Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Prezes IDI: Chcemy być realną siłą wspierającą zamawiających i wykonawców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Prezes IDI: Chcemy być realną siłą wspierającą zamawiających i wykonawców
Nowy prezes Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”, Tomasz Szuba chce, by organizacja skuteczniej wspierała uczestników procesu inwestycyjnego. – Efektywny dialog i zaangażowanie opinii publicznej w problematykę infrastruktury to najważniejsze cele jakie sobie stawiam – mówi prezes IDI.

„RynekInfrastruktury.pl”: 16 czerwca został Pan wybrany nowym prezesem zarządu Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”. Jakie główne cele widzi Pan przed tą organizacją?

Tomasz Szuba, prezes Stowarzyszenia IDI: Stowarzyszenie „Inicjatywa dla Infrastruktury” stanowi platformę do dialogu dla głównych inicjatorów przemian w kraju – przedsiębiorców i przedstawicieli administracji. Naszym głównym celem jest kształtowanie takiego środowiska, w którym dialog ten przebiegałby najefektywniej, skutkował realnym wpływem na kształt budowanej w Polsce infrastruktury.

Wypracowanie formuły efektywnej wymiany myśli prowadzącej do faktycznych zmian jest w mojej ocenie najważniejszym i zarazem najtrudniejszym wyzwaniem. Jednocześnie olbrzymią wagę przypisuję do współpracy ze środowiskiem naukowo-badawczym. Aby móc realnie rozwijać polską infrastrukturę i kształcić kompetentne zaplecze kadrowe, niezbędnym jest wspieranie polskiej nauki w zakresie innowacyjności oraz współpraca ze studentami. Na zachodzie model ten funkcjonuje już wiele lat, w Polsce dopiero się rozwija.

Minione dwa lata były twórczym, ale i trudnym okresem w funkcjonowaniu stowarzyszenia. Zdiagnozowano podstawowe problemy branży w tzw. Białej Księdze. Nie jesteśmy już też anonimowi. Z drugiej strony jestem głęboko przekonany, że dzięki intensyfikacji kontaktów – zarówno między samymi członkami, jak i na zewnątrz – można osiągnąć znacznie więcej. Efektywny dialog i zaangażowanie opinii publicznej w problematykę infrastruktury to najważniejsze cele jakie sobie stawiam. I z pomocą partnerów – członków zamierzam je zrealizować.

W perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014 – 2020 Polska ponownie otrzyma olbrzymie środki na projekty infrastrukturalne. Czy Pana zdaniem będzie to pozytywny impuls dla branży czy widzi Pan też tu pewne zagrożenia? Jakie zmiany systemowe są potrzebne aby optymalnie wykorzystać te pieniądze?

Rzeczywiście największa część unijnych środków na lata 2014-2020, ponad 100 mld zł, przeznaczono na zrównoważony transport i poprawę infrastruktury. To olbrzymie środki, które trzeba rozważnie wykorzystać. Przy tej okazji jak bumerang wraca kwestia transparentności procedur i certyfikacji. Należy zastanowić się nad zoptymalizowaniem procedur przetargowych. Cena nie może być jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty, a wciąż jest to powszechną praktyką. Warto podkreślić, że wykorzystanie unijnych środków nie jest celem samym w sobie. Nadrzędną wartością powinna być budowa nowoczesnej infrastruktury, wytrzymałej i ekonomicznej w eksploatacji. O tym chcemy rozmawiać. Wspieram wszystkie działania mające na celu wypracowanie skutecznych i jasnych rozwiązań, korzystnych dla obu stron – zlecających i przedsiębiorców.

Czy obawia się Pan, że po zmniejszeniu dotacji unijnych po 2020 roku liczba inwestycji infrastrukturalnych w Polsce może dramatycznie spaść?

Przede wszystkim należy skupić się na dobrym i efektywnym wykorzystaniu obecnych środków. Polska ma szansę dorównać krajom zachodnim. Należy nie tylko wspierać przedsiębiorców do odważnych inwestycji w kraju, ale przede stworzyć im dogodne warunki do wejścia na rynki zagraniczne. Jeżeli do 2020 roku powstaną stabilne firmy o międzynarodowym zasięgu, a na takie Polskę stać, to jestem spokojny o naszą przyszłość. Przykładem mogą być Hiszpania czy Portugalia, które poprzez właściwe wykorzystanie otrzymanych w przeszłości funduszy nie tylko zmodernizowały rodzimą infrastrukturę, ale przede wszystkim stworzyły międzynarodowe korporacje. W poprzedniej perspektywie firmy nie mówiły skutecznie jednym głosem o swoich problemach, nie podjęto spójnych działań naprawczych. „Inicjatywie dla Infrastruktury” w nowej odsłonie przyświeca właśnie ten cel – wypracowywanie wspólnego stanowiska całej branży wobec podstawowych problemów, a następnie skuteczne działanie na rzecz ich ograniczania. Tylko wtedy mamy szansę konkurować z firmami na globalnym rynku.

Wracając do spraw systemowych. Nie zawsze odpowiednio silnie akcentuje się wpływ jaki mają relacje pomiędzy przedsiębiorcami a instytucjami państwowymi na sytuację samych pracowników. Jeśli na przykład spółka realizując państwowy kontrakt ma problemy z płynnością finansową, to jest to problem nie tylko zarządu tej firmy, ale także wszystkich osób w niej zatrudnionych. Czy widzi Pan szansę na silniejsze zaakcentowanie tych kwestii w dyskusjach dotyczących sytuacji przedsiębiorców z branży infrastrukturalnej w Polsce?

Trzeba stworzyć uczciwe zasady gry. Wszystkim zależy na mądrym wykorzystaniu środków i budowie nowoczesnej infrastruktury, a nie przerzucaniu ryzyka z jednej strony na drugą. Musimy zrobić wszystko, aby zachować ciągłość w prowadzeniu inwestycji, ponieważ tylko wtedy przedsiębiorstwa nie będą narażone na utratę potencjału firmy, czyli ludzi, którzy w niej pracują. Oczywiście, relacje pomiędzy przedsiębiorcami a instytucjami państwowymi mają kluczowe znaczenie w prowadzeniu biznesu, natomiast budowanie więzi z samymi pracownikami też jest niezmiernie istotne. Zależy mi na wypracowaniu platformy do dialogu – dalekiej od roszczeniowości, opartej na wzajemnym zrozumieniu i elementarnej wyrozumiałości.

8 października w Łodzi odbędzie się III Kongres Infrastruktury Polskiej, którego współorganizatorem jest Stowarzyszenie IDI. W 2014 roku podczas Kongresu w Krakowie dużo uwagi poświęcono inwestycjom samorządowym. Jakie są Państwa oczekiwania względem tegorocznego wydarzenia?

III Kongres Infrastruktury stanowi doskonałą okazję do szerokiego zaprezentowania nowego programu i nowych założeń Inicjatywy, świeżych pomysłów. Przypisuję temu wydarzeniu duże znaczenie. Podczas Kongresu zweryfikuje się nasz potencjał – okaże się, jak dużą mamy siłę, jak wielka jest potrzeba zmian i wola działania. Szczegóły dotyczące planowanych inicjatyw przybliżymy podczas planowanej wtedy konferencji prasowej. Mając na uwadze nadchodzące wybory parlamentarne zaprosimy do udziału w wydarzeniu przedstawicieli wszystkich liczących się sił politycznych. To ważne, aby rządzący byli świadomi wszystkich barier, z którymi na co dzień borykają się przedsiębiorcy oraz stojących przed nami szans, z których warto skorzystać.

Często podkreśla Pan potrzebę integracji środowiska firm infrastrukturalnych w celu wypracowania wspólnego stanowiska w kluczowych dla branży kwestiach. Czy „Inicjatywa dla Infrastruktury” ma właśnie pełnić rolę takiego integratora?

Nie tylko integratora, ale katalizatora zmian. Moją intencją nie jest stworzenie kolejnego klubu dyskusyjnego, ale realnej siły. Wypracowanie wspólnego stanowiska przedstawicieli branży to jedno. Ważne, aby skutecznie komunikować o problemach i proponować realne rozwiązania. W „Inicjatywie dla Infrastruktury” nie ma miejsca na bierność.


Tomasz Szuba jest prezesem zarządu, dyrektorem generalnym TINES. Doświadczenie w kierowaniu inwestycjami zdobywał na polskim oraz zagranicznym rynku budowlanym. W roku 2004 założył firmę TINES, której technologie obecne są w kluczowych realizacjach infrastrukturalnych w Polsce oraz w obszarze Europy i Azji. Tomasz Szuba jest głównym akcjonariuszem grupy kapitałowej TINES CAPITAL GROUP SA, w której sprawuje generalny nadzór.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tomasz Szuba: Pytanie nie czy, tylko jak budować metro w Krakowie

Zintegrowany transport

Tomasz Szuba: Pytanie nie czy, tylko jak budować metro w Krakowie

Witold Urbanowicz 24 marca 2016

Szanse liczone w stratach – debata IdI na targach Trako

Biznes

Szanse liczone w stratach – debata IdI na targach Trako

Inicjatywa dla Infrastruktury 18 września 2015

KK 2014. Tomasz Szuba: Zaczynamy dostawy dla tunelu w Łodzi

Rynek Kolejowy TV

Tomasz Szuba w radzie programowej V Kongresu Kolejowego

Biznes

Zobacz również:

Tomasz Szuba: Pytanie nie czy, tylko jak budować metro w Krakowie

Zintegrowany transport

Tomasz Szuba: Pytanie nie czy, tylko jak budować metro w Krakowie

Witold Urbanowicz 24 marca 2016

Szanse liczone w stratach – debata IdI na targach Trako

Biznes

Szanse liczone w stratach – debata IdI na targach Trako

Inicjatywa dla Infrastruktury 18 września 2015

KK 2014. Tomasz Szuba: Zaczynamy dostawy dla tunelu w Łodzi

Rynek Kolejowy TV

Tomasz Szuba w radzie programowej V Kongresu Kolejowego

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5