W środę 3 czerwca Alstom ujawnił prototyp lokomotywy Prima II. Zostanie on przetransportowany z zakładu w Belfort (Francja) do Wildenrath w Niemczech celem przeprowadzenia serii testów dynamicznych.
W dalszej kolejności rozpocznie się faza certyfikacji lokomotywy a wprowadzenie jej do ruchu zaplanowano na rok 2011. Nowa lokomotywa Prima II może funkcjonować w ramach różnych sieci dając maszyniście możliwość dostosowania konfiguracji w trakcie eksploatacji. Projekt Prima II to przede wszystkim łatwość użytkowania i utrzymania przez państwowych i prywatnych operatorów.
Lokomotywa nowej generacji to połączenie prostoty budowy ze standardowym wyposażeniem. Prima II charakteryzuje się dużym stopniem modułowości, co pozwala spełniać rosnące oczekiwania klientów. Wyposażona w najnowocześniejszą elektronikę (przemiennik IGBT), może pracować na czterech różnych napięciach (25 kV, 15 kV, 1,500 V oraz 3,000 V) i swobodnie przekraczać granice w ramach Europy. W zależności od wybranej przez klienta konfiguracji (transport towarów lub transport pasażerski), lokomotywa posiada współczynnik mocy 6.4MW i porusza się z prędkością od 140 do 200km/h. Chowające się zderzaki absorbują siłę uderzenia zapewniając bezpieczeństwo personelu pokładowego oraz urządzeń.
Obok pokładowego systemu kontroli TrainTracer Alstom Transport zapewnia swoim klientom pełną gamę usług serwisowych od części zamiennych do pełnego remontu floty. Szczególny nacisk położono na wnętrzne kabiny poprawiając komfort maszynisty poprzez izolację akustyczną oraz klimatyzację. Zoptymalizowano ergonomię kabiny maszynisty tak, aby spełniała przyszłe normy, UIC612, których celem jest standaryzacja pulpitu maszynisty dla zwiększenia interoperacyjności.
Nowy wygląd Prima II jest natychmiast identyfikowany z gamą produktów Alstom Transport. Podobnie jak w przypadku pozostałych prototypów – w szczególności AGV – kolorem znaku firmowego jest szary metalic oraz ciemny granat. Zaprojektowana i zbudowana w zakładzie Belfort, będącym Centrum Doskonałości dla Lokomotyw, Prima II łączy w sobie również doświadczenia pozostałych zakładów Alstom Transport we Francji (Le Creusot, Ornans, Tarbes, oraz Villeurbanne), jak również belgijskiego zakładu w Charleroi. Jeszcze przed ukazaniem się prototypu w listopadzie 2007 r. 20 lokomotyw Prima II zostało zamówionych przez Państwowe Koleje Marokańskie (ONCEF), gdzie będą wykorzystywane do transportu towarów oraz transportu pasażerskiego. Dostawę zaplanowano na początku trzeciego kwartału 2009r.
Podczas swojej długoletniej obecności na rynku lokomotyw Alstom Transport wyprodukował ponad 2000 lokomotyw w zakładzie Belfort we Francji.


* Fot. Alstom.