Partnerzy serwisu:
Biznes

Radziwiłł: Opóźnienia w inwestycjach będą trudne do nadrobienia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
04-08-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Tomasz Elżbieciak, wnp.pl, 4 sierpnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Radziwiłł: Opóźnienia w inwestycjach będą trudne do nadrobienia
Obecny rok jest na pewno zmarnowany. Z tego, co wiem, zaledwie 700 mln zł zostało zainwestowanych w infrastrukturę kolejową w pierwszym półroczu i podejrzewam, że trudno będzie w tym roku wyjść ponad pułap 2 mld zł. Będzie to spadek rzędu 30 proc. w stosunku do 2009 r. - mówi wnp.pl prezes Trakcji Polskiej, Maciej Radziwiłł.

Inwestycje związane z infrastrukturą kolejową nie nabrały takiego tempa, jak zapowiadano kilka lat temu. Możemy się spodziewać ożywienia w najbliższym czasie?

- Po panującym od połowy 2008 r. do końca 2009 zastoju, gdzie praktycznie rozstrzygnięto tylko jeden większy przetarg, obecnie rzeczywiście nastąpiło przyspieszenie. Podpisano dwa największe w historii kontrakty na budowę Lokalnego Centrum Sterowania Działdowo i trasy z Warszawy do Skierniewic. Na różnym etapie rozstrzygania jest obecnie kilkanaście przetargów, z których każdy jest wart po kilkaset milionów złotych. Są to po trzy odcinki na trasach z Tarnowa do Rzeszowa, z Krakowa do Tarnowa i z Katowic do Krakowa, a także Lokalne Centra Sterowania w Gdyni, Gdańsku, Ciechanowie, Iławie i Malborku.
Większość z ogłoszonych przetargów to inwestycje typu "projektuj i buduj". Uruchomienie inwestycji w Działdowie, Gdyni, Gdańsku, Ciechanowie czy na linii Warszawa-Skierniewice pozwoli na to, aby wyraźne przyśpieszenie było widoczne w pierwszym półroczu 2011 r., bo wtedy tak naprawdę rozpoczną się te przedsięwzięcia.

Obecny rok jest na pewno zmarnowany. Z tego, co wiem, zaledwie 700 mln zł zostało zainwestowanych w infrastrukturę kolejową w pierwszym półroczu i podejrzewam, że trudno będzie w tym roku wyjść ponad pułap 2 mld zł. Będzie to spadek rzędu 30 proc. w stosunku do 2009 r.

Coraz częściej pojawiają się obawy, że PLK nie zdołają wydać wszystkich unijnych pieniędzy przewidzianych w bieżącym budżecie. Podziela pan te przypuszczenia?

- Na pewno tak. Na to się zanosi. Nie wiadomo jeszcze jaki będzie kolejny budżet unijny, ale sądzę, że obecne opóźnienia będą trudne do nadrobienia w kolejnych latach.

Tutaj pojawia się też pytanie, czy PLK dobrze sobie radzą z programem modernizacji infrastruktury kolejowej?

- Z pewnością cześć odpowiedzialności spada na władze PLK, ale trzeba też powiedzieć, że ta odpowiedzialność rozkłada się w czasie. Poza tym na pewno nie było łatwym zadaniem rozpoczęcie tego procesu inwestycyjnego w otoczeniu zmieniających się przepisów i regulacji w funduszach unijnych. Dlatego były tu przyczyny obiektywne, które trzeba odnotować.

Nie ulega też wątpliwości, że modernizacja kolei nie jest dla rządzących tak ważna jak budowa nowych dróg i autostrad.

- Z politycznego punktu widzenia autostrada jest zawsze bardziej interesująca, bo efekt jest szybciej widoczny. Kolej jest o wiele bardziej złożonym systemem, gdzie poprawa sytuacji zajmuje dużo czasu. Natomiast wybudowanie kilkukilometrowego odcinka drogi wzbudza już dosyć powszechne zadowolenie.

Więcej

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Radziwiłł: Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

Biznes

Radziwiłł: Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

wnp.pl, 11 sierpnia 2010 11 sierpnia 2010

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

Biznes

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

mg, Rynek Infrastruktury, 13 lipca 2011 13 lipca 2011

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

Biznes

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

mg, Rynek Infrastruktury 11 sierpnia 2011

Radziwiłł: 6 mld zł nakładów PLK rocznie jak najbardziej realne

Biznes

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

Biznes

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

mg, Rynek Infrastruktury 26 sierpnia 2011

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

Biznes

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

mj, Rynek Infrastruktury 09 listopada 2011

Zobacz również:

Radziwiłł: Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

Biznes

Radziwiłł: Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

wnp.pl, 11 sierpnia 2010 11 sierpnia 2010

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

Biznes

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

mg, Rynek Infrastruktury, 13 lipca 2011 13 lipca 2011

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

Biznes

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

mg, Rynek Infrastruktury 11 sierpnia 2011

Radziwiłł: 6 mld zł nakładów PLK rocznie jak najbardziej realne

Biznes

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

Biznes

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

mg, Rynek Infrastruktury 26 sierpnia 2011

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

Biznes

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

mj, Rynek Infrastruktury 09 listopada 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5