Najwięksi przewoźnicy kolejowi nie porozumieli się z PKP PLK w sprawie umów o dostęp do torów na obowiązujący już rozkład jazdy 2014/2015. Decyzje zastępujące umowy wydał w piątek Urząd Transportu Kolejowego.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał cztery decyzje zastępujące umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej na najbliższy rozkład jazdy dla największych przewoźników – Przewozów Regionalnych, Kolei Mazowieckich, PKP Intercity, oraz dla Kolei Wielkopolskich. W trakcie negocjacji z zarządcą infrastruktury PKP PLK przewoźnicy ci nie osiągnęli porozumienia co do wszystkich postanowień umów o świadczenie usług o udostępnienie infrastruktury kolejowej.
Od decyzji Prezesa UTK zastępujących umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej Stronom przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie. Jak zaznacza urząd w komunikacie, prezes UTK, na pisemny wniosek zarządcy lub przewoźnika kolejowego albo z urzędu, w drodze postanowienia, może nakazać negocjacje umów. Jeśli są bezskuteczne – a tak było w tym przypadku, może wydać decyzje zastępujące umowy. Te zostały wydane w ostatniej chwili – na dwa dni przed wejściem nowego rozkładu w życie.