NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Problemy Linków w Niemczech. Pesa: Mają 98% niezawodności

| Roman Czubiński 02.05.2019 9,2k

Problemy Linków w Niemczech. Pesa: Mają 98% niezawodności
fot. Pesa
Za sprawą awarii podczas przejazdu specjalnego w niemieckich mediach zrobiło się głośno o awaryjności spalinowych wagonów motorowych Link produkcji Pesy. Według dziennikarzy zarówno DB, jak i NEB uskarżają się na defekty Linków (szczególnie w trakcji wielokrotnej) i konieczność ich zastępowania innym taborem. Producent broni się przed zarzutami, przytaczając statystyki niezawodności i podkreślając zaangażowanie w usuwanie problemów.
W Niemczech kursują obecnie 53 Linki (42 w barwach Deutsche Bahn i 11 u prywatnego brandenburskiego przewoźnika NEB). Właśnie w jednym z tych ostatnich, podczas promocyjnego przejazdu zorganizowanego przez jedną z niemieckich partii politycznych, doszło w sobotę 27 kwietnia do awarii. Według szeroko omawianego w polskich mediach artykułu Die Tagesspiegel na samym początku trasy (jeszcze przed wyjazdem z Berlina) druga jednostka w składzie przestała współpracować z pierwszą.

„Złom” czy cenione pojazdy?

Z informacji, do których dotarli niemieccy dziennikarze, sytuacje takie zdarzają się coraz częściej (współpracy odmawiają na ogół komputery pokładowe). Gazeta cytuje wypowiedzi dyrektora NEB Detlefa Broeckera, który miał skarżyć się na złą współprace z Pesą, a nawet w nerwach nazwać polski tabor „złomem”.

– Od początku Linki cieszą się dobrą opinią maszynistów, są też chwalone przez pasażerów. Ich zastępowanie innymi pojazdami w przypadku awarii miało charakter incydentalny – podkreśla w odpowiedzi rzecznik Pesy Maciej Grześkowiak. Jak dodaje, bydgoski producent na stałe utrzymuje kilkunastoosobowy zespół serwisowy w Niemczech, który jest do dyspozycji naszych klientów 24 godziny na dobę.

Trwają jazdy testowe feralnego egzemplarza

Jak twierdzi rzecznik, przypadki, w których występują problemy ze sprzęganiem pojazdów, zdarzają się bardzo rzadko. – Aby jednak wyjaśnić przyczyny awarii w tym pojeździe, zaproponowaliśmy NEB jazdy nadzorowane z udziałem pracowników naszego serwisu – informuje. Przewoźnik przyjął tę propozycję, a jej realizacja już się rozpoczęła. Wyciąganie dalszych wniosków ma być możliwe po zakończeniu cyklu jazd.

Co więcej, jak sugeruje Grześkowiak, do awarii mogło dojść z powodu błędu maszynisty. Przejazd specjalny, podczas którego nastąpił incydent, został zorganizowany bez wiedzy serwisu Pesy. – To personel klienta jest odpowiedzialny za planowane utrzymanie pojazdów i przygotowanie ich do ruchu poprzez regularne przeglądy – zaznacza przedstawiciel producenta. – W przypadku NEB duża część maszynistów to nowa ekipa i czasami mniej doświadczeni z nich również popełniają błędy. Wielokrotnie zdarzały się sytuacje, w których po zgłoszonej awarii wystarczyło zastąpienie maszynisty bardziej doświadczonym i pojazd po ponownym uruchomieniu bez problemu jechał dalej – przekonuje rozmówca RK.

Grześkowiak zwraca też uwagę, że uzyskanie niemieckiej homologacji EBA (niemieckiego urzędu kolejowego) zostało poprzedzone prawie trzyletnim okresem badań i jazd testowych na terenie Polski, Niemiec i Austrii, obejmujących także wielogodzinne jazdy w trakcji podwójnej i potrójnej. – Podobne jazdy testowe z udziałem komisarzy klienta odbywają się także każdorazowo podczas odbiorów w naszej fabryce w Bydgoszczy i przed wprowadzeniem do eksploatacji już na terenie Niemiec. Pozytywne oceny tych jazd w trakcji wielokrotnej potwierdzają stosowne dokumenty podpisane w trakcie odbiorów przez przedstawicieli klienta – zaznacza rzecznik Pesy.

Pesa: 98% niezawodności

Według Pesy pojawiające się pogłoski o rozważanym wycofaniu wszystkich Linków do czasu eliminacji przyczyn awarii nie są zgodne z prawdą. – Nigdy nie było mowy o jakimkolwiek wyłączeniu całej floty z ruchu. Pojedyncze pojazdy były zastępowane innymi w przypadku napraw powypadkowych i awarii. Te ostatnie są usuwane na bieżąco i ich skala jest niewielka w stosunku do liczby eksploatowanych pojazdów – zapewnia Grześkowiak. Miesięczne wskaźniki niezawodności dla pojazdów NEB wynosiły w 2018 r. 97-98% (w myśl umowy minimalny poziom to 96%). Wskaźnik niezawodności 98% został osiągnięty także w ostatnim miesiącu.

W celu pomagania przewoźnikom i rozwiązywania ewentualnych problemów Pesa utrzymuje w Niemczech stały zespół serwisowy. – W tej chwili do dyspozycji naszych klientów jest 14 pracowników serwisowych, którzy stacjonują w bazach: NEB w Basdorf (3 osoby), DB w Dortmundzie (8 osób) i DB we Frankfurcie (3 osoby) – wylicza Grześkowiak.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1162)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1162)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5