już wcześniej informował „Rynek Kolejowy”, zastrzeżenia Komisji Europejskiej wzbudza 10-letnia umowa ramowa na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, która została podpisana w lutym ubiegłego roku między ówczesnym resortem infrastruktury a PKP Intercity. Umowa ta obejmuje dotychczasowy zakres przewozów realizowanych na podstawie umowy z ministrem infrastruktury oraz dodatkowo przewiduje rozpoczęcie w 2014 roku obsługi tras Warszawa – Kraków, Warszawa – Katowice oraz Warszawa – Gdańsk pociągami Pendolino. Zgodnie z nią poziom dofinansowania na 2011 rok wyniósł 240 mln zł. Jednocześnie przewiduje coroczne zwiększanie tej kwoty o poziom inflacji powiększony o 1 punkt procentowy. Umowa  miała być gwarancją dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego dla udzielenia kredytu PKP Intercity na zakup składów zespolonych. Ostatecznie jednak Ministerstwo Infrastruktury wycofało się z tego pomysłu i pożyczka EBI została zabezpieczona majątkiem skarbu państwa przez ministra finansów.

Komisja Europejska w przeszłości kwestionowała już tego rodzaju porozumienia, uznając je za niedozwoloną pomoc publiczną. Taka sytuacja miała miejsce choćby w przypadku podobnej umowy na przewozy wieloletnie, podpisanej przez duński resort transportu z kolejami DSB. Znaczenie może tutaj mieć także decyzja KE ze stycznia 2010 roku, która ostrzegła rząd Hiszpanii, że jeśli do 1 lipca 2010 roku nie zaprzestanie on przekazywania pomocy publicznej kolejom państwowym RENFE na pokrycie strat pociągów dalekobieżnych (w tym AVE), pomoc ta zostanie uznana za nieuzasadnioną, a tym samym za nielegalną i kolej będzie zmuszona do jej zwrócenia. Podobne porozumienie jak w Polsce podpisały także Koleje Czeskie z tamtejszym rządem. W tym przypadku Komisja także nie kryła swoich wątpliwości o zachowanie zasad konkurencyjności.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5