W ciągu ostatnich kilku miesięcy lokalne serwisy informacyjne z miejscowości położonych na wschód od Wisły zajmowały się głównie sprawami związanymi z obsługą ruchu pasażerskiego. Nie milkną echa zmian w ofercie kolei regionalnej na Podkarpaciu, gdzie jeden z powiatów chce nawet przyłączyć się do województwa lubelskiego. Trwa także ofensywa PKP, której celem jest przekazywanie kolejnych dworców samorządom lokalnym.
Lokalne i regionalne media z Podkarpacia informują o różnych działaniach samorządów dotyczących pociągów osobowych. Jak relacjonuje portal „nowiny24.pl” trwa konflikt na linii marszałek województwa podkarpackiego – starosta lubaczowski. Ten ostatni uważa, że północno-wschodni skrawek województwa jest dyskryminowany przez „Rzeszów” i „Mielec”. Objawia się to m.in. likwidacją większości połączeń pasażerskich między Jarosławiem a Lubaczowem. Organizator przewozów w regionie postulował współpłacenie przez samorząd niższego szczebla, które ma pozwolić na przywrócenie skasowanych pociągów. Zarząd powiatu wsparł kursowanie pociągów w wysokości 100 tys. zł, jednak kwota ta okazuje się niewystarczająca, nawet dla uruchomienia kursującej codziennie jednej pary pociągów.
Jak podaje regionalny portal, ta sprawa spowodowała, że powiat podejmie działania na rzecz przyłączenia się do województwa lubelskiego.
Więcej
Siłą rzeczy nastrojów separatystycznych nie ma w południowo-wschodniej części regionu, który od nowego roku został bez pociągów regionalnych. W odpowiedzi na nacisk społeczny samorządowców oraz kolejarzy z rejonu Krosna i Sanoku powołano specjalny zespół na rzecz przywrócenia połączeń regionalnych. Podczas posiedzenia, które relacjonował portal „eSanok.pl”, pojawiły się propozycje na rzecz przywrócenia połączeń kolejowych, realizowanych przez Przewozy Regionalne. Aby było to możliwe niezbędne jest wsparcie ze strony samorządów lokalnych i powiatowych. Próbowano również wypracować optymalny rozkład jazdy pociągów.
Więcej
Stalowa Wola bardziej kolejowa?
Lokalny portal „stalowka.net” zainteresował się możliwością wykorzystania tzw. wojewódzkiego funduszu kolejowego na potrzeby miasta. Jak ustalili dziennikarze serwisu informacyjnego, środki z tego mechanizmu finansowego można by skierować na przywrócenie 6 par pociągów łączących Stalową Wolę z Przeworskiem oraz na poprawę estetyki terenów stacji położonej w Rozwadowie. W przypadku ostatniego z wymienionych przedsięwzięć, działania miałyby polegać na m.in. przeniesieniu pomnikowego parowozu Ty2-16 bliżej peronów oraz wyburzeniu nieużytkowanych, szpecących okolice budynków.
Wojewódzki fundusz kolejowy to przedsięwzięcie mające na celu sfinansowanie działań na rzecz poprawy funkcjonowania i wizerunku terenów kolejowych na Podkarpaciu. Mają się na niego składać budżety samorządów różnych szczebli. Środki miałyby być kierowane na dofinansowanie regionalnych połączeń kolejowych oraz działania na rzecz zachęcania do korzystania z transportu kolejowego m.in. poprzez przejmowanie nieruchomości kolejowych i po wykonaniu niezbędnych prac, udostępnianiu ich podróżnym – poinformowała „stalowka.net”.
W innym artykule lokalnego portalu można przeczytać o szansie na przyspieszenie budowy nowego przejścia przez tory. Mają trafić na niego środki z oszczędności na przetargach na wykonanie robót drogowych.
Więcej można przeczytać tutaj i tutaj.
Dworce dla samorządów
PKP kontynuuje program przekazywania dworców dla samorządów. Informuje o tym m.in. portal „sadecznianin.pl”. Jak ustalił lokalny publikator, zarządca nieruchomości kolejowych planuje przekazanie obiektów położonych między Tarnowem a Muszyną – w Grybowie, Starym Sączu i Piwnicznej Zdrój. W serwisie informacyjnym można przeczytać, że lokalne władze Starego Sącza chcą przejąć budynek wraz z przyległymi działkami. Gdyby doszło do transakcji, to część terenu byłaby zagospodarowana pod ciągi pieszo-rowerowe oraz parkingi.
Więcej
Natomiast portal Stacja Tłuszcz poinformowała o podjęciu uchwały przez tamtejszą radę miasta w celu nieodpłatnego przejęcia dworca kolejowego. Warunkiem takiej transakcji ma być zachowanie obsługi podróżnych w budynku. Pozostała część okazałego obiektu nie ma jeszcze przeznaczenia – rozważane jest przystosowanie go do pełnienia funkcji handlowej bądź innego zagospodarowania w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Niewykluczone jest również to, że miasto przeznaczy go na własne potrzeby.
Aby mogła nastąpić zmiana właściciela dworca, zgodę musi jeszcze wyrazić Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Więcej
Natomiast mniej szczęścia ma dworzec w Zamościu, który ma być własnością lokalnego samorządu. Jak informuje portal „roztocze.net” środki w wysokości 100 tys. zł, które wstępnie w budżecie miano przeznaczyć na jego rewitalizacje, będą skierowane na inny cel. Dzięki nim władze miasta szybciej wywiążą się z porozumienia z PKP PLK. Zgodnie z umową do nowych przystanków kolejowych (Zamość Stare Miasto i Zamość Wschód) mają powstać dojazdy oraz miejsca parkingowe. Wcześniej zarezerwowane środki (50 tys. zł) były niewystarczające – można przeczytać na lokalnym portalu.
Więcej