Rozpoczyna się cykl spotkań informacyjnych, na których mieszkańcom Pomorza będzie prezentowana trasa przyszłej Pomorskiej Kolei Metropolitarnej – informuje „Gazeta Wyborcza”. Pierwsze spotkanie zaplanowano na 14 września w Osowej.
- Chcemy poznać opinie mieszkańców dotyczące lokalizacji przystanków czy rozwiązań komunikacyjnych w okolicy, np. parkingów dla aut i rowerów - mówi „Gazecie Wybiorczej” Krzysztof Rudziński, prezes spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Cenna będzie każda uwaga – dodaje.
Spotkania z mieszkańcami Trójmiasta i okolic mają doprowadzić do ostatecznego ustalenia w raporcie środowiskowym przebiegu trasy PKM, zgodnie z ich oczekiwaniami. Raport będzie podstawą dla Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która na jego podstawie wyznaczy warunki budowy.
Budowa PKM ma kosztować 860 mln zł, z czego 85 proc. może być sfinansowane ze środków unijnych. Decyzja o poziomie unijnego wsparcia zapadnie na przełomie września i października.
Spotkania będą dotyczyć pierwszego etapu PKM wiodącego z Gdańska Wrzeszcza do Rębiechowa. Ma być on gotowy do 2015 roku.
Według „Gazety Wyborczej” najprawdopodobniejszy przebieg trasy będzie wyglądał tak:
- Gdańsk Wrzeszcz (w miejscu istniejącej stacji)
- Gdańsk Abrahama (projektowany przystanek położony jest na nasypie po historycznej linii Gdańsk Wrzeszcz-Stara Piła przy ul. Wita Stwosza i bezpośrednio przylega do istniejącej czynnej pętli tramwajowej "Abrahama"
- Gdańsk VII Dwór (na nasypie po rozebranej linii Gdańsk Wrzeszcz-Stara Piła na wysokości ul. Gomółki)
- Gdańsk Niedźwiednik (na nasypie przy ul. Słowackiego w rejonie nieistniejącego wiaduktu kolejowego)
- Gdańsk Rakoczego (przy ul. Rakoczego i ul. Dolne Migowo)
- Gdańsk Myśliwska (w okolicy Wróbla Staw)
- Gdańsk Kiełpinek (między ul. Szczęśliwą a ul. Sąsiedzką w pobliżu nieczynnej bazy paliw Orlen)
- Gdańsk Matarnia (równolegle do Obwodnicy Trójmiasta, naprzeciw Centrum Handlowego Matarnia, z którym będzie połączony dojściem pieszym - kładka)
- Gdańsk Dolina Krzemowa i Bocznica Petrolot (w pobliżu miejsca odgałęzienia bocznicy od linii nr 235, w rejonie skrzyżowania z ulicą Słowackiego zostanie zlokalizowany przystanek Gdańsk Dolina Krzemowa)
- Gdańsk Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy (przy budowanym Terminalu nr 2)
- Banino (w trakcie przygotowywania)
- Gdańsk Osowa (w miejscu istniejącej stacji).
Z Osowej do Gdyni pociągi będą poruszały się po zmodernizowanej istniejącej linii kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały 117 mln zł z UE na modernizację trasy Gdynia-Kościerzyna.
Więcej