Ogłoszony został zwycięzca przetargu na przygotowanie dokumentacji rewitalizacji linii kolejowej z Lipusza do Bytowa. Inwestycja – licząc także same prace budowlane – powinna zakończyć się za 4 lata. Linia do Bytowa zawiera się w kolejnym etapie projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Studium wykonalności oraz dokumentację projektową inwestycji pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 212 na odcinku od stacji kolejowej Lipusz do stacji Bytów” sporządzi najprawdopodobniej Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego – spółka PKM SA poinformowała, iż BPBK jest zwycięzcą przetargu (pozostali kontrahenci – a było ich w sumie ośmiu – mają teraz czas na dewentualne odwołania). Zgodnie z warunkami przetargu, jego zwycięzca ma aż 4 lata na realizację zlecenia, jednak w tym okresie zawiera się też sprawowanie nadzoru autorskiego nad projektem – co oznacza, że na te 4 lata przypadać będzie również sam okres remontu linii do Bytowa. Zamawiającym w przetargu na dokumentację była spółka PKM SA, która realizuje to zadanie na zlecenie miasta Bytowa (właściciela linii Lipusz – Bytów). Gmina Bytów jest beneficjentem unijnej pomocy (w ramach Pomorskiego RPO) na realizację tego projektu.
Przypomnijmy, iż władze Bytowa skłaniają się ku wariantowi z odbudową łącznicy w Lipuszu pomiędzy liniami Kościerzyna – Chojnice i Lipusz – Bytów, dzięki której nie trzeba byłoby dokonywać zmiany kierunku jazdy w Lipuszu. Dzięki zrealizowanej już modernizacji fragmentu linii 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną, a także planowanej na ten rok rewitalizacji linii 211 Kościerzyna – Chojnice (planowane jest podniesienie prędkości do 100-110 km/godz.), po rewitalizacji trasy do Bytowa, czas przejazdu z Trójmiasta do Bytowa wynosiłby ok. 100 min.
Połączenie do Bytowa stanowić będą rozszerzenie projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który w I etapie, obecnie realizowanym (nie bez kłopotów – wiele wskazuje, że w początkowym okresie może być bardzo poważny problem z ułożeniem cyklicznego rozkładu jazdy), zakłada otwarcie nowej linii Gdańsk Wrzeszcz – Rębiechowo, a także połączenie Trójmiasta z Kartuzami oraz Gdańska z Kościerzyną. W kontekście planowanej rewitalizacji linii Kościerzyna – Chojnice, warto zauważyć, iż pomorski poseł PO Stanisław Lamczyk zasugerował niedawno, iż projekt PKM, dzięki temu przedsięwzięciu, można byłoby rozszerzyć także o Chojnice.
Na samej budowie linii PKM, zakończono montaż konstrukcji stalowej łącznika dla pieszych pomiędzy przystankiem Gdańsk Port Lotniczy i budowanym właśnie nowym terminalem lotniska. Z kolei na przystanku Niedźwiednik rozpoczął już montaż perforowanych ścian czerwonej wiaty.