W związku z nieprawidłowościami ujawnionymi podczas kontroli Urzędu Transportu Kolejowego, istniało zagrożenie wstrzymania ruchu kolejowego do Śniadowa i Łomży, do czasu zapowiadanej rewitalizacji. Jednak zanim dojdzie do inwestycji, PKP PLK zapowiadają wykonanie niezbędnych napraw.
Linie kolejowe nr 36 Ostrołęka – Łapy i nr 49 Śniadowo – Łomża położone są na pograniczu województw mazowieckiego i podlaskiego. Są to drogi żelazne znaczenia miejscowego, jednotorowe, niezelektryfikowane. Ich prędkość konstrukcyjna wynosi 80 km/h, ale na większej części eksploatowanych odcinków istnieją spore ograniczenia prędkości. Na przykład: z prędkością 20 km/h mogą poruszać się pociągi towarowe po linii nr 49.
Od kilkunastu lat nie są uruchamiane rozkładowe pociągi pasażerskie – okazjonalne pojawiają się w tym rejonach pociągi specjalne. Na trasie Ostrołęka – Śniadowo – Łomża wykonywane są przewozy towarowe. Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, PKP Cargo przewozi na wymienionych odcinkach ładunki z branż budowlanej, energetycznej, hutniczej i rolniczej. Uruchamiane są od 2 do 3 składów tygodniowo. Z uwagi na brak przejezdności od strony Łap, pociągi prowadzone są wyłącznie przez Ostrołękę.
Głośniej o liniach nr 36 i 49
O wymienionych liniach bez ruchu pasażerskiego oraz z niewielkim ruchem towarowym głośniej zrobiło się niedawno. Wpłynęły na to dwie sprawy: inspekcja UTK, która wykazała liczne nieprawidłowości na tych trasach oraz podjęcie konkretnych działań przez PKP Polskie Linie Kolejowe na rzecz rewitalizacji odcinka Łapy – Śniadowo – Łomża.
W informacjach opublikowanych na swoich stronach internetowych, UTK ujawnił wyniki kontroli linii kolejowej nr 49 oraz odcinka Ostrołęka – Śniadowo. Wskazano w nich, że narodowy zarządca linii kolejowych nie utrzymywał w odpowiednim stanie obu linii kolejowych, czym naruszył przepisy w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Nieprawidłowości dotyczyły m.in. niezachowania odpowiedniej szerokości toru, zaniechania wymiany uszkodzonych podkładów betonowych i spróchniałych podkładów drewnianych, nieprawidłowym przytwierdzeniu szyn do podkładów. Prezes UTK zarządził natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz podjęcie innych działań związanych z posiadanym przez PKP PLK systemem bezpieczeństwa.
Więcej informacji na temat kontroli UTK można znaleźć tutaj i tutaj.
Będzie naprawa linii
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami pojawiły się informacje na temat możliwego wstrzymania ruchu kolejowego na omawianych liniach od maja 2015 roku aż do zakończenia planowanej inwestycji. Przeciwko czasowej likwidacji połączeń zaprotestowały władze samorządowe (np. starosta łomżyński) oraz przedsiębiorcy, których obsługują przewoźnicy kolejowi.
Obecnie wydaje się jednak, że nie ma zagrożenia wstrzymaniem ruchu. Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK, w informacji przesłanej do Rynku Kolejowego podaje, że planowane jest wykonanie napraw bieżących na linii prowadzącej z Ostrołęki do Łomży i Śniadowa.
– Planujemy wymianę torów. Termin rozpoczęcia prac związany jest z uzyskaniem środków finansowych, o które się staramy. Decyzje w tej sprawie zapadną pod koniec marca tego roku, wówczas możliwe stanie się określenie zakresu tego przedsięwzięcia – wyjaśnia Dutkiewicz.
Rewitalizacja z funduszy
W dalszej perspektywie PKP PLK zakłada przeprowadzenie rewitalizacji omawianych linii kolejowych na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża. Środki na ten cel mają pochodzić głównie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
– Obecnie przygotowujemy dokumentację, która oszacuje zakres prac oraz określi terminy robót – informuje przedstawiciel Biura Prasowego PKP PLK.
Przeprowadzenie rewitalizacji linii nr 49 oraz odcinka linii nr 36 otworzy m.in. możliwość uruchomienia pociągów pasażerskich łączących dwa większe miasta regionu podlaskiego – Białegostoku i Łomży. Ponadto przewoźnikom towarowym ułatwi obsługę stacji Śniadowo i Łomża. Będzie można tam dojechać nie tylko od strony Ostrołęki, lecz również od wschodu, czyli z Łap. Jednak na efekty planowanych rewitalizacji trzeba poczekać jeszcze kilka lat.