Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Przewozy ładunków w komunikacji międzynarodowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-04-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pb, Rynek Kolejowy, 23 kwietnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Przewozy ładunków w komunikacji międzynarodowej
Ubiegły rok przyniósł widoczne ożywienie na rynku kolejowych przewozów towarowych. Według wstępnych danych przewieziono 6,1% ładunków więcej niż w roku 2009. W tym samym okresie wykonano pracę przewozową większą o ponad 12,7%.

Wzrost przewozów to w głównej mierze zasługa zwiększonej wymiany handlowej pomiędzy krajami, co spowodowało zwiększenie zapotrzebowania na usługi kolejowe w komunikacji międzynarodowej. Ten segment rynku zanotował dynamiczny wzrost analogicznie rzędu 29,8% i 38,9%. W 2010 roku w relacjach międzynarodowych przewieziono ogółem 68 mln ton masy ładunkowej i wykonano pracę przewozową na poziomie 20,9 mld tonokilometrów. Ponad 53% stanowiły ładunki z importu. W dalszym ciągu zwraca uwagę bardzo niski poziom przewozów w relacjach tranzytowych i to pomimo dogodnego położenia geograficznego Polski. Udział tego segmentu rynku wyniósł zaledwie 7%.

W 2010 roku międzynarodowe przewozy ładunków koleją realizowało 15 licencjonowanych przewoźników. Zdecydowanie największy udział posiadały spółki Grupy PKP, PKP Cargo oraz PKP LHS. Udział pozostałych spółek, w tym grup kapitałowych CTL i DB Schenker oraz Lotos Kolej, Rail Polska, Freightliner i Kolej Bałtycka, nie przekraczał 2-3%. Łącznie w komunikacji międzynarodowej przetransportowano 68 mln ton ładunków, wykonując pracę na poziomie 20,9 mld tonokilometrów. Wzrost przewozów koleją w tym segmencie rynku to w głównej mierze zasługa dynamicznie rosnącej w 2010 roku wymiany handlowej pomiędzy krajami. Przełożyło się to bezpośrednio na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe, w szczególności na przewozy transgraniczne, w tym również w systemie intermodalnym. Należy zaznaczyć, iż aż 8% transportu międzynarodowego koleją, stanowiły przewozy kontenerowe. W 2010 roku największy wzrost zanotował tranzyt, mierzony przewiezioną masą – 56% oraz wykonaną pracą przewozową – 44%. Dynamiczny wzrost zanotowały również przewozy koleją w eksporcie i imporcie odpowiednio o: 33% i 45% oraz 25% i 32%. Co ciekawe, przewozy kolejowe realizowane w relacjach wewnątrz kraju, odnotowały w analogicznym okresie nieznaczny spadek. Przewieziono 1,4 mln ton mniej niż przed rokiem, spadek o 0,7% i wykonano pracę mniejszą o 318 mln tonokilometrów – 1,1%.

 


Całość artykułu  (w tym szczegółowe dane o przewozach intermodalnych) w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 5/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Infrastruktura

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Infrastruktura

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 27 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

Co sprzyja, a co przeszkadza w przewozie kontenerów koleją w Polsce?

Infrastruktura

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Infrastruktura

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Infrastruktura

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 27 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

Co sprzyja, a co przeszkadza w przewozie kontenerów koleją w Polsce?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5