Na coroczny festiwal Przystanek Woodstock w tym roku dojedziemy wyłącznie pociągami Przewozów Regionalnych. PKP Intercity kolejny rok rezygnuje z uruchamiania pociągów specjalnych. Dlaczego?
Od ponad 10 lat Festiwal Przystanek Woodstock organizuje Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Osiemnasty Przystanek Woodstock odbędzie w dniach 2–4 sierpnia w Kostrzynie nad Odrą. Spółka Przewozy Regionalne zapowiedziała uruchomienie 60 specjalnych pociągów na festiwal. Niestety, pomimo dostępu do infrastruktury kolejowej w pobliżu miejsca wydarzenia, spółka nie dowiezie wprost na pola festiwalowe swoich pasażerów. Z kolei pomimo próśb PKP Intercity nie uruchomi pociągów specjalnych.
Bez pociągów PKP Intercity
Spółka PKP Intercity kolejny rok nie organizuje pociągów specjalnych na Przystanek Woodstock. Przewoźnik brak pociągów tłumaczy ograniczoną ilością taboru oraz wzrostem ilości pasażerów w okresie wakacyjnym. – PKP Intercity nie planuje uruchomienia specjalnych składów pociągów na tegoroczną edycję Przystanku Woodstock. W sezonie letnim skupiamy się na przejazdach wakacyjnych – dodatkowej ofercie dla tych pasażerów, którzy planują urlop w kraju, czy to nad morzem, czy też w górach. Z tego też powodu nasze zasoby taborowe są eksploatowane właśnie w pociągach wakacyjnych – w tym roku uruchomiliśmy ich 66 – oraz pociągach tzw. kolonijnych dla grup (tych mamy w tym roku 55) – tłumaczy Beata Czemerajda z PKP Intercity.
W odróżnieniu od przewoźników regionalnych, którzy w okresie wakacji zawieszają część oferty ze względu na zmniejszone potoki pasażerów, PKP IC w tym czasie notuje zwiększenie popytu na swoją ofertę. z tego tez powodu firma skupia się obsłudze przejazdów nad morze i w góry – dodaje Beata Czemerajda.
60 pociągów Przewozów Regionalnych
Na organizacje specjalnych pociągów zdecydowała się spółka Przewozy Regionalne. Uruchomi ona 60 składów musicREGIO, które wyruszą ze stolic ważniejszych regionów kraju. – Przewozy Regionalne, jak co roku, są oficjalnym przewoźnikiem Przystanku Woodstock. Za każdym razem obserwujemy bardzo duże zainteresowanie tą imprezą, dlatego uruchomimy dodatkowo około 60 pociągów musicREGIO. Pociągi wyruszą ze stolic ważniejszych regionów kraju i dowiozą fanów muzyki bezpośrednio do stacji Kostrzyn, skąd na miejsce imprezy jest już bardzo blisko. musicREGIO odjadą z: Warszawy, Krakowa, Gdyni, Katowic, Olsztyna, Torunia i Bydgoszczy, Wrocławia, Zielonej Góry, Poznania, Łodzi, Lublina, Białegostoku Opola, Gorzowa Wielkopolskiego. Również po koncertach pociągi będą odwozić uczestników XVIII Przystanku Woodstock z powrotem do miejsca zamieszkania, a specjalnie skonstruowana taryfa sprawi, że cena biletu w relacji tam i z powrotem będzie niższa niż cena biletu na pociąg interREGIO – powiedziała Katarzyna Mirowska, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.
Pomimo przebiegającej tuż przy miejscu festiwalu linii kolejowej spółka nie skorzysta z niej. Jest to regionalna linia, niezelektryfikowana i nieposiadająca peronu w miejscu, gdzie odbędzie się Woodstock. Stąd Przewozy Regionalne postanowiły, by pociągi kończyły bieg na stacji Kostrzyn a dalszą drogę pasażerowie pokonają pieszo lub w specjalnych autobusach.
– Linia kolejowa przebiegająca w pobliżu terenu, na którym odbywa się Przystanek, nie jest wyposażona w odpowiednią infrastrukturę, czyli perony, na których mogłaby się odbywać wymiana pasażerów. Ponadto zdecydowana większość pociągów dodatkowych z całego kraju obsługiwana jest przez tabor o napędzie elektrycznym, w tym elektryczne zespoły trakcyjne – tłumaczy Katarzyna Mirowska. – Bezpośredni dowóz na tereny festiwalowe wymagałby przesiadki na podstawiony dodatkowy skład z lokomotywą spalinową. W czasie trwania imprezy stacja Kostrzyn ma bardzo ograniczoną przepustowość, co z kolei ma wpływ na ograniczoną liczbę pociągów, które mogą być odprawiane w tym samym czasie. Łączenie elektrycznych zespołów trakcyjnych z lokomotywą spalinową wymaga zastosowania specjalnego sprzęgu i jest stosowane niemalże wyłącznie w sytuacjach awaryjnych dodaje Mirowska.