– Public Relation jest skutecznym sposobem budowania wizerunku jednak musimy pamiętać, że nie może on być sprzeczny z rzeczywistością. W przypadku PKP mamy do czynienia z zapaścią inwestycyjną, ale także efektem wieloletnich działań Grupy lekceważących komunikację z pasażerem – uważa Sebastian Hejnowski, wiceprezes Związku Firm Public Relations, dyrektor zarządzający Ciszewski Public Relations.
– Lekceważenie roli komunikacji czy nawet zwykłej Informacji doprowadziło do ogólnonarodowego trendu narzekanie na państwowe koleje. Na nieszczęście obecnego zarządu Grupy PKP ten wizerunek nieefektywnej organizacji jest nadal trwały – dodaje.
– Widać, że PKP próbuje otwierać się na pasażerów i prowadzić z nimi coraz bardziej otwartą komunikację. Póki co działania te nie są skuteczne, m.in. dlatego, że opierają się na polityce "grubej kreski", opierającej się na założeniu, że nawet jakakolwiek komunikacja jest lepsza od jej braku. Musimy pamiętać, że pasażerowie cały czas pamiętają postawę i działania PKP w przeszłości. Próba zmiany wizerunku tylko jednej spółki – PKP Intercity – przy braku komunikacji pozostałych jest skazana na niepowodzenie. Nie można osiągnąć trwałej poprawy wizerunku, jeżeli robimy to tylko częściowo. Starania PKP Intercity są jednak zauważalne i idą w dobrym kierunku. Jeżeli PKP zechciałoby skorzystać z tych doświadczeń moglibyśmy spróbować zmienić bagaż doświadczeń. Podobną wielką przemianę przeszła Telekomunikacja Polska. Dziś to lider rynku w działaniach społecznych, czy marketingu sportowego, do tego skutecznie konkurujący z zachodnimi firmami – zauważa Hejnowski.
Rozmowę z Sebastianem Hejnowskim przeprowadziliśmy jeszcze przed wprowadzeniem rozkładu jazdy. Wkrótce postaramy zamieścić się komentarze dotyczące bieżących działań PKP SA i innych spółek kolejowych.
Całość rozmowy w "Rynku Kolejowym" nr 1/2011.
Kup prenumeratę "Rynku Kolejowego"! Do końca grudnia promocja - 50 proc. taniej.
Wystarczy napisać do nas na adres e-mail: prenumerata@rynek-kolejowy.pl wpisując w temacie „RK 2011”, załączając także wypełniony formularz prenumeraty znajdujący się tutaj.
Dzięki temu otrzymacie prenumeratę z 50% zniżką za jedyne 119 zł! Promocja trwa do końca roku!
Promocją objęci są:
- fani strony "Rynku Kolejowego" na Facebooku - w przypadku posiadania konta oznaczonego inaczej niż imieniem i nazwiskiem użytkownika, prosimy o podanie w mailu linka do swojego konta,
- studenci - prosimy o podanie w mailu uczelni, nazwy wydziału i roku,
- uczniowie (w przypadku osób uczących się skany legitymacji stucenckich i uczniowskich mile widziane),
- stali komentatorzy - chodzi o osoby posiadające swoje konto na naszej stronie, umożliwiającej komentowanie poszczególnych artykułów spod avatara (zarejestrować się można u dołu strony, klikając na przycisk "Zarejestruj").