Grupa społeczników z Bełchatowa chce doprowadzić do powrotu pociągów pasażerskich do ich miasta. Proponują nie tylko reaktywację połączenia z Piotrkowem Trybunalskim, ale także uruchomienie kursów dla pracowników elektrowni „Bełchatów” i odkrywkowej kopalni węgla w Rogowcu.
— Jesteśmy studentami różnych uczelni w kraju. Pochodzimy z Bełchatowa i chcielibyśmy związać swoją przyszłość z miastem, jednak jego „odcięcie od świata” może to uniemożliwić — przedstawia inicjatorów akcji „Kolej dla Bełchatowa” Bartłomiej Pędziwiatr, jeden z jej organizatorów. — Bez presji społecznej nie będzie konkretnych działań ze strony władz czy organizacji — wyjaśnia powstanie ruchu.
Społecznicy przygotowali petycję do władz samorządowych, w której zaznaczają potrzebę zmian w obsłudze komunikacyjnej Bełchatowa i regionu oraz ogólnikowo określają kierunek niezbędnych ich zdaniem działań. Domagają się stworzenia kolejowego połączenia pasażerskiego z Piotrkowem Trybunalskim, którego start miałaby poprzedzić dogłębna analiza potrzeb przewozowych na tej trasie. Chcą także wykorzystania dla ruchu osobowego szlaku do Rogowca, w którym działają największe w okolicy zakłady — elektrownia „Bełchatów” i odkrywkowa kopalnia węgla brunatnego. Autorzy petycji postulują także elektryfikację biegnącej przez Bełchatów linii kolejowej nr 24.
Choć w petycji czytamy, że największym problemem komunikacyjnym dla mieszkańców powiatu bełchatowskiego jest przede wszystkim brak planów dla rozwoju komunikacji kolejowej w regionie, postulaty bełchatowian dotyczą nie tylko kolei. Proponują oni także inwestycje drogowe i reaktywację zlikwidowanego niedawno połączenia autobusowego do Piotrkowa. Sugerują także stworzenie miejskiej komunikacji nocnej.
12 listopada organizatorzy akcji rozpoczną zbieranie podpisów pod ich apelem, ale już dziś na portalu Facebook inicjatywę poparło ponad 1000 osób. O działaniach twórców „Kolei dla Bełchatowa” informują lokalne media. Petycja nie jest jedynym pomysłem społeczników — w fazie projektowej jest organizacja konferencji na temat nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych w Bełchatowie — mówi Pędziwiatr.
Pociągi pasażerskie do 60-tysięcznego Bełchatowa kursowały do 2000 roku. W ostatnim rozkładzie na 24-kilometrowym odcinku Piotrków Trybunalski — Bełchatów Miasto uruchamiane były trzy pary kursów. Część z nich realizowana była autobusową komunikacją zastępczą. Składy zatrzymywały się po drodze w Woli Krzysztoporskiej. Między Bełchatowem a Rogowcem planowych pociągów pasażerskich nie było jeszcze dłużej. Dziś linię wykorzystują wyłącznie ciężkie składy towarowe.