Sejmik Województwa Pomorskiego uchwalił budżet na 2015 r. Aż o 40 mln zł większe niż w tym roku będą w 2015 r. wydatki na transport kolejowy w regionie. W tej kwocie zawierają się zarówno inwestycje, jak i środki na bieżące kursowanie pociągów.
Jak przypomniał portal trojmiasto.pl, w zeszłym roku kolejarze z województwa pomorskiego otrzymali do podziału otrzymali ponad 178 mln zł. Lwią część tej kwoty pochłonęły wydatki na kupno taboru dla linii PKM i utrzymanie Przewozów Regionalnych. Grubo ponad 40 mln zł kosztowały też dopłaty do kursowania pociągów. W 2015 r. wspomniana kwota wzrośnie do 227,3 mln zł. Pieniądze zostaną skierowane na dalsze finansowanie zakupu taboru PKM, ale co najważniejsze, także na kolejowe połączenia na trasie PKM. Jednocześnie trojmiasto.pl podało, że ponad 100 mln zł pomorski samorząd wyda na inwestycje drogowe, a 51 mln zł – na dofinansowane autobusowych przewozów pasażerskich. Łączne wydatki na transport przewidziane na przez władze woj. pomorskiego w 2015 r. to 386 mln zł.
Portal trojmiasto.pl przypomniał też, że przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Tak wynika z zapisów Kontraktu Terytorialnego.
Kontakt Terytorialny: Poprawa dostępności Słupska
Najważniejszym planowanym przedsięwzięciem transportowym będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś – 221 kN, a także budowę LCS. Trojmiasto.pl przypomina również, że Kontrakt Terytorialny zakłada budowę drugiego toru na niektórych odcinkach linii 202, a także zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo – Reda (pisaliśmy przed kilkoma miesiącami, że SKM Trójmiasto szykuje się do przesłużenia linii 250 do Wejherowa), budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.
Trojmiasto.pl podaje również, że duże zmiany ma przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę LCS. Przy czym należy zauważyć, że dokonana przed Euro 2012 rewitalizacja tej trasy już w tym momencie pozwalana na kursowanie pociągów pasażerskich na tym odcinku z prędkością nie mniejszą niż 120-140 km/godz., a w przypadku pociągów towarowych – 100 km/godz.
W ciągu kilku lat ponad 1 mld zł na pomorski tabor
Kontrakt Terytorialny zakłada też m.in. zrealizowanie elektryfikacji linii PKM i linii 201 na odcinku Gdynia – Kościerzyna, a także zakupy taboru kolejowego: 350 mln zł na tabor elektryczny do obsługi linii zawierających się w projekcie PKM, a także 750 mln zł na odnowę taboru SKM.