Ubiegły rok przyniósł widoczne ożywienie na rynku kolejowych przewozów towarowych. Według wstępnych danych przewieziono 6,1% ładunków więcej niż w roku 2009. W tym samym okresie wykonano pracę przewozową większą o ponad 12,7%.
Wzrost przewozów to w głównej mierze zasługa zwiększonej wymiany handlowej pomiędzy krajami, co spowodowało zwiększenie zapotrzebowania na usługi kolejowe w komunikacji międzynarodowej. Ten segment rynku zanotował dynamiczny wzrost analogicznie rzędu 29,8% i 38,9%. W 2010 roku w relacjach międzynarodowych przewieziono ogółem 68 mln ton masy ładunkowej i wykonano pracę przewozową na poziomie 20,9 mld tonokilometrów. Ponad 53% stanowiły ładunki z importu. W dalszym ciągu zwraca uwagę bardzo niski poziom przewozów w relacjach tranzytowych i to pomimo dogodnego położenia geograficznego Polski. Udział tego segmentu rynku wyniósł zaledwie 7%.
W 2010 roku międzynarodowe przewozy ładunków koleją realizowało 15 licencjonowanych przewoźników. Zdecydowanie największy udział posiadały spółki Grupy PKP, PKP Cargo oraz PKP LHS. Udział pozostałych spółek, w tym grup kapitałowych CTL i DB Schenker oraz Lotos Kolej, Rail Polska, Freightliner i Kolej Bałtycka, nie przekraczał 2-3%. Łącznie w komunikacji międzynarodowej przetransportowano 68 mln ton ładunków, wykonując pracę na poziomie 20,9 mld tonokilometrów. Wzrost przewozów koleją w tym segmencie rynku to w głównej mierze zasługa dynamicznie rosnącej w 2010 roku wymiany handlowej pomiędzy krajami. Przełożyło się to bezpośrednio na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe, w szczególności na przewozy transgraniczne, w tym również w systemie intermodalnym. Należy zaznaczyć, iż aż 8% transportu międzynarodowego koleją, stanowiły przewozy kontenerowe. W 2010 roku największy wzrost zanotował tranzyt, mierzony przewiezioną masą – 56% oraz wykonaną pracą przewozową – 44%. Dynamiczny wzrost zanotowały również przewozy koleją w eksporcie i imporcie odpowiednio o: 33% i 45% oraz 25% i 32%. Co ciekawe, przewozy kolejowe realizowane w relacjach wewnątrz kraju, odnotowały w analogicznym okresie nieznaczny spadek. Przewieziono 1,4 mln ton mniej niż przed rokiem, spadek o 0,7% i wykonano pracę mniejszą o 318 mln tonokilometrów – 1,1%.
Całość artykułu (w tym szczegółowe dane o przewozach intermodalnych) w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 5/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik