Partnerzy serwisu:
Biznes

Radziwiłł: 6 mld zł nakładów PLK rocznie jak najbardziej realne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
24-08-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Radziwiłł: 6 mld zł nakładów PLK rocznie jak najbardziej realne
PKP PLK zapowiada, że w tym roku nakłady na modernizacje linii kolejowych wyniosą 4,5 mld zł. Plany na kolejne lata zakładają o wiele większe sumy. Czy założenia te są realne? – Myślę, że poziom 6 mld zł jest do wykonania przez ten sektor – uważa Maciej Radziwiłł, prezes giełdowej Trakcji – Tiltry.

Zgodnie z zamiarami PKP PLK, w 2012 r. nakłady mają wynieść już 8,080 mld zł, w 2013 r. - 8,610 mld zł, a w 2014 - aż 8,750 mld zł.

Jak wskazuje szef jednej z największych infrastrukturalnych spółek w Polsce, potencjał wykonawczy rynku zwiększa się wraz z wchodzeniem nań kolejnych firm z zagranicy. - Na rynku pojawiły się podmioty nie z Chin, czy z Irlandii, ale z Czech, Niemiec czy ze Słowacji. To jest realny potencjał, ulokowany w pobliżu – zaznacza Maciej Radziwiłł w rozmowie z "Rynkiem Infrastruktury".

- To jest ważne na kolejach, ponieważ my pracujemy na czynnych liniach - dodaje. - Występują bardzo poważne problemy, gdy na placu budowy ma się pracowników, którzy nie władają językiem polskim. Z własnego doświadczenia wiem, a jestem prezesem spółki od 7 lat – jedyny śmiertelny wypadek na budowie był efektem braku porozumienia przy pracy dużej oczyszczarki z Włoch. Mało doświadczony robotnik z Polski zginął w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia. A cóż dopiero, gdyby na takiej budowie pojawili by się Chińczycy? PLK stoi twardo na stanowisku, że na budowie priorytetem jest utrzymanie ruchu. Na drogach tak nie jest. Jednak pewne pole manewru istnieje, żeby zmniejszać natężenie ruchu na liniach, które modernizujemy – podkreśla Maciej Radziwiłł.

- Inną możliwością jest przedłużenie realizacji niektórych kontraktów. Przecież na wiele z nich czeka się latami. Wadliwe przygotowanie inwestycji oddala rozpoczęcie jej realizacji, potem pomiędzy ogłoszeniem przetargu a podpisaniem umowy upływa 7-8 miesięcy, a wykonawcę ściga się za każdy dzień opóźnienia. To jest nielogiczne. Oczywiście, dyscyplina jest konieczna, ale w sytuacji, w której nie wiemy kiedy i jakie będą zamknięcia torów, rygorystyczne warunki wykonania kontraktów są przesadą. Wykonawcy w trakcie realizacji inwestycji zbierają roszczenia wobec zamawiającego. Zupełnie niepotrzebnie. Wiele rzeczy można by załatwić w drodze zwykłego kompromisu – podkreśla szef Trakcji-Tiltry.

Maciej Radziwiłl wskazuje cały szereg kwestii prawnych, technicznych czy nawet mentalnościowych opóźniających realizacje poszczególnych inwestycji. – Np. w przypadku projektów „Projektuj i Buduj” tzw. Program Funkcjonalno-Użytkowy, czyli taka podstawa do projektowania, zawiera często poważne wady. W przypadku czerwonego FIDIC-u, czyli kontraktów „Buduj”, zdarza się złe przygotowanie dokumentacji projektowej. W jednym podpisanym przez nas kontrakcie nie możemy wejść na plac budowy, ponieważ projektant toczy spór z zamawiającym i nie przekazał całości dokumentów. Uważa on, że PLK jest mu winna pieniądze. Dotyczy to kontraktu na LCS Malbork. Potrzebna jest zatem pewna elastyczność. Grożenie karami na każdy kroku jest bez sensu. Dochodzi bowiem do sytuacji, w której obie strony mają wzajemne roszczenia i najwięcej pieniędzy wydaje się na adwokatów – kończy prezes Trakcji-Tiltry.
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Radziwiłł: Opóźnienia w inwestycjach będą trudne do nadrobienia

Biznes

Radziwiłł: Opóźnienia w inwestycjach będą trudne do nadrobienia

Tomasz Elżbieciak, wnp.pl, 4 sierpnia 2010 04 sierpnia 2010

Radziwiłł: Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

Biznes

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

Biznes

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

mg, Rynek Infrastruktury, 13 lipca 2011 13 lipca 2011

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

Biznes

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

mg, Rynek Infrastruktury 11 sierpnia 2011

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

Biznes

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

mg, Rynek Infrastruktury 26 sierpnia 2011

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

Biznes

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

mj, Rynek Infrastruktury 09 listopada 2011

Zobacz również:

Radziwiłł: Opóźnienia w inwestycjach będą trudne do nadrobienia

Biznes

Radziwiłł: Opóźnienia w inwestycjach będą trudne do nadrobienia

Tomasz Elżbieciak, wnp.pl, 4 sierpnia 2010 04 sierpnia 2010

Radziwiłł: Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

Biznes

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

Biznes

Radziwiłł: Będziemy rozwijać się w kierunku wschodnim

mg, Rynek Infrastruktury, 13 lipca 2011 13 lipca 2011

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

Biznes

Radziwiłł: Warto popierać polskie firmy

mg, Rynek Infrastruktury 11 sierpnia 2011

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

Biznes

Radziwiłł: Rynek tramwajowy poszerza się

mg, Rynek Infrastruktury 26 sierpnia 2011

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

Biznes

Radziwiłł: Potrzebna jest indeksacja cen w przetargach

mj, Rynek Infrastruktury 09 listopada 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5