Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPociąg PKP Intercity w Szamotułach
– Podobnie jak całe środowisko kolejowe od wielu lat konsekwentnie postulujemy konieczność stworzenia mechanizmu, gwarantującego stabilizację finansową PKP PLK. Dlatego bardzo pozytywnie oceniamy fakt przygotowania przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedniego projektu – powiedział Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
ProKolej, pamiętając, że dwie poprzednie próby uporządkowania tej kwestii nie powiodły się, liczy, że tym razem – po niezbędnych korektach, wynikających m.in. z konsultacji publicznych – projekt ministerialny zamieni się w rozporządzenie Rady Ministrów.
Trudno jest także przewoźnikom
Elementem krytycznym dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa – zwłaszcza w tak newralgicznym obszarze gospodarki jak infrastruktura – są stabilne ramy działania w średnim i długim okresie. Tymczasem funkcjonowanie PKP PLK opiera się planowaniu krótkoterminowym i rocznych budżetach zależnych od zmiennych dotacji z budżetu państwa.
– Brak finansowania wieloletniego skutkuje niestabilną polityką w zakresie jakości świadczonych usług i wysokości stawek dostępu do infrastruktury – a w konsekwencji uniemożliwia odpowiedzialne planowanie działalności nie tylko zarządcy, ale również przewoźnikom i końcowym klientom kolei. Nieprzewidywalność w tym zakresie jest również barierą skutecznej restrukturyzacji PKP PLK i rodzi regularne spory towarzyszące przygotowywaniu cennika stawek dostępu do infrastruktury – ocenia Fundacja.
Wprowadzanie stałego finansowania nakłada na Polskę wyrok Trybunału Sprawiedliwości
Program wieloletni pn. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku” obok „Krajowego Programu Kolejowego” jest filarem ekonomicznym funkcjonowania sektora kolejowego w Polsce. Jest też elementem zobowiązań nałożonych prawem europejskim i wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 2013 r., w którym wskazano, że Polska „nie przyjmując środków zachęcających zarządcę infrastruktury kolejowej do zmniejszenia kosztów zapewnienia infrastruktury (…), uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą”.
– Nie tylko na kolei, ale w całym sektorze transportu, obok inwestycji w nową infrastrukturę odpowiedzialnością władzy publicznej jest utrzymanie sieci oraz kształtowanie opłat za przejazd. Lekceważenie któregokolwiek z tych trzech elementów prowadzi do wypaczeń na rynku transportowym i deformacji konkurencji międzygałęziowej. I w rezultacie celowość zainwestowanych środków staje pod znakiem zapytania – ocenia Jakub Majewski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.