W krótkim czasie, w różnych miejscach kraju doszło do wypadków na przejazdach, potrąceń osób na terenach kolejowych lub „tylko” wykonywania pracy pod wpływem alkoholu przez osoby mające zapewnić bezpieczny ruch kolejowy – to były wydarzenia najczęściej opisywane przez lokalne media. Jednak zajmowały się one również innymi tematami związanymi z infrastrukturą kolejową.
Lubelskie, lubuskie: pociągi przy otwartych rogatkachDo najtragiczniejszego wypadku doszło w Chełmie. Na przejeździe strzeżonym przez dróżnika pociąg regionalny prowadzony składem serii EN57 uderzył w znajdujący się na przejeździe samochód osobowy, który wjechał na niego przy otwartych rogatkach. W wyniku uderzenia jedna osoba podróżująca autem zginęła na miejscu, druga ciężko ranna trafiła do szpitala. Pasażerom pociągu nic się nie stało, a podróż kontynuowali komunikacją miejską. Obsługujący przejazd dróżnik został zatrzymamy przez Policję – poinformowała Komenda Wojewódzka Policji w Lublinie.
WięcejJak poinformował portal informacyjny „Zielona Góra 112”, do mniej tragicznego w skutkach zdarzenia doszło w miejscowości Przylep. Tam również (jak wynika z relacji świadków) przy otwartych rogatkach na przejazd wjechał samochód osobowy, w którego uderzyła lokomotywa pociągu towarowego. W wyniku zdarzenia kierujący autem został ranny i trafił do szpitala.
WięcejŁódzkie: pijani kolejarze na służbieNatomiast w Województwie Łódzkim za sprawą funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei zatrzymano dwóch pracowników zarządcy infrastruktury kolejowej, wykonujących swoje obowiązki służbowe pod wpływem alkoholu. W „Dzienniku Łódzkim” można przeczytać, że na stacji kolejowej w Bratkowie nastawniczy miał ponad 1 promil alkoholu we krwi. W trakcie pełnienia przez niego służby przez stację przejechały 2 pociągi osobowe. W tym samym dniu do kolejnego zatrzymania doszło w Tomaszowie Mazowieckim. Tam dróżnik strzegący bardzo ruchliwego przejazdu kolejowego był również pod wpływem alkoholu. Ponadto do pracy najprawdopodobniej samodzielnie przyjechał autem.
Obaj pracownicy zostali zatrzymani przez Policję. Co jednak istotne, do wykonywanych tego dnia czynności przez wymienionych nie było uwag – podaje „Dziennik Łódzki”.
WięcejKujawsko-pomorskie: będzie studium wykonalności dla odcinka Bydgoszcz – Piła?
W „Portalu Kujawskim” można przeczytać o potrzebie modernizacji fragmentu linii kolejowej nr 18. Jak podkreśla portal, stanowi ona odcinek ważnego ciągu komunikacyjnego łączącego Bydgoszcz z Piłą i dalej z Niemcami. Zelektryfikowanie trasy od Piły do Krzyża poprawiłoby również dojazd z Bydgoszczy do Szczecina i Świnoujścia. Dlatego w ocenie portalu jest to bardzo ważna inwestycja dla regionu. Jednak wymienione prace znalazły się jedynie na liście rezerwowej przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Mimo to w tym roku planowane jest rozpoczęcie prac nad studium wykonalności dla ciągu Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Kostrzyn.
Więcej
Lubelskie: przejazd zlikwidowany przez drzewa„Nowy Tydzień Chełmski” zbadał sprawę likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego w Żulinie, którym rolnicy dojeżdżali do swoich pól. Jak tłumaczył gazecie przedstawiciel PKP Polskie Linie Kolejowe, rozbiórka przejazdu nastąpiła z powodu braku odpowiedniej widoczności. Ta była spowodowana przebiegiem linii kolejowej oraz zadrzewieniem, znajdującym się m.in. na prywatnej działce o nieuregulowanym statusie prawnym. Z tego powodu nie było możliwości wycinki drzew. Dlatego ze względów bezpieczeństwa przejazd zlikwidowano, co odbyło się bez sprzeciwu samorządu lokalnego.
WięcejPodkarpackie: przywrócić pociągi na linię nr 102W serwisie "portal-przemyski.pl" opublikowano artykuł o zabiegach na temat przywrócenia do ruchu kolejowego linii kolejowej nr 102, łączącej Przemyśl z Ustrzykami Dolnymi przez terytorium Ukrainy. Społecznicy dążą do przywrócenia ruchu kolejowego na tej trasie, aby zachować dojazd transportem kolejowych w Bieszczady podczas długotrwałych modernizacji linii kolejowych 106 i 108. Na czas wykonania prac będą one zamknięte dla ruchu kolejowego.
Pojawiły się duże rozbieżności na temat kosztu prac, pozwalających na przejezdność linii nr 102.
W ocenie Ministerstwa niezbędna jest kwota 40 mln zł, natomiast jak ustalili społecznicy koszt prac pozwalających pociągom poruszać się z prędkością 20 km/h wynosi jedynie 6 mln zł. Jak zapewnia rozmówca serwisu, również strona ukraińska zainteresowana jest wykonaniem prac infrastrukturalnych na swoim terenie, jest także realna szansa na przywrócenie ruchu towarowego po linii nr 102 – można przeczytać na przemyskim portalu.
WięcejPomorskie: inwestować w tabor zamiast w elektryfikację!W serwisie informacyjnym "Trójmiasto.pl" opublikowano artykuł Pawła Ludwikowskiego, miłośnika kolei, kwestionującego potrzebę elektryfikacji linii "helskiej" jako remedium na poprawę obsługi tej trasy. W tekście wskazuje na wiele argumentów przeciw tej inwestycji. Wśród nich wskazuje na koszty finansowe inwestycji, problemy z utrzymaniem sieci trakcyjnej w rejonie częstego występowania silnych wiatrów, a także negatywny wpływ na krajobraz niewielkiego obszaru. Wskazuje, iż lepszym rozwiązaniem jest, aby przewoźnicy zainwestowali w zakup lub modernizację odpowiedniej do potrzeb liczby lokomotyw pasażerskich oraz wagonów, zaś zarządca infrastruktury kolejowej powinien zwiększyć liczbę mijanek, a istniejące – rozbudować.
Więcej