Partnerzy serwisu:
Biznes

Polska poparła ogólne założenia instrumentu \"Łącząc Europę\"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
11-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Polska poparła ogólne założenia instrumentu \"Łącząc Europę\"
Podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii ministrowie  transportu państw członkowskich UE uzgodnili częściowe założenia ogólne dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego instrument "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Zgodnie z nim wydatki na transport, energetykę i sieci informatyczne Unii Europejskiej mają w latach 2012 – 2014 wynieść 50 mld euro. 

- Ustanowienie Instrumentu Łączenie Europy (CEF) to jedna z kluczowych inicjatyw Komisji, w kontekście proponowanego pakietu wprowadzenia zrównoważonego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia – powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport. - Myślę, że ten dokument stanowi delikatną równowagę w ramach Rady i stanowi dobrą podstawę dla dalszych prac. Odzwierciedla on również bardzo dobrą koordynację dyskusji nad sektorowymi wytycznymi dla transeuropejskich sieci, do których implementacja CEF jest najważniejsza - dodał.

Instrument "Łącząc Europę" spotkał się w Polsce z chłodnym przyjęciem. Posłowie z sejmowej komisji infrastruktury zwracali uwagę, że jego ustanowienie prowadzi do wyodrębnienia środków z Funduszu Spójności, którego nasz kraj jest największym beneficjentem. Wskazywali oni również na brak jasnych kryteriów wyboru celów inwestycyjnych oraz na fakt, że w przypadku Polski środki z tego instrumentu będą dostępne tylko dla dwóch koryterzy kolejowych. 

Mimio to przedstawiciel Polski na ubiegłetygodniowym posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, Maciej Jankowski, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, uwzględniając wyniki dyskusji oraz mając na uwadze strategiczny charakter projektu dla przyszłych interesów Polski w obszarze transportu, telekomunikacji i energii, wyraził poparcie dla przyjęcia częściowego podejścia ogólnego.

Jak informuje resort infrastruktury, w toku prowadzonych negocjacji na forum grup roboczych Rady UE (Komitet Budżetowy oraz sektorowe grupy robocze) uwzględnione zostały korzystne dla Polski rozwiązania oraz projekty, dzięki którym wzrosły szanse na poprawę infrastruktury o znaczeniu europejskim na terenie Polski, przy wykorzystaniu środków w ramach CEF. Podczas posiedzenia ministrowie przyjęli tylko część rozporządzenia, dotyczącą zagadnień sektorowych (transport, telekomunikacja, energia). Część finansowa projektu  dyskutowana jest w ramach negocjacji w zakresie Wieloletnich Ram Finansowych 2014-2020 oraz rozporządzenia finansowego.

W październiku 2011 r. Komisja zatwierdziła kwotę 50 mld euro na inwestycje, mające na celu poprawę transportu, sieci energetycznych i cyfrowych w Europie.  CEF to jedna z kluczowych inicjatyw zaproponowanych przez Komisję Europejską w ramach dążenia do zrównoważonego wzrostu gospodarczego i zwiększenia zatrudnienia. Instrument ma wspierać te środki transportu, które są bardziej przyjazne środowisku, jak kolej. Wewnętrzny rynek energii będzie nadal rozwijany poprzez rozwój sieci, co w zamierzeniu prowadzić ma do poprawy bezpieczeństwa dostaw i możliwości transportu energii odnawialnej w efektywny kosztowo sposób dla całej UE. W odniesieniu do usług cyfrowych, pieniądze zostaną wykorzystane na dotacje do budowy infrastruktury potrzebnej do rozwoju e-ID, systemu zamówień drogą elektroniczną, elektronicznych rejestrów zdrowotnych Europeana, celnych i  eJustice. 

Pieniądze z CEF pozwoliłyby na zapewnienie interoperacyjności i zmniejszenia kosztów budowy infrastruktury na poziomie europejskim. Znaczna część z 50 mld euro – ok. 32 mld euro – ma zostać przeznaczona na inwestycje transportowe, głównie kolejowe. CEF ma zostać przyjęty przez Parlament Europejski na przełomie roku.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

800 mln euro na polskie projekty transportowe

Infrastruktura

Łączenie Europy dzieli Europę

Prawo i polityka

Łączenie Europy dzieli Europę

wŚ, Rynek Kolejowy 22 lutego 2012

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

800 mln euro na polskie projekty transportowe

Infrastruktura

Łączenie Europy dzieli Europę

Prawo i polityka

Łączenie Europy dzieli Europę

wŚ, Rynek Kolejowy 22 lutego 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5