Jeśli będą wykonywane wszystkie z przewidzianych inwestycji kolejowych, które znalazły się z Kontrakcie Terytorialnym dla województwa podlaskiego, to pracami objęto by większą część sieci PKP PLK liczącej 759 km. Póki co zarządca dróg żelaznych zamawia dokumentacje przedprojektowe.
Kontrakt terytorialny
Porozumienie zawarte między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej i Zarządem Województwa Podlaskiego przewiduje między innymi poprawę powiązań transportowych - drogowych i kolejowych. W tym celu w zakresie infrastruktury kolejowej przewiduje się rozbudowę i modernizację powiązań kolejowych z sąsiednimi województwami oraz poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej „umożliwiającej dostęp do lokalnych rynków pracy”. W realizacji tego celu ma pomóc 12 inwestycji na większości linii kolejowych zlokalizowanych na terenie całego regionu. Gdyby wszystkie z wymienionych zadań doczekałyby się realizacji to pracami objęto by około 560 km, w tym 55 km linii szerokotorowych.
Jakie plany inwestycyjne?
Na liście podstawowej kontraktu terytorialnego znalazło się aż 10 inwestycji. We wsparciem z krajowych programów unijnych mają być realizowana modernizacja linii E75 na położonej w województwie podlaskim części odcinka Sadowne – Białystok oraz modernizacja infrastruktury kolejowej na odcinku Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka (granica państwa). Ponadto założono prace na liniach nr 31 odcinek granica województwa – Czeremcha – Hajnówka, nr 32 odcinek Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) oraz nr 52 Lewki – Hajnówka. Natomiast z pomocą środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 zakłada się rewitalizację 5 dróg żelaznych, w tym 3 szerokotorowych :
linii kolejowej nr 36 odc. Łapy – Śniadowo – granica województwa,
linii kolejowej nr 49 odc. Śniadowo – Łomża,
linii kolejowej nr 57 odc. Kuźnica Białostocka – Gieniusze,
linii kolejowej nr 59 odc. granica państwa – Chryzanów,
linii kolejowej nr 923 Bufałowo Wschód – Bufałowo.
Dodatkowo, na „liście rezerwowej” przedsięwzięć znalazły się zadania: Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) oraz Prace na linii kolejowej nr 32 odc. Lewki – Czeremcha. Ich realizacja została obwarowana warunkami takimi jak posiadanie dodatkowych środków finansowych z programu Connecting Europe Facility (CEF) czy wynikiem negocjacji z Komisją Europejską w sprawie podlaskiego RPO (drugi ze wskazanych projektów).
Przygotowania PKP PLK
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych przygotowuje się do zrealizowania wskazanych zadań, o czym najlepiej świadczy rozpisanie dwóch przetargów. Na przełomie roku na platformie zakupowej opublikowano ogłoszenia na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla sześciu zadań. O postępowaniu mającym na celu wyłonienie wykonawcy lub wykonawców projektu „Prace przygotowawcze dla projektów RPO województwa podlaskiego do realizacji w perspektywie 2014-2020” szerzej informowaliśmy na naszym portalu.
Kilkanaście dni później PKP PLK opublikowało ogłoszenie o przetargu dotyczącego pozyskania dokumentacji przedprojektowej dla linii kolejowych prac na liniach kolejowych 31, 32 i 52. Szacunkową wartość zadania określono na 2,4 mln zł. Dokumentacja ma być sfinansowana ze środków z emisji obligacji oraz budżetu państwa. Warunki, jakie mają spełniać wykonawcy oraz kryteriami jego wyboru są podobne jak w przypadku wcześniej omawianego postępowania.
Inwestycje przywrócą kursowanie pociągów?
Co istotne, inwestycjami mają zostać objęte nie tylko linie kolejowe, na których jest prowadzony ruch kolejowy. Dzięki realizacji niektórych z wymienionych zadań jest szansa na przywrócenie kursowania pociągów. Przykładami takich tras są odcinki linii nr 36 i 52.