Przewozy Regionalne starają się o możliwie szybkie wznowienie kursów z Poznania do Frankfurtu – poinformował nas przewoźnik. Dziś finansowane ze środków MIiR RegioEkspresy ruszają w swoją trasę po raz ostatni, ale być może jeszcze w styczniu wrócą do rozkładu jako weekendowe pociągi komercyjne. Samorządowa spółka szuka też środków na uruchomienie popularnych kursów w budżetach samorządowych.
Wraz z końcem roku z rozkładu jazdy wycofane zostaną uruchomione zaledwie pięć miesięcy temu RegioEkspresy „Kowalski” i „Schmidt” łączące stolicę Wielkopolski z ważnym węzłem komunikacyjnym wschodnich Niemiec – Frankfurtem nad Odrą. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie przyznało dotacji na utrzymanie połączeń w 2015 roku, tłumacząc decyzję zmniejszoną pulą pieniędzy na finansowanie kursów międzynarodowych. – Biorąc pod uwagę ograniczenie dostępnych środków, nie ma możliwości utrzymania obecnego zakresu połączeń dotowanych z budżetu państwa – powiedział nam w listopadzie Piotr Popa, rzecznik resortu.
Weekendowe RE na zasadach komercyjnych?
Być może jednak otwarte w sierpniu zeszłego roku połączenie wróci do grafiku kursów. – Prowadzimy rozmowy z przewoźnikiem DB Regio. Chcielibyśmy, aby jeszcze w styczniu 2015 r. udało się wznowić ruch pociągów z Poznania do Frankfurtu nad Odrą – mówi Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych. Pasażerowie raczej nie mogą jednak liczyć na przywrócenie dotychczasowego kształtu oferty. – Początkowo pociągi RE kursowałyby na zasadach komercyjnych w weekendy, czyli w czasie, kiedy cieszą się one największą popularnością – zaznacza przedstawiciel przewoźnika.
Czy pociągi za granicę dofinansuje marszałek?
– Jednocześnie cały czas staramy się pozyskać nowego organizatora tych pociągów – zapewnia Michał Stilger. – O szczegółach będziemy mogli poinformować w późniejszym czasie – dodaje. Samorządowa spółka liczy więc prawdopodobnie na finansowe zaangażowanie wielkopolskiego samorządu, który wspierał starania o przywrócenie bezpośrednich połączeń z Brandenburgią o charakterze regionalnym (pociągi RE były pierwszymi takimi kursami po dwuletniej przerwie). Wielkopolski urząd marszałkowski nie odpowiedział nam jednak na pytania o ewentualne plany dofinansowania RegioEkspresów.
Chcą PR, chce DB Regio
O utrzymanie kursów z Poznania do Frankfurtu nad Odrą zabiega równolegle także DB Regio, które zapewnia obsługę taborową połączeń. – Decyzja o likwidacji kursów jest dla nas absolutnie zaskakująca, licząc na stałe połączenie wprowadziliśmy wraz ze zmianą rozkładu 14 grudnia ofertę Posen-Ticket – skomentował Joachim Trettin, dyrektor DB Regio Nordost. W komunikacie prasowym przewoźnika z 23 grudnia czytamy, że DB chciałoby utrzymania obu likwidowanych pociągów.
Spore cięcia noworoczne
Przypomnijmy, że koniec roku przyniósł likwidację także kilku innych kursów. Dziś po raz ostatni wyrusza w trasę pociąg interRegio z Krakowa do Ostrawy przez Skawinę i Oświęcim, on także nie znalazł się na liście połączeń dofinansowanych przez MIiR w roku 2015. Bardzo duże cięcia obejmą także ruch pociągów regionalnych na Podkarpaciu. Od jutra nie będą kursować wszystkie cztery pociągi Regio na linii Jasło – Zagórz. Znacznie mniej kursów uruchamianych będzie też na trasie Rzeszów – Jasło. O połowę mniej pociągów połączy Stalową Wolę z Przeworskiem, a pomiędzy Jarosławiem a Horyńcem ruch utrzymany zostanie tylko w piątki i w niedziele. Kilka kursów zniknie też z tras Rzeszów – Tarnów, Przeworsk – Przemyśl i Rzeszów – Tarnobrzeg.
2014-12-31 10:43:13 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
No i bardzo dobrze, że chcą tylko w tej sytuacji powinny dogadać się w tej sprawie dwa województwa czyli UMWW i UMWL - finansowanie i taryfa Regio na odcinku Poznań - Słubice oraz kursowanie codzienne. Być może warto też, by na odcinku Zbąszynek - Poznań Główny prowadziły go drużyny KW, tak jak Impulsy zielonogórskie a nie jak obecnie każdy sobie rzepkę skrobie.
2014-12-31 10:47:30 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A ukochany picuś dostaje i to niemało. A co, niech elyta z pjedystału ma za co wozić swoje spasione d.pska*, plebs z drogi, jaśnie państwo jedzie...
Gest Kozakiewicza dla PKP IC!!!
----------
* Szambolino/EIC, zresztą podobnie jak i iR/iR bus, są de facto także dotowane, bo uruchamiające je firmy otrzymują jakiekolwiek dotacje od sektora publicznego oraz honorują w nich przynajmniej część ulg ustawowych, za które potem otrzymują zwrot z budżetu, który to zwrot jest wszak kolejną formą dotacji
2014-12-31 11:17:10 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
Bilety na BWE są za drogie o 5 zł i trzeba zebrać miliony ma uruchomienie tańszego pociągu? Polnische wirtschaft...
2014-12-31 11:46:20 Autor: tourist
---.free.aero2.net.pl
W końcu ktoś powinien oskarżyć Ministerstwo o marnowanie publicznych pięniędzy. Bo jak inaczej nazwać szumne wprowadzanie relacji na nie całe trzy tygodnie do kursowania w nowym rozkładzie ( Kraków- Ostrawa). Podobnie woj. podkarpackie rządzone przez PIS-owców; do wyborów pięknie a po wygranych popiół i zgliszcza.
Precz z POPIS-em.
2014-12-31 15:35:45 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
RK ma kiepskich informatorów. Na dzień dzisiejszy ( 31.12.14) pociąg kursuje do 31.03.2015 roku.
2014-12-31 17:42:37 Autor: urzędnik z mir
---.adsl.inetia.pl
@z torów plk
I bardzo dobrze. W weekendy ten pociąg ma obłożenie rzędu 70-80%, a i w dni robocze jest przyzwoicie.
2014-12-31 18:51:09 Autor: krywy
---.242.136.14
Na drugim panie Czekoladka z Taboru Szynowego Opole :D
2014-12-31 18:54:21 Autor: stk
---.net.hawetelekom.pl
Pociąg kursuje do 31.12.2014. Od 1.01.2015 po uprzednim ogłoszeniu czyli wiadomo że nie kursuje wcale.
2014-12-31 20:13:13 Autor: dsvsdc
---.swiebodzin.vectranet.pl
@z torów plk
Piszesz o RE do Frankfurtu? Skąd takie info?
2014-12-31 20:30:29 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post stk:
"Pociąg kursuje do 31.12.2014. Od 1.01.2015 po uprzednim ogłoszeniu czyli wiadomo że nie kursuje wcale."
To polecam sprawdzić - najlepiej "organoleptycznie" od jutra np. w Poznaniu.
2014-12-31 20:32:03 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post dsvsdc:
"@z torów plk
Piszesz o RE do Frankfurtu? Skąd takie info?"
Od ... przewoźnika.
2015-01-01 01:13:56 Autor: przemo
---.088.071.pools.vodafone-ip.de
Wagony "malboro" lub niemieckie plus wypożyczyć 2 systemową lokomotywe od raipool-a i skład w sam raz na PBE (Poznań-Berlin-Express)w wykonaniu PR-ów i DB Regio.
Coś podobnego można by było uruchomić na Berlin-Wrocław z tym że na Berlin-Cottbus elektryk (BR 143,146 lub 111) a na Cottbus-Wrocław BR245
2015-01-01 12:16:19 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
A płaci za kursy mikolstwo ? Tu nie jest problemem CO ma jeździć ? Wg mnie mogą jechać "Muchawozy" (czyt. bonanzy). Jest problem, KTO za kursy ma płacić ?
2015-01-01 12:38:17 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@z torów PLK
W normalnych warunkach MI ale "wypięło się" więc oba województwa: Wielkopolskie i Lubuskie, z honorowaniem ofert zarówno PR jak i KW ale nie w złodziejskiej taryfie RE tylko REGIO do FFO tak jak to "drzewiej" bywało. Podobnie rzecz ma się z Dreźniakiem - taryfa REGIO od Wrocławia do Gorlitz zamiast złodziejskiej RE.
2015-01-01 13:00:13 Autor: Posener
---.dynamic.gprs.plus.pl
@przemo
Jeśli koleje niemieckie zgodziłyby się na to - to co najwyżej skład kończyłby na Bahnhof Gesundbrunnen lub Lichtenberg. Chyba, że pokusić się o połączenie od razu do Potsdam Hbf po torach podmiejskich z postojami:Frankfurt(Oder), Erkner, Ostbahnhof, Alexanderplatz, Friedrichstrasse, Zoologischer Garten, Charlottenburg, Wansee. Na odcinku Frankfurt (Oder) - Potsdam Hbf oczywiście w ramach taryfy VBB. Obawiam się jednak, że przerasta to rządzących Wielkopolską i odpowiedzialnych za kolej gumofilcy z PSLu.
2015-01-01 13:05:42 Autor: Posener
---.dynamic.gprs.plus.pl
@Posener
No i oczywiście postój na Hauptbahnhof
2015-01-01 16:45:36 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post Posener:
"@przemo
Jeśli koleje niemieckie zgodziłyby się na to - to co najwyżej skład kończyłby na Bahnhof Gesundbrunnen lub Lichtenberg. Chyba, że pokusić się o połączenie od razu do Potsdam Hbf po torach podmiejskich z postojami:Frankfurt(Oder), Erkner, Ostbahnhof, Alexanderplatz, Friedrichstrasse, Zoologischer Garten, Charlottenburg, Wansee. Na odcinku Frankfurt (Oder) - Potsdam Hbf oczywiście w ramach taryfy VBB. Obawiam się jednak, że przerasta to rządzących Wielkopolską i odpowiedzialnych za kolej gumofilcy z PSLu."
A co piłeś w ubiegłą noc ? A może jeszcze pijesz ! z tymi kursami po torach S-Bahn to dowaliłeś " jak łysy grzywką o parapet"
2015-01-01 16:50:29 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post scorpio:
"@z torów PLK
W normalnych warunkach MI ale "wypięło się" więc oba województwa: Wielkopolskie i Lubuskie, z honorowaniem ofert zarówno PR jak i KW ale nie w złodziejskiej taryfie RE tylko REGIO do FFO tak jak to "drzewiej" bywało. Podobnie rzecz ma się z Dreźniakiem - taryfa REGIO od Wrocławia do Gorlitz zamiast złodziejskiej RE."
Ty się ciesz , że pociąg jest. A nie o taryfie Regio vs RE. Dobrze , że nie wymyślają wg "międzynarodowej".
Problem z finansowaniem przez UM jest taki czy takie finansowanie jest prawnie dopuszczalne ? Bo jeżeli nie to Państwo Polskie ( MIiR) są jak pies ogrodnika - "sam nie zeżre i drugiemu nie pozwoli"
2015-01-01 18:20:12 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@ z torów PLK
Posener jeszcze nie wytrzeźwiał, proszę mu odpuścić. Cieszę się z pociągu ino wyszukiwarka dalej go pokazuje jako po ogłoszeniu czyli w końcu jeździ czy nie jeździ? Pasażerowie (potencjalni) durnieją na takich głupich decyzjach.
2015-01-01 18:49:48 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
No właśnie zdziwienie , że nie ma go ani w wyszukiwarkach ani w infopasażerze.
2015-01-01 19:16:11 Autor: M.
---.tktelekom.pl
Szynobus 1 I zjechał jako PWM do Zielonej Góry i tam zostanie włączony w pociąg do FFO. To na razie tyle. Być może w połowie stycznia przywrócą kursowanie w (5)-(7), ale to na razie wielkie być może.
2015-01-02 09:55:49 Autor: Posener
---.dynamic.gprs.plus.pl
@ z torów plk
Zanim posądzisz kogoś o nietrzeźwość wynurz nos ze swojej polskiej nory i przejedź się do Berlina. Patrząc od wschodniej strony od Erkner przez Berlin aż do Potsdam Hbf tory są rozdzielone; dla S-Bahn i osobno dla ruchu podmiejsko/dalekobieżnego po których kursują niemieckie REB z Frankfurt(Oder) czy Cottbus ale i np. BWE z Warschau.
2015-01-02 13:48:55 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post Posener:
"@ z torów plk
Zanim posądzisz kogoś o nietrzeźwość wynurz nos ze swojej polskiej nory i przejedź się do Berlina. Patrząc od wschodniej strony od Erkner przez Berlin aż do Potsdam Hbf tory są rozdzielone; dla S-Bahn i osobno dla ruchu podmiejsko/dalekobieżnego po których kursują niemieckie REB z Frankfurt(Oder) czy Cottbus ale i np. BWE z Warschau."
Jeżeli ktoś pisze o torach podmiejskich to ja rozumiem , że pisze o torach S-bahn. W przeciwieństwie do torów miejskich ( STR czyli tramwaj). Trzeba było napisać o średnicy Ost-west i po problemie. Ja nie muszę się wynurzać z żadnej POLSKIEJ NORY.Jestem w Berlinie przynajmniej raz na m-c. A Ty Volkslistę już podpisałeś "pijaczku". Chpciaż patrząc po operatorze internetu w twoich wypowiedziach - pewnie jeszcze nie.
2015-01-02 21:52:28 Autor: Kflik2
---.213.52.100
@analityk
Z całym szacunkiem co Ty będziesz? Te pociagi RE to nie jest konkurencja BWE. BWE jest zbyt mało. Oraz mniej się zatrzymują. To uzupełnienie oferty.
19 wiek juz dawno temu minął! Teraz liczy się częstotliwość.
Dodatkowo BWE nie honorują kilku istotnych ofert oraz nie uzupełniają przy okazji oferty regionalnej.
PKP IC za dotacje która i tak dostaje do TLK powinno natomiast uruchamiać znacznie więcej. Jesteśmy zadupiem kolejowym nie przez kolej regionalna tylko przez brak połączeń przyspieszonych na wzór niemieckich RE oraz zbyt mała ilość połączeń dalekobieznych. (w wielu relacjach nic nie ma)