Niedawną operację przejęcia całości przewozów regionalnych przez Koleje Śląskie w regionie można uznać za klasyczny przykład szkolnych błędów, jakie popełniono nie tylko w samej organizacji ruchu, ale także w komunikacji z pasażerami i mediami. Od zapewnień o sukcesie przedsięwzięcia, poprzez komunikacyjny chaos, aż do zatajenia faktu, że zamiast odwołanego pociągu przewoźnik podstawił... samochody. Co zrobić, żeby w krytycznej sytuacji komunikacja nie wyglądała w taki sposób? Już 6 marca odbędzie się seminarium poświęcone komunikacji kryzysowej, skierowane do osób odpowiedzialnych za PR w spółkach kolejowych.
Chociaż dzisiaj duża część opinii publicznej uważa PR-owców za mistrzów obłudy, demagogii czy też „pudrowania” rzeczywistości to istota tego zawodu polega na budowaniu relacji z otoczeniem, opartych na dostarczaniu wiarygodnych informacji. Nieporozumieniem jest kształtowanie tych relacji w oparciu o półprawdy czy wręcz kłamstwa. Dlaczego? Jak mówi przysłowie „kłamstwo ma krótkie nogi”. Tak jak w przypadku więzi rodzinnych czy koleżeńskich podobnie w kontaktach pomiędzy przedsiębiorstwami oraz instytucjami a społeczeństwem – raz utracone zaufanie bardzo trudno jest odzyskać.
Kłamstwo gorsze od seksskandalu
Niestety, życie publiczne pełne jest niedomówień, przeinaczeń czy najzwyczajniejszej ściemy, czego dowodem są media – bez skrupułów tropiące kłamstwa czy zatajenie prawdy. Oczywiście kłamstwo nie jest tylko polską specjalnością. Bill Clinton o mały włos uniknął procedury impeachmentu – nie ze względu na małżeńską zdradę, ale krzywoprzysięstwo w sprawie afery rozporkowej. W głośnej sprawie bankructwa Enronu, firma audytorska Arthur Andersen za fałszowanie sprawozdań finansowych zapłaciła procesem, utratą wiarygodności i klientów.
Pinokio w roli rzecznika
Również w Polsce od czasu do czasu obserwujemy rzeczników, którzy mylą swoją rolę z sympatyczną postacią Pinokia. Dramatycznym przykładem było zachowanie przedstawicieli OLT Express, którzy jeszcze na dwa dni przed upadkiem firmy przekonywali na konferencji dziennikarzy i opinię publiczną o planach restrukturyzacji linii lotniczej. 120 tysięcy klientów pozostało na lodzie z niewykorzystanymi biletami. Jakie konsekwencje może mieć mijanie się z prawdą pokazuje również niedawny „blef’ profesora Jacka Rońdy, który sam ujawnił podczas rozmowy w Telewizji Trwam.
Oczywiście, nie każdy rzecznik czy piarowiec znajdzie się w takiej sytuacji jak Bill Clinton albo przedstawiciele OLT Express. Każdy ma jednak swoją mniejszą lub większą sytuację kryzysową. Rzecz w tym, żeby uczciwie informować opinię publiczną – nie kręcić w sprawie przewidywanych czasów połączeń Pendolino, liczby opóźnionych pociągów czy zaśnieżonych dróg gminnych.
ZDG TOR zaprasza rzeczników i specjalistów PR firm z branży kolejowej na seminarium „Jak komunikować się w kryzysie?”, podczas którego Adrian Furgalski i Michał Kudła, eksperci ZDG TOR opowiedzą jak komunikować się w trudnych sytuacjach, jak odpowiadać na trudne pytania i jak zarządzać komunikacją kryzysową.
Więcej na temat seminarium - szczegółowy program i warunki uczestnictwa: tutaj.