Instytut Newton Media poddał analizie artykuły dotyczące kolei, które ukazały się w tygodnikach i dziennikach ogólnopolskich i regionalnych oraz portalach internetowych w okresie od 15 listopada do 15 grudnia 2009 r. "Im bardziej temat dotyczy restrukturyzacji i jakości usług - tym mniej przychylne są teksty" - czytamy w miesięczniku "Press".
Wśród pozytywnych wzmianek dominowały te o nowych połączeniach i niższych cenach biletów oraz o nowych nazwach pociągów. Negatywne informacje dotyczyły likwidacji połączeń, stanu polskich dworców, opóźnień pociągów i braku informacji pasażerskiej oraz przekształceń właścicielskich. W ciągu miesiąca o sytuacji polskiej kolei ukazało się ponad 1,2 tys. tekstów. "Wprowadzane akurat wtedy zmiany rozkładu jazdy spodowodowały, że najwięcej tekstów miało charakter informacyjny, neutralny i pojawiały się one przede wszystkim w mediach regionalnych" - podaje "Press".
Informacje o spółkach kolejowych:
- Przewozy Regionalne: 69 artykułów pozytywnych, 284 neutralne, 82 negatywne (razem: 435),
- PKP Intercity: 97 pozytywnych, 265 neutralnych, 44 negatywne (razem: 406),
- PKP PLK: 7 pozytywnych, 141 neutralne, 15 negatywne (razem 163),
- PKP Cargo: 22 pozytywne, 85 neutralnych, 2 negatywne (razem 109),
- PKP S.A.: 2 pozytywne, 92 neutralne, 5 negatywnych (razem 99).