Partnerzy serwisu:
Prawo

Polaczek: Rząd przegrał przyszłość polskiego transportu

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-03-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jerzy Polaczek, 9 marca 2011

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Polaczek: Rząd przegrał przyszłość polskiego transportu
Dobitnym przykładem negatywnych skutków braku odpowiedniego reprezentowania polskich interesów w UE przez nasz rząd jest przyjęcie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy - pisze na swoim blogu były minister transportu Jerzy Polaczek.

Mocą tego rozporządzenia powstaje na obszarze Wspólnoty 9 kolejowych korytarzy towarowych, z których następujące dwa przebiegają przez Polskę:
- korytarz północ - południe (P-P), biegnący z Gdyni przez Katowice, Wiedeń, Klagenfurt, Udine, Wenecję i dalej na południe Włoch;
- korytarz wschód - zachód (W-Z), biegnący z Bremerhaven, przez Berlin, Warszawę, Terespol do granicy polsko-białoruskiej (z odgałęzieniem do Kowna).

Uruchomienie ww. korytarzy ma nastąpić w 2015 roku, a zgodnie z zapisem w punkcie 11 preambuły do rozporządzenia pierwszeństwo przejazdu nimi będą miały pociągi towarowe.

Sprawą zasadniczej wagi od samego początku powstania idei korytarza północ - południe było to, aby rozpoczynał się w Szwecji. Wtedy bowiem tranzyt ze Skandynawii (jeśli droga przez Polskę okazałaby się tańsza) dawałby zatrudnienie zarówno polskim portom, jak i przewoźnikom kolejowym i samochodowym oraz przynosił dochody z tytułu opłat za korzystanie z krajowej infrastruktury. Przyjęte rozwiązanie w powiązaniu z ograniczeniem dostępu do Świnoujścia przez Gazociąg Północny prowadzi do faktycznej marginalizacji naszych portów.

W rozporządzeniu dla kierunku północ - południe wyznaczono także drugi równoległy korytarz kolejowy biegnący ze Sztokholmu przez Kopenhagę, Hamburg, Innsbruck i dalej do Włoch. W rezultacie droga przez Hamburg została formalnie wskazana jako właściwa dla tranzytu między południem Europy a Skandynawią, mimo że zgodnie z regułami wolnego rynku oba kierunki, tj. przez Gdynię i przez Hamburg, powinny zostać potraktowane jako równorzędne w konkurencji o tranzyt na tym kierunku.

W sytuacji, o której mowa, włączenie do europejskiej sieci kolejowych korytarzy towarowych odcinka polskiego Gdynia - Katowice (- Cieszyn - Zwardoń) spowoduje jedynie, że zostanie on podporządkowany bez żadnych korzyści dla strony polskiej międzynarodowemu zarządowi decydującemu o sposobie wykorzystania i wymaganiach inwestycyjnych - czytamy na blogu Jerzego Polaczka.

Więcej

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Infrastruktura

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Jakub Madrjas 04 lutego 2017

Jerzy Polaczek: Sektor kolejowy przez lata leżał odłogiem (wideo)

Infrastruktura

Jerzy Polaczek: Musimy lepiej wykorzystać środki unijne, by przyspieszyć pociągi

Infrastruktura

Branża budowlana tonie w długach

Biznes

Branża budowlana tonie w długach

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 21 sierpnia 2015

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

Biznes

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

mk / Dziennik Gazeta Prawna/ak,Rynek Kolejowy 26 lutego 2014

Zobacz również:

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Infrastruktura

Szeroki tor aż do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla?

Jakub Madrjas 04 lutego 2017

Jerzy Polaczek: Sektor kolejowy przez lata leżał odłogiem (wideo)

Infrastruktura

Jerzy Polaczek: Musimy lepiej wykorzystać środki unijne, by przyspieszyć pociągi

Infrastruktura

Branża budowlana tonie w długach

Biznes

Branża budowlana tonie w długach

Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury 21 sierpnia 2015

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

Biznes

Polaczek krytycznie o polskich inwestycjach. PKP PLK odpiera zarzuty

mk / Dziennik Gazeta Prawna/ak,Rynek Kolejowy 26 lutego 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5