Wstępny zarys rozkładu jazdy połączeń międzynarodowych zakłada przywrócenie bezpośredniego połączenia Warszawy i Pragi. Nowością ma być pociąg EuroCity „Sobieski”, który zamiast w Warszawie, swój bieg prawdopodobnie będzie rozpoczynał i kończył w Gdyni.
W ubiegłym roku PKP Intercity oraz Koleje Czeskie zrezygnowały z uruchamiania połączenia EuroCity „Praha”, które każdego dnia kursowało pomiędzy Pragą i Warszawą. Pojawiły się wówczas wątpliwości która ze stron jako pierwsza zainicjowała likwidację połączenia. Ówczesne deklaracje PKP Intercity, jakoby połączenie miało powrócić od grudnia 2014 roku, być może zostaną zrealizowane.
– PKP Intercity w porozumieniu z ČD (České Dráhy) planuje ponowne uruchomienie połączenia EIC Praha w edycji RJ 2014/15 tj. po zakończeniu prac na CMK. Rezygnacja z prowadzenia pociągu EIC Praha w rozkładzie jazdy 2013/4 spowodowana jest ograniczeniem liczby tras na Centralnej Magistrali Kolejowej podczas modernizacji i związanym z tym brakiem możliwości koordynacji układu kursowania tego pociągu na terenie PKP i CD – tłumaczyła wówczas Zuzanna Szopowska, rzeczniczka prasowa PKP Intercity.
W nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w grudniu 2014r., PKP Intercity planuje uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego z miejscowością Żylina w północnej Słowacji, w postaci wagonu kursującego z pociągiem do Pragi. Wstępny zarys nowego rozkładu również jazdy zakłada, że pociąg EuroCity „Sobieski”, który obecnie kursuje w relacji Warszawa – Katowice – Wiedeń, będzie kursował nie z/do Warszawy Wschodniej a do Gdyni. „Sobieski” odjeżdża z Warszawy Centralnej o godzinie 12:21, kurs powrotny dociera do Warszawy Centralnej o godzinie 16:04.
Dzięki rozszerzeniu relacji EuroCity „Sobieski”, miasta takie jak Wiedeń czy Ostrawa uzyskałyby bezpośrednie połączenie kolejowe z polskim wybrzeżem. Mieszkańcy północnej Polski mieliby natomiast dostęp do bezpośrednich połączeń kolejowych do austriackich czy czeskich miast. Szacowany czas podróży EC Sobieski z Gdańska do Wiednia mógłby wynieść około 10,5h. Jest to wariant optymistyczny dla składu z lokomotywą EP09 z wagonami, na podstawie obecnych czasów jazdy Katowice – Wiedeń i wyliczeń, o których pisaliśmy tutaj. Pod warunkiem, że pociąg zostanie wytrasowany przez Iławę i Działdowo.