Podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii ministrowie transportu państw członkowskich UE uzgodnili częściowe założenia ogólne dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego instrument "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Zgodnie z nim wydatki na transport, energetykę i sieci informatyczne Unii Europejskiej mają w latach 2012 – 2014 wynieść 50 mld euro.
- Ustanowienie Instrumentu Łączenie Europy (CEF) to jedna z kluczowych inicjatyw Komisji, w kontekście proponowanego pakietu wprowadzenia zrównoważonego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia – powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport. - Myślę, że ten dokument stanowi delikatną równowagę w ramach Rady i stanowi dobrą podstawę dla dalszych prac. Odzwierciedla on również bardzo dobrą koordynację dyskusji nad sektorowymi wytycznymi dla transeuropejskich sieci, do których implementacja CEF jest najważniejsza - dodał.
Instrument "Łącząc Europę" spotkał się w Polsce z chłodnym przyjęciem. Posłowie z sejmowej komisji infrastruktury zwracali uwagę, że jego ustanowienie prowadzi do wyodrębnienia środków z Funduszu Spójności, którego nasz kraj jest największym beneficjentem. Wskazywali oni również na brak jasnych kryteriów wyboru celów inwestycyjnych oraz na fakt, że w przypadku Polski środki z tego instrumentu będą dostępne tylko dla dwóch koryterzy kolejowych.
Mimio to przedstawiciel Polski na ubiegłetygodniowym posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, Maciej Jankowski, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, uwzględniając wyniki dyskusji oraz mając na uwadze strategiczny charakter projektu dla przyszłych interesów Polski w obszarze transportu, telekomunikacji i energii, wyraził poparcie dla przyjęcia częściowego podejścia ogólnego.
Jak informuje resort infrastruktury, w toku prowadzonych negocjacji na forum grup roboczych Rady UE (Komitet Budżetowy oraz sektorowe grupy robocze) uwzględnione zostały korzystne dla Polski rozwiązania oraz projekty, dzięki którym wzrosły szanse na poprawę infrastruktury o znaczeniu europejskim na terenie Polski, przy wykorzystaniu środków w ramach CEF. Podczas posiedzenia ministrowie przyjęli tylko część rozporządzenia, dotyczącą zagadnień sektorowych (transport, telekomunikacja, energia). Część finansowa projektu dyskutowana jest w ramach negocjacji w zakresie Wieloletnich Ram Finansowych 2014-2020 oraz rozporządzenia finansowego.
W październiku 2011 r. Komisja zatwierdziła kwotę 50 mld euro na inwestycje, mające na celu poprawę transportu, sieci energetycznych i cyfrowych w Europie. CEF to jedna z kluczowych inicjatyw zaproponowanych przez Komisję Europejską w ramach dążenia do zrównoważonego wzrostu gospodarczego i zwiększenia zatrudnienia. Instrument ma wspierać te środki transportu, które są bardziej przyjazne środowisku, jak kolej. Wewnętrzny rynek energii będzie nadal rozwijany poprzez rozwój sieci, co w zamierzeniu prowadzić ma do poprawy bezpieczeństwa dostaw i możliwości transportu energii odnawialnej w efektywny kosztowo sposób dla całej UE. W odniesieniu do usług cyfrowych, pieniądze zostaną wykorzystane na dotacje do budowy infrastruktury potrzebnej do rozwoju e-ID, systemu zamówień drogą elektroniczną, elektronicznych rejestrów zdrowotnych Europeana, celnych i eJustice.
Pieniądze z CEF pozwoliłyby na zapewnienie interoperacyjności i zmniejszenia kosztów budowy infrastruktury na poziomie europejskim. Znaczna część z 50 mld euro – ok. 32 mld euro – ma zostać przeznaczona na inwestycje transportowe, głównie kolejowe. CEF ma zostać przyjęty przez Parlament Europejski na przełomie roku.