- Biorąc pod uwagę kłopoty po stronie wykonawców i trudności z uzyskiwaniem decyzji administracyjnych, inwestycje PLK idą coraz sprawniej. Potwierdzają to rekordowe wydatki na inwestycje w ub. roku, plan zrealizowany w 96% gdy w poprzednich latach nie przekraczaliśmy 80% - informuje spółka PKP PLK. Jest to odpowiedź na zarzuty, jakie przedstawił Jerzy Polaczek na łamach „Dziennika Gazety Prawnej”.
– Mimo trwającej w Polsce od lat intensywnej rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportowej jakość realizacji tych inwestycji, począwszy od prac koncepcyjnych poprzez projektowanie, przetargi na wykonawstwo, aż po same prace budowlane, do dziś budzi poważne zastrzeżenia – mówi „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Polaczek.
Jerzy Polaczek twierdzi, że popełnianie błędów przy inwestycjach tak skomplikowanych, jak budowy autostrad i linii kolejowych, zdarzać się może nawet najbardziej doświadczonym firmom, jednak czymś innym są błędy incydentalne, a czymś zupełnie innym takie, które są do siebie podobne, a mimo to wielokrotnie powtarzane. Kilkanaście lat intensywnych prac przygotowawczych i realizacji kontraktów budowlanych to wystarczająco długi okres do wyciągnięcia wszystkich istotnych wniosków z błędów pierwszych lat, wyeliminowania ich źródeł i usprawnienia całego procesu.
- Zakładając inny wariant a mianowicie, że kwalifikacje przyszłych wykonawców są weryfikowane, znów powraca pytanie o kompetencje kadr zamawiającego – czy rzeczywiście są one wystarczające w celu gruntownego zlustrowania potencjalnych kontrahentów? Do tego, żeby przedstawiciele GDDKiA i PKP PLK umieli poprawnie ocenić kwalifikacje wykonawców, powinni oni mieć solidną, specjalistyczną wiedzę, a także doświadczenie, dzięki któremu będą zdolni prześwietlić każdą firmę wydobywając o niej wszystkie istotne informacje, także te, które przyszli wykonawcy woleliby wymazać ze swojej historii –mówi DGP Polaczek. Więcej na ten temat tutaj
Spółka PKP PLK z uwagami byłego ministra transportu się nie zgadza. - Przypominamy, że kierownictwo PLK to eksperci od zarządzania inwestycjami, bezpieczeństwa, utrzymania sieci oraz zarządzania finansami i monitorowania oraz zarządzania ryzykiem związanym z prowadzeniem inwestycji – informuje spółka.
Według PKP PLK, inwestycje idą coraz sprawniej. - Potwierdzają to rekordowe wydatki na inwestycje w ub. roku, plan zrealizowany w 96%, gdy w poprzednich latach nie przekraczaliśmy 80% - podkreśla zarządca infrastruktury kolejowej.
Zdaniem PKP PLK, spółka wdrożyła szereg działań wobec wykonawców, jak wcześniejsze zaliczki czy płatności częściowe. - Dzięki dialogowi z wykonawcami w ramach Forum Inwestycyjnego wypracowano szereg rozwiązań, które są właśnie wprowadzane do nowych przetargów. Mamy jeszcze sporo do zrobienia, ale wprowadzenie nowych standardów zarządzania inwestycjami już daje efekty – informuje spółka.