Partnerzy serwisu:
Biznes

Pociągi towarowe muszą funkcjonować według ścisłego rozkładu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
03-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pociągi towarowe muszą funkcjonować według ścisłego rozkładu
Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, ocenia że kompleksowa modernizacja linii 201, łączącej Trójmiasto z Bydgoszczą, korzystnie wpłynie na obsługę obu trójmiejskich portów.

W marcu Zespół Doradców Gospodarczych „TOR” opublikował raport, przygotowany na zlecenie Rady Interesantów Portu Gdynia, na temat przepustowości linii kolejowych zapewniających dojazd do Trójmiasta. Główną konkluzją zasygnalizowaną w raporcie jest konieczność dokonania w najbliższych latach kompleksowej modernizacji linii 201, czyli dawnej tzw. magistrali węglowej, łączącej Gdynię z Bydgoszczą trasą przez Kościerzynę. Skierowanie większej niż obecnie liczby pociągów towarowych tą właśnie trasą pozwoli na częściowe chociaż odciążenie głównej obecnie trasy zapewniającej dojazd do Trójmiasta, wiodącej przez Gdańsk, Tczew i Laskowice Pomorskie.

Janusz Jarosiński, prezes Portu Gdynia, ocenia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że brak modernizacji linii 201 może być w kolejnych latach barierą rozwoju nie tylko Portu Gdynia, ale też Portu Gdańsk.

– Pociągi towarowe, zwłaszcza transporty kontenerowe, muszą funkcjonować tak samo jak transport pasażerski, według ścisłego rozkładu. Co jednak najważniejsze, chodzi o to, żeby rozkład ten przewoźnicy wraz z zarządcą infrastruktury byli w stanie dotrzymać. Nie mam wątpliwości, że dalszy wzrost zainteresowania koleją w przewozach towarowych nastąpi wówczas, gdy zwiększy się punktualność i terminowość dostaw. Nikt nie kwestionuje tego, że zwłaszcza na trasach wewnątrz aglomeracji pierwszeństwo przy konstruowaniu rozkładu powinny mieć pociągi pasażerskie. Ale gdy uruchomiona zostanie Pomorska Kolej Metropolitalna i kursowanie rozpoczną Pendolino, to popyt na pracę eksploatacyjną wśród przewoźników pasażerskich zwiększy się. Stąd zwiększenie przepustowości linii 201 jest sprawą niezwykle istotną i pilną. Marzy mi się, by na całym odcinku pomiędzy Gdynią i Maksymilianowem była to linia dwutorowa. Skierowanie większej liczby „gdyńskich” pociągów trasą przez Kościerzynę odciąży w istotny sposób trasę pomiędzy Gdańskiem, Tczewem i Maksymilianowem, na czym w istotny sposób skorzysta port w Gdańsku – mówi Janusz Jarosiński.

Prezes Portu Gdynia zauważa, że budowa drugiego toru na linii 201, zwłaszcza na trasie pomiędzy Gdańskiem Osową i Kościerzyną, ma także bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia ruchu pasażerskiego – ruch pociągów na tym odcinku znacząco zwiększy się po uruchomieniu PKM. Zdaniem Janusza Jarosińskiego, modernizacja linii 201 powinna w pierwszej kolejności dotyczyć budowy drugiego toru, a dopiero później jej elektryfikacji.


Rozmowa z Januszem Jarosińskim zostanie opublikowana w numerze 6/2014 „Rynku Kolejowego”

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5