Partnerzy serwisu:
Biznes

Prywatyzacja PNI mało opłacalna?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
11-01-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wnp.pl (Tomasz Elżbieciak), 11 stycznia 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Prywatyzacja PNI mało opłacalna?
W ubiegłym tygodniu PKP ogłosiło listę pięciu podmiotów dopuszczonych do due diligence Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury z Warszawy (PNI). Eksperci, z którymi rozmawiał portal wnp.pl, podkreślili, że inwestycja w PNI może wiązać się dużym ryzykiem, związanym m.in. z niezbędną restrukturyzacją spółki oraz niepewną przyszłością inwestycji kolejowych w Polsce.

Wśród podmiotów zainteresowanych PNI znalazły się Budimex, Alpine Bau, Polimex-Mostostal, PBG oraz fundusz MCI Private Ventures. Zakończenie prywatyzacji firmy, działającej na rynku budownictwa infrastruktury kolejowej, planowane jest w pierwszym kwartale 2011 r.

W ostatnim czasie PNI pracowała m.in. przy modernizacji linii kolejowych Warszawa-Łódź, Kunowice-Warszawa-Terespol, Warszawa Zachodnia-Warszawa Okęcie, Wrocław-Szczecin oraz Łuków-Radom. Obecnie realizuje największe dwie inwestycje zlecone przez Polskie Linie Kolejowe, czyli modernizacje linii Warszawa-Gdynia i Wrocław-Opole. W minionym roku obrotowym PNI zanotowało 9,1 mln zł zysku. Firma zatrudnia ponad 1,7 tys. pracowników.

Lucjan Noras, były prezes Feroco - należącej do Zbigniewa Jakubasa spółki budownictwa infrastrukturalnego - podkreślił, że nowy właściciel PNI będzie musiał uporać się z dużymi przekształceniami w firmie.

- Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wymaga gwałtownej restrukturyzacji i zdecydowanej obniżki kosztów. Jeżeli nowemu właścicielowi uda się przeprowadzić tam reorganizację podobną do tej, jaka miała miejsce w PKP Cargo, to PNI będzie miało szansę odnosić sukcesy w przyszłości. Jednak nie jest możliwe dokonanie tego procesu szybciej niż w ciągu 1-2 lat - wskazał Noras.

- Dla PNI prywatyzacja jest dużą szansą na rozwój. Natomiast na pewno będzie jej towarzyszyło dużo problemów społecznych. Negocjowanie pakietu socjalnego przez nowego właściciela nie będzie łatwym zadaniem. Ważnym pytaniem jest też to, czy do tej prywatyzacji w ogóle dojdzie. Historia pokazuje, że samo zainteresowanie podmiotów nie musi zakończyć się sfinalizowaniem transakcji - dodał.

Dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski, zaznaczył, że dla nowego właściciela PNI większym zmartwieniem, niż konieczna restrukturyzacja, może być niepewność związana z przyszłością inwestycji kolejowych w Polsce.

- Problemem jest to, czy w kolejnych latach PNI będzie miało co robić. Polskie Linie Kolejowe są w coraz gorszej sytuacji finansowej. Obecnie brakuje im ponad miliard euro na wkład własny do inwestycji. Nic nie wskazuje na to, żeby w przyszłości miało być lepiej. Nie wiadomo ile nowych kontraktów na modernizację szlaków kolejowych pojawi się w następnych latach. Resort rozwoju regionalnego zapowiada przesuwanie pieniędzy z inwestycji kolejowych na drogowe - powiedział Furgalski.

Więcej

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Infrastruktura

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Roman Czubiński 05 czerwca 2020

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Infrastruktura

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Jakub Madrjas 19 marca 2019

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wraca do PKP PLK

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Michał Szymajda 11 kwietnia 2018

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

Biznes

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

lm, Rynek Kolejowy 29 września 2015

Zobacz również:

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Infrastruktura

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Roman Czubiński 05 czerwca 2020

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Infrastruktura

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Jakub Madrjas 19 marca 2019

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wraca do PKP PLK

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Michał Szymajda 11 kwietnia 2018

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

Biznes

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

lm, Rynek Kolejowy 29 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5