Z rozkładu jazdy na najważniejszym łódzkim dworcu kolejowym znikną wszystkie połączenia PKP IC do Wrocławia i część kursów w kierunku Katowic i Krakowa. Powstanie też kolejna nietypowa trasa przejazdu pomiędzy Warszawą i Łodzią – przez Żyrardów, Skierniewice, Łowicz Przedmieście i Zgierz. Od 1 września na łódzkich pasażerów czekają duże zmiany.
Roboty torowe w rejonie Łodzi Kaliskiej, które bardzo mocno wpłyną na funkcjonowanie kolei regionalnej, wymusiły także pewne zmiany w ruchu pociągów dalekobieżnych. Choć kursów na najbardziej popularnej trasie do Warszawy będzie od 1 września nieco więcej niż dziś, spora część z nich ominie najważniejszy obecnie łódzki dworzec – Łódź Kaliską.
W dzień roboczy spółka uruchomi siedemnaście par połączeń między dwoma największymi miastami centralnej Polski (obecnie jest ich szesnaście). – Na stacji Łódź Kaliska skończy bieg trzynaście składów, które kursować będą przez stacje Łódź Widzew i Łódź Chojny – zapowiada Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Do Wrocławia bez zmiany czoła
Z pominięciem położonego najbliżej centrum Łodzi dworca pojadą natomiast pociągi przelotowe łączące Warszawę i Łódź z Dolnym Śląskiem: „Śnieżka” do Szklarskiej Poręby, „Wrocławianin” do Wrocławia i „Kormoran” jadący do Wrocławia z Olsztyna. Podobnie jak na wiosnę 2012 roku, składy skierowane zostaną z Chojen łącznicą Łódź Kaliska Towarowa – Retkinia i zatrzymają się dopiero w Pabianicach. Przed trzema laty taka organizacja ruchu wprowadzona została nie ze względu na ograniczoną przepustowość, jak ma to miejsce obecnie, ale na oszczędność czasową. Jadące od strony Koluszek pociągi muszą bowiem zmienić kierunek jazdy, jeśli z Łodzi Kaliskiej wyjeżdżają w stronę Pabianic. Wówczas PKP Intercity po trzech miesiącach wycofało się jednak z tego rozwiązania.
Zmiany będą tym razem dla łodzian nieco mniej uciążliwe niż w 2012 roku. – Pociągi przejeżdżające tranzytem kursować będą przez stacje Łódź Widzew i Łódź Chojny – wskazuje bowiem Beata Czemerajda (poprzednio większość kursów omijała przez Olechów także stację na Widzewie, przez co jedynym postojem w Łodzi był ten na położonych raczej peryferyjnie Chojnach).
„Łęcka” bardzo nietypową trasą
Pasażerowie jeżdżący pociągami relacji Łódź – Warszawa muszą się natomiast liczyć z dużymi utrudnieniami pomiędzy 4 a 6 września. – „Boryna”, „Kurpiński”, „Papkin”, „Włókniarz” i „Wokulski” zakończą wtedy bieg na stacji Chojny – mówi przedstawicielka przewoźnika. Inne pociągi dotrą do stacji docelowej objazdami. – Jeden skład, TLK "Łęcka", kursować będzie przez cały okres obowiązywania korekty rozkładu jazdy do stacji Łódź Kaliska przez Zgierz i Łódź Żabieniec z pominięciem stacji Łódź Widzew i Łódź Chojny – wskazuje Beata Czemerajda. Pociąg ten pojedzie nietypową trasą przez Żyrardów, Skierniewice i Łowicz Przedmieście.
Na trasę tzw. kolei obwodowej Łódź Widzew – Zgierz skierowana zostanie też część pociągów jadących z kierunku Kutna przez Łódź w stronę Piotrkowa Trybunalskiego albo Tomaszowa Mazowieckiego. Pozostałe pojadą takim objazdem w czasie zamknięcia ruchu pomiędzy stacjami Kaliska i Chojny od 4 do 6 września. Ze względu na prace torowe pomiędzy Zgierzem a Kutnem w wybrane dni pociągi te pojadą także dodatkowym objazdem przez Łowicz.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
