PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace przy lokalizacji nowego przystanku w Kleszczelach i Suchowolcach na linii kolejowej 32 Białystok - Czeremcha w ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 - 2025. Ich budowa jeszcze niedawno była planowana w ramach modernizacji odcinka linii 32 od Lewek do Czeremchy, ale ta inwestycja wypadła z podstawowej listy RPO województwa podlaskiego.
Jak czytamy w informacji prasowej, budowa dwóch przystanków ma poprawić dostęp do kolei i zapewnić lepsze warunki podróży w powiecie hajnowskim. – Przebudowa peronów w Kleszczelach i Suchowolcach to kolejna inwestycja na Podlasiu, której celem jest likwidacja wykluczenia komunikacyjnego i zapewnienie lepszego dostępu do kolei mieszkańcom mniejszych miejscowości. Wszystko to dzięki Programowi Przystankowemu, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2025 roku miliard zł na budowę i modernizację przystanków – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Odcinek linii 32 bez modernizacji, będzie jak po modernizacji
Warto jednak zaznaczyć, że przebudowa i zmiana lokalizacji przystanków była projektowana wcześniej
w ramach modernizacji lokalnej linii 32 od Lewek do Czeremchy. Ostatecznie ta inwestycja spadła z listy podstawowej RPO województwa podlaskiego. Zmodernizowano za to,
chociaż z opóźnieniem, inny, dłuższy odcinek linii od Białegostoku do Bielska Podlaskiego, co przełożyło się na poprawę oferty.
Z kolei tory na większości odcinka od Lewek do Czeremchy udało się zaś wymienić w ramach projektu "Polepszenie jakości usług przewozowych na liniach objazdowych 31, 32, 36" prowadzonego od stycznia 2017 r. Dzięki niemu na linii 32 dokonano kompleksowej wymiany nawierzchni torowej, wybudowano i wymieniono rozjazdy. Efektem prac jest podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 100 km/h. Dzięki temu na prawie całej trasie są niezłe parametry prędkości, a projekt przebudowy dwóch przystanków, wcześniej planowany w ramach modernizacji, zrealizowany zostanie z rządowego "programu przystankowego".
Co powstanie w Kleszczelach i Suchowolcach?- W Kleszczelach lokalizacja przystanku bliżej drogi krajowej (nr 66) i przejazdu kolejowo-drogowego skróci dostęp do pociągów podróżnym dojeżdżającym do kolei samochodami. Nowy wyższy peron ułatwi wsiadanie i wysiadanie. Przewidziano na nim wiatę, ławki, czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Jasne, energooszczędne oświetlenie LED zapewni lepszą orientację także po zmroku. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania dostęp do pociągów ułatwi pochylnia. Na potrzeby rowerzystów ustawione zostaną stojaki rowerowe - informuje PKP PLK.
Z kolei w Suchowolcach przebudowany peron zapewni dostęp do pociągów wszystkim podróżnym. Warunki obsługi będą podobne jak w Kleszczelach. Obok przystanku zostanie zmodernizowany przejazd kolejowo-drogowy. Wyposażenie skrzyżowania w sygnalizację świetlną i dźwiękową zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Prowadzenie prac nie ograniczy korzystania z kolei, gdyż podróżni będą mogli korzystać z peronu tymczasowego. Rozpoczęcie prac jest planowane na IV kw. br., a zakończenie w połowie 2022 r. Obecnie zarówno w Kleszczelach jak i w Suchowolcach zatrzymuje się 7 par pociągów osobowych dziennie w kierunku Białegostoku lub Bielska Podlaskiego oraz do Czeremchy.
Uchwałę w sprawie ustanowienia „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, przyjęto w maju. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Na liście podstawowej Programu są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182. W województwie podlaskim na liście podstawowej Programu Przystankowego jest 17 lokalizacji. Poza Kleszczelami i Suchowolcami to: Czarnowo-Undy, Czerwony Bór, Jamiołki, Łubnica Łomżyńska, Kołaki, Kulesze Kościelne, Roszki Leśne, Wnory, Płonka, Sokoły, Śniadowo, Sokole Białostockie, Żednia, Zajezierce, Waliły. Ponadto jest także ponad 30 lokalizacji na liście rezerwowej.