Partnerzy serwisu:
Biznes

Przyszłość kolejowych przewozów kruszyw

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Edyta Wsół, Rynek Kolejowy 10/2013

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przyszłość kolejowych przewozów kruszyw
W ostatnich latach głównym motorem rozwoju kolejowego transportu w Polsce były kruszywa, które w największym stopniu przyczyniły się do wzrostu przewozów kolejowych. Po bardzo dobrym roku 2011, który obfitował w infrastrukturalne inwestycje transportowe, przyszedł czas spowolnienia w branży. Co przyniesie przyszły rok i kolejne lata w sektorze przewozu kruszyw? Czy dominujące zapotrzebowanie na ich przewóz związane z inwestycjami drogowymi zostanie zastąpione przez inny sektor budownictwa?

Jeśli nie drogi, to co?

Jan Styliński z PZPB wskazuje, że bez wątpienia sytuacja na rynku budowlanym, w tym na rynku kruszyw jest bardzo trudna. – Dobiegają końca inwestycje realizowane z kończącej się perspektywy unijnej, a wskutek programu konsolidacji sektora finansów publicznych, środki wydatkowane na inwestycje infrastrukturalne z innych źródeł publicznych niż środki unijne wraz z dofinansowaniem krajowym nie są znaczące. Podobną sytuację obserwuje się na poziomie inwestorów samorządowych. W rezultacie, liczba inwestycji, zwłaszcza tych w początkowej fazie wykonawstwa, charakteryzującej się największym zapotrzebowaniem na kruszywa, dramatycznie spadła – mówi prezes PZPB.

Jan Styliński uważa, że nowa perspektywa unijna powinna stanowić bodziec dla wzrostu liczby nowych inwestycji. – Analogicznie do kończącego się okresu, spodziewamy się, że największy wzrost obejmie wciąż infrastrukturę drogową, do której dołączyć powinna infrastruktura kolejowa. W świetle dotychczasowych zapowiedzi, nowy okres programowania unijnego powinien w większym stopniu wspierać infrastrukturę kolejową, i to pomimo odłożenia w czasie na okres po 2020 roku realizacji Kolei Wielkich Prędkości w Polsce, których wartość szacowana była na circa 30 mld zł – oznajmia Jan Styliński. Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa dodaje, że wciąż nieznana i trudna do oszacowania pozostaje skala wzrostu inwestycji w energetyce. – Nieliczne inwestycje, jak np. w elektrowni Kozienice ruszają, ale los kluczowych projektów takich jak elektrownia w Opolu i elektrownie nuklearne stoi wciąż pod znakiem zapytania – wyjaśnia Jan Styliński.
– Jednocześnie szacujemy, że w ciągu najbliższych dwóch lat powinna wzrosnąć aktywność w sektorze budownictwa kubaturowego, zwłaszcza mieszkaniowego. Pojawiające się sygnały zdają się zapowiadać pewne ożywienie gospodarcze, które z kolei powinno przełożyć się na większą dostępność kredytów mieszkaniowych i wpływać na korzystniejszą sytuację na rynku budowlanym. Zwłaszcza, jeśli rządowy projekt wsparcia budownictwa mieszkaniowego obejmie tylko inwestycje na rynku pierwotnym, o co zabiegamy – mówi prezes PZPB.

Jaka jest skala potrzeb?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że do realizacji ponad 730 km dróg ekspresowych ujętych w załączniku nr 5 do aktualnego programu budowy dróg krajowych, potrzeba będzie ponad 70 mln ton kruszywa oraz blisko 720 tys. ton asfaltu. Z pomocą z pewnością przyjdzie spółka Dolnośląskie Surowce Skalne, która coraz częściej zdobywa kontrakty na dostawę kruszyw służących na budowach dróg zlecanych przez GDDKiA. – Uważam, że dzięki realizacji nowych projektów budowy dróg ekspresowych dla branży dobre będą lata 2015-2017, a największymi zwycięzcami tego okresu zostaną, ze względu m.in. na rosnące wymagania jakościowe GDDKiA, producenci kruszyw o wysokiej jakości – ocenia Maksymilian Kostrzewa, członek zarządu DSS i prezes zarządu Kieleckich Kopalni Surowców Mineralnych. – Sytuacja na rynku jest obecnie daleka od ideału, ale jestem przekonany, że najgorsze mamy już za sobą – dodaje.

Dla grupy DSS najlepszym okresem działalności jest czas od lipca do końca listopada, to w tych miesiącach trwa tradycyjnie sezon, w którym zapotrzebowanie na jej usługi rośnie. Jak wynika z danych o polskim rynku kruszyw zbieranych przez Polski Związek Producentów Kruszyw, zgodnie z szacunkami w 2012 roku sprzedano około 240 mln ton kruszyw. Z tego około 30 procent przypadło na kruszywa łamane, a resztę stanowiły piaski i żwiry. – Prognozy na ten rok mówią o sprzedaży w wysokości około 190 mln ton – ocenia Maksymilian Kostrzewa.

Na czym skupi się w przyszłych latach grupa DSS? – Jest kilka grup inwestycji na których opieramy nasz optymizm na przyszłość. Po pierwsze, program budowy dróg ekspresowych na lata 2014-2020. Przewidziana jest w nim chociażby realizacja drogi S7, której trasa przebiega tuż obok należącej do KKSM Kopalni Jaźwica. Oczywiście nie jest to jedyna „eska” na którą zamierzamy dostarczać nasze kruszywa – zaznacza prezes KKSM. Drugi obszar to inwestycje kolejowe. W swojej ofercie spółki z grupy DSS jaką mają tłuczeń kolejowy wysokiej jakości. – Patrząc na plany inwestycyjne PKP widać, że zapotrzebowanie na ten materiał będzie wzrastało – zauważa Maksymilian Kostrzewa. – Po trzecie, amfibolit którym dysponujemy jest jednym z najlepszych materiałów do produkcji betonu wykorzystywanego przy budowie dróg w technologii betonowej, a także do produkcji betonów konstrukcyjnych znajdujących zastosowanie w budownictwie wielkokubaturowym – dodaje Kostrzewa.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5