Partnerzy serwisu:
Biznes

Polski rynek taborowy: Czy powinniśmy obawiać się konsolidacji?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Polski rynek taborowy: Czy powinniśmy obawiać się konsolidacji?
fot. MS
Obserwujemy teraz trend konsolidacji na rynkach światowych największych producentów taboru. Kwestia ta była też przedmiotem dyskusji na Kongresie Kolejowym. Według rozmówców nie wpłynie to na rynek polski, choć polscy producenci powinni również myśleć o połączeniu sił. Większym problemem jest rozdrobnienie i brak standaryzacji zamówień, co wpływa na podwyższenie kosztów produkcji.

Jak ocenił Hubert Stępniewicz, prezes firmy FPS Cegielski, konsolidacja największych producentów taboru – Alstomu i Siemensa – to efekt przede wszystkim walki o rynki globalne i rosnącej konkurencji ze strony podmiotów z Chin. – Konsolidacja nie przełoży się na rynek polski. Rozmiary zamówień na naszym rynku – poza przetargami Tramwajów Warszawskich czy Metra Warszawskiego – nie wpisują się w politykę dużych firm. Dla nich zamówienie poniżej 50 pojazdów nie stanowi biznesu – stwierdził Stępniewicz. Jego zdaniem na rynku polskim należy się spodziewać raczej konkurencji ze strony mniejszych firm, jak CAF czy Stadler.

Duży może więcej

Sama konsolidacja, zdaniem uczestników Kongresu Kolejowego, nie jest zła. Większe podmioty dysponują większymi budżetami – także na badania i rozwój. – To przekłada się na jakość i trwałość produktu – przekonywał Jerzy Frejgandt, specjalista ds. wsparcia sprzedaży pionu Rolling Stock, Siemens Mobility.

Mniejsze firmy nie mogą też zaniedbywać innowacji, ale z konieczności muszą być bardziej selektywne w podejściu. – Też musimy przeznaczać na to środki, tego wymaga rynek. W tym celu korzystamy ze środków zewnętrznych. Musimy jednak z rozwagą do tego podchodzić, gdyż nie mamy takich budżetów jak np. Alstom i wybierać takie zadania, które dają szansę na komercyjny efekt w krótszej perspektywie – dodawał Hubert Stępniewicz.

– Ważne, żeby łączyć usługi. Duży może więcej. Koszty obsługi produktu przy mniejszych zamówieniach mogą być większe, jeśli podmiot je realizujący np. upadnie – wskazała Alicja Strzemieczna z firmy Advantech Poland.

Czy polskie firmy powinny się konsolidować?

Gorącym tematem jest przejęcie Pesy przez Polski Fundusz Rozwoju, który w swoim portfolio ma też Cegielskiego. – Czeka nas mniej więcej rok na poukładanie firmy. Potem pojawi się faktycznie temat konsolidacji. Ten trend jest nieunikniony, jeżeli chcemy dobrej jakości produktów w rozsądnej cenie. Nie da się tego zrobić bez dłuższych serii produktów – przekonywał Adam Bruliński, dyrektor departamentu inwestycji kapitałowych Polski Fundusz Rozwoju.

Warto przy tym postawić pytanie o zamierzone efekty i cele. – Były już przecież prowadzone rozmowy o współpracy Newagu i Pesy. Nic z tego nie wyszło. Patrząc jednak na rynki zagraniczne, temat konsolidacji wróci. Trzeba tylko sformułować strategię, byśmy wiedzieli, co chcemy dokładnie osiągnąć – prof. Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej.

Pojawiają się obawy, czy konsolidacja podmiotów nie wpłynie na konkurencyjność ofert i rynku. Zdaniem jednak uczestników Kongresu Kolejowego – niesłuszne. – Mieliśmy wysoki poziom konkurencyjności tylko przy dwóch podmiotach. Teraz widzimy do czego to doprowadziło. Trzeba oczywiście szukać złotego środka – stwierdził Adam Bruliński. – Nie należy obawiać się, że dojdzie do kartelizacji rynku. Nie sprzyja temu rozproszony rynek dostawców, jak i zamówień – dodał Stępniewicz z Cegielskiego.

Problem braku standaryzacji zamówień

Aby konsolidacja miała sens, trzeba wpierw skonsolidować… rynek zamówień. Ważnym aspektem kształtującym ceny zamówień jest bowiem brak standaryzacji i niewielkie rozmiary zleceń. – Wpływ na cenę ma nie wielkość podmiotu ubiegającego się o realizację zamówienia, tylko wymagania klienta wyrażone w specyfikacji zamówienia. Jeśli zamówienia będą ustandaryzowane, to wtedy można liczyć na niższe ceny. Wtedy bowiem koszty badań i rozwoju produktu rozkładają się na większą liczbę pojazdów – zauważył Jerzy Frejgandt z Siemensa.

Zgadzali się z nim inni uczestnicy debaty. – Produkcja 2-3 tramwajów w danym typie to nieporozumienie. Może trzeba zastanowić się jak skonsolidować odbiorców? Przecież przykładowo tramwaj to pojazd o określonej strukturze. Czy naprawdę wiele możemy tutaj zmienić? – pytał retorycznie profesor Chudzikiewicz.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Upały dają się we znaki. Składy wagonowe za ezety

Tabor i technika

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Upały dają się we znaki. Składy wagonowe za ezety

Tabor i technika

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5